http://ekolist.cz/cz/kultura/clanky/cviceni-pro-globalni-vychovu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Cvičení pro globální výchovu

1.6.2001
Před několika lety u nás vyšla kniha Grahama Pikea a Davida Selbyho Globální výchova. Tento pedagogický projekt jako jeden z prvních u nás názorně ukazoval, že výchova a vzdělávání dětí nemusí být jen pouhé "nalévání" vědomostí. Pojímal vyučování jako program, který pomocí rozmanitých činností seznámí děti s tím, jak je navzájem propojen svět kolem nás s tím vzdálenějším, jaké zákonitosti v něm platí. Orientoval se však také na sebepoznání a respektování osobnosti druhých.
 

Hry a cvičení pro globální výchovu

V současné době vyšly dvě knihy Cvičení a hry pro globální výchovu I. a II., které uvádí konkrétní příklady činností pro vyučování v projektu Globální výchova. První díl je zaměřen na pochopení souvislosti mezi člověkem, technikou a přírodou, druhý na rozvíjení sociálních a občanských dovedností. Pomocí těchto návodů lze prakticky sestavit celou vyučovací hodinu plnou netradičních činností a her, lze je ovšem také použít na rozehřátí nebo pro zpestření běžných hodin.

V druhé knize jsou pro přehlednost hry rozděleny do několika částí. První část - Ledolamy a cvičení určená k ovlivňování atmosféry ve třídě - obsahuje převážně seznamovací a rozehřívací hry. Děti se v ní učí mluvit o sobě samých před ostatními, dozvědět se něco o druhých. Slouží pro upevnění vztahů ve skupině a její utváření vůbec. Další část je zaměřena na sebeuvědomění dětí, snahu o poznání vlastního já. Pokouší se také o nastolení tolerance mezi žáky a učí respektovat druhé. Ve třetí části najdeme činnosti, které podporují vzájemnou spolupráci skupiny. Děti se učí diskutovat, nalézat společná řešení, řešit konflikty. Poslední část získané dovednosti rozvíjí. V knize lze najít kapitoly zaměřené na právo, sociální vztahy mezi lidmi nebo na média.

Cvičení a hry pro globální výchovu mohou být výborným zdrojem inspirace pro učitele, který se snaží o vyučování, jež bude děti bavit a přitom rozvíjet jejich osobní a sociální dovednosti. Hry lze také určitě dobře využít při volnočasových aktivitách. Jsou však vhodné především pro menší kolektivy alespoň přibližně stejně starých dětí. U větších skupin by mohl vzniknout problém s diskusemi, které jsou u většiny her nezbytnou součástí a má v nich být dán prostor každému účastníkovi. Podobně by mohl vzniknout problém u dětí s velkým věkovým rozdílem. Hry jsou spíše klidnějšího rázu, jsou vytvářeny s ohledem na to, že mohou být hrány ve třídě. Kniha je bezesporu výborným inspiračním zdrojem pro každého, kdo pracuje s dětmi.

Lucie Domonkošová
Redaktorka EkoListu
tisknout poslat

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Příběhy české přírody
   

Blíž přírodě

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist