https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/pravidlo-je-to-proste-cim-bude-vic-silnic-tim-mene-bude-medvedu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pravidlo je to prosté: Čím bude víc silnic, tím méně bude medvědů

5.2.2018 01:31 | PRAHA (Ekolist.cz)
Severoameričtí a kanadští biologové dumají nad „nedostatečnou distribucí“ medvědů už delší dobu. Například populace medvědů v oblasti Okanaganu slibně narůstá, ale do přilehlých Monashee Mountains se jim vůbec nechce. Ilustrační foto.
Severoameričtí a kanadští biologové dumají nad „nedostatečnou distribucí“ medvědů už delší dobu. Například populace medvědů v oblasti Okanaganu slibně narůstá, ale do přilehlých Monashee Mountains se jim vůbec nechce. Ilustrační foto.
Projev kanadského zoologa Claytona Lamba z Univerzity v Albertě zrovna nevyniká košatými větami. Dětství strávené v „divočině“ kanadské Alberty a deset let terénního výzkumu zaměřeného na ekologii medvědů se na něm podepsalo. O to trefněji je schopen popsat složité procesy v prostých souvislostech. „Je to jednoduchá matematika. Čím blíže jsou medvědi lidem, tím víc přibývá situací, které mohou medvědy připravit o život. Nebo ještě jednodušeji: více silnic znamená méně medvědů.“
 

Bariéra před Monashee Mountains

Lambova práce je dlouhodobě provázána s medvědy, kterých by v posledních letech na zalesněném území Britské Kolumbie teoreticky mělo přibývat. Po dlouhých desetiletích se jim totiž konečně dostalo náležité druhové ochrany. Jejich velmi pozvolný populační nárůst ale zdaleka neodpovídá původním optimistickým představám. Do řady míst, kam se nyní mohou medvědi bez obav dostat, vůbec nedorazili. Například do Monashee Mountains, 530 kilometrů dlouhého a 150 kilometrů širokého pásma hor, jež se mělo stát novým medvědím útočištěm.

„Komplikujícím faktorem se tu stává poměrně hustá síť lesních cest,“ říká Lamb. „Problém se přitom týká prakticky všech medvědů a silnic v celé Severní Americe.“ Britská Kolumbie sice pokrývá lesy plochu 940 000 kilometrů čtverečních, ale v některých oblastech je hustota dopravní síť 0,6 na kilometr čtvereční.

Podrobněji to rozvádí Stan Boutin, zoolog, který se spolu s Lambem na sběru genetického materiálu v terénu podílel. „Nejde jen o to, že medvědi více hynou v blízkosti silnic a cest. Oni se také aktivně snaží dopravním komunikacím vyhýbat, čímž se některé oblasti s potenciálem pro rozvoj jejich populace efektivně odřezávají od jejich šíření.“

Cesta k záchraně medvědů? Méně cest

Severoameričtí a kanadští biologové dumají nad „nedostatečnou distribucí“ medvědů už delší dobu. Například populace medvědů v oblasti Okanaganu slibně narůstá, ale do přilehlých Monashee Mountains se jim vůbec nechce. Silnice, jako překážka šíření, byly pochopitelně v podezření. Teprve Lamb, sbírající jejich trus a dokumentující další pobytové stopy medvědů, dokázal zachytit „efekt bariéry“, kterou cesty a silnice představují.

„Za předpokladu, že skutečně chceme šíření medvědů a stabilizaci jejich populace pomoci, je řešení prosté,“ říká Boutin. „Z lesních cest sice do zítřka nedokážeme udělat les, ale můžeme je alespoň uzavřít pro dopravu. To je asi tak to nejlepší, co zatím můžeme udělat. A výsledek by mohl být poměrně rychle patrný.“ Uzavření části cest a proředění dopravní sítě v lesích je nyní proto hlavním cílem zoologů z Alberty. „Je to malý krok z naší strany, který ale může znamenat hodně pro medvědy,“ říká Lamb.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist