https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/pruzkum-radsi-spatny-vzduch-nez-nezamestnanost?idsx1a8ccd3144b0219d3cd7e45e55785ca6=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Průzkum: Radši špatný vzduch než nezaměstnanost

28.9.2011 07:30 | PRAHA (Ekolist.cz) | Martin Singr
Ostravané sice trpí špatným ovzduším, ale průmysl chtějí v oblasti zachovat - nezaměstnanost by byla větší problém. Na snímku "plíce Ostravy" - Arcelor Mittal.
Ostravané sice trpí špatným ovzduším, ale průmysl chtějí v oblasti zachovat - nezaměstnanost by byla větší problém. Na snímku "plíce Ostravy" - Arcelor Mittal.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Češi jsou se stavem přírody a čistotou ovzduší až překvapivě spokojeni. Problémy s ovzduším jsou zejména ve větších městech, v Ostravě však obavy ze špatného životního prostředí ustupují obavám z nezaměstnanosti. Vyplývá to z nedávného průzkumu společnosti Factum Invenio.
 

Jsme spokojeni

Češi se v dotaznících shodovali: stav přírody v okolí jejich bydliště je téměř bezproblémový. Rozhodně a spíše spokojeny jsou tři čtvrtiny respondentů. Šéf společnosti Factum Invenio Jan Herzmann přiznal, že jej spokojenost Čechů se stavem přírody překvapila.

Spokojenost s přírodou je větší u lidí z menších měst. S veřejnou dopravou a kulturou jsou spokojeni dvě třetiny dotazovaných, ani v menších obcích nejsou tyto oblasti vnímány jako problematické.

Znečištění ovzduší je vnímáno nejhůře z celé ČR ve velkých městech, v Praze a Ostravě. Podle obyvatel je to způsobeno zejména automobilovou dopravou. V Ostravě si pak více než polovina lidí myslí, že se situace ohledně automobilových emisí dále zhoršuje. Naopak třetina Ostravanů si myslí, že se snižují emise průmyslových zplodin. Téměř tři čtvrtiny Ostravanů vnímá negativní vliv polského průmyslu a kromě průmyslu zde obyvatelé vidí jako silnou zátěž také v domácím topení a spalování odpadů.

Češi v dotaznících nejčastěji uváděli, že přenosovou síť centrálně řídí ČEZ. Není to však pravda.
Češi v dotaznících nejčastěji uváděli, že přenosovou síť centrálně řídí ČEZ. Není to však pravda.

Zajímavé je, že zatímco Pražané by uvítali rozvoj školství, energetiky nebo zdravotnictví, obyvatelé Ostravy by rádi rozšířili těžký průmysl, resp. tradiční zpracování železa a oceli a automobilový průmysl. Pokračování průmyslu železa a oceli na Ostravsku by chtělo 7 z 10 obyvatel Ostravy, 45 % z nich by uvítalo jeho rozšíření. Respondenti však uvádí, že je nutná modernizace, která sníží emise z výroby.

Ve vzorku téměř tisíce lidí byla zvláštní pozornost věnována obyvatelům Prahy a Ostravy, kteří tvořili dohromady dvě třetiny dotazovaných.

Správce sítě: ČEZ!

Factum Invenio letos také zkoumala, kolik toho Češi vědí o energetice. „O výrobu energie se příliš nezajímáme, ale přeci jen o ní přemýšlíme,“ říká Herzmann. Mimo jiné se zjistilo, že pouze 5 % Čechů ví, že elektrickou síť centrálně řídí ČEPS. Více než třetina lidí uvedla ČEZ, kterého veřejnost chápe jako „toho, kdo má pod sebou vše s elektrikou“. Herzmann si myslí, že veřejnost zjistí, kdo řídí síť, až bude problém.

Na druhou stranu lidé uvádí, že je pro ně elektrická síť nejdůležitější, až za ní jsou sítě vodovodní a s velkým odstupem třetí je síť telekomunikační. A jak dlouho by se respondenti obešli bez elektřiny? Obecně prý obyvatelé Prahy říkají, že by se bez elektřiny obešli déle, než lidé na vesnici. Klidně i týden. Podle Herzmanna zřejmě nemají zkušenost, co znamená být týden bez elektřiny. Ovšem na otázku, zda radši být denně dvě hodiny bez elektřiny, nebo akceptovat vyšší cenu, odpovídali Češi, že by radši byli bez elektřiny.


reklama

 
Martin Singr

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Pokud není známo přesné znění otázek... - 28. 9. 2011 - polar_fox

Pokud není známo přesné znění otázek je takovýto výstup z takového výzkumu k ničemu.


Pokud není známo přesné znění otázek... - 28. 9. 2011 - thr

Mě spíš překvapilo, proč jsou tím tak překvapeni (to je ale formulace :-))). Viděl jsem včera v televizi rozhovor s Herzmanem a koukal dost vykuleně - přitom ale náznaků podobných reakcí ve stylu "je mi milejší zachování práce (či obecně ekonomické výhody) než zlepšení životního prostředí" je k vidění spousta.

Spíš mi připadá, že je tohle jeden z prvních průzkumů, kde to zaznělo víc natvrdo, dosud byla patrná spíš snaha to různě okecávat. Ostatně i vaše reakce je dost typická - hned naznačovat, že je průzkum vlastně k ničemu :-(

Pokud není známo přesné znění otázek... - 28. 9. 2011 - polar_fox

Ano toto je má typická reakce. Kamarád totiž učí na univerzitě sociologii a o tom, jak se takovéto průzkumy tvoří a co všechno dokáže udělat s konečným výsledkem pořadí a forma otázek, mi jednou docela podrobně vysvětloval.

Proto nevěřím jakémukoli průzkumu, ať už jeho výsledky kopou za mě nebo proti mě a chci vidět raději otázky a to, v jakém pořadí byly kladeny.

Jinak u té Ostravy je to tak, že kdyby zavřeli Mitall, kterej tady ničí vzduch permanentně, tak je rázem několik tisíc lidí bez práce (samotný Mitall + různí subdodavatelé), takže pokud bych se tu hodil dotaz čadící Mitall nebo nezaměstnanost, tak je myslím odpověď jasná. Nemáme to tu zrovna jednoduché....

Pokud není známo přesné znění otázek... - 28. 9. 2011 - CS

Článok sa zaoberá výsledkami dvoch dotazníkových prieskumov, ktoré robilo Factum Invenio:

http://www.factum.cz/463_zivotni-prostredi-neni-tak-problematicke

Ten druhý ohľadne znalosti energetiky neviem nájsť.

Dokumentácia k niektorým prieskumom je plne prístupná zdarma, napr.:
http://www.factum.cz/450_ceska-populace-podporuje-obnovitelne-zdroje-energie
http://www.factum.cz/417_vetsina-odberatelu-uhelnych-teplaren-si-preje-vyuzivat-uhli-pro-vytapeni-i-nadale

Iné za prachy, napr.
http://www.factum.cz/371_verejnost-a-elektricka-energie-2009

Pokud není známo přesné znění otázek... - 28. 9. 2011 - thr

Ostrava je samozřejmě extrém, ale to samé vidíte i jinde. Typický je ve spoustě případů rozpor mezi místními a "lufťáky"... Nebojte, nebudu vytahovat Šumavu, jsou i méně medializované případy. Já na to třeba narazil relativně nedaleko od Prahy ohledně jedné cementárny - "chataři" se můžou zbláznit, ale reakce těch, kteří tam opravdu dlouhodobě žijí jsou daleko umírněnější. Ne že by je ŽP nezajímalo, ale není to jediné kritérium a daleko víc se ptají,kolik to přinese pracovních míst, peněz obci, atd.

Jak říkám - mě na tom rozhovoru s Herzmannem opravdu hlavně "udivil jeho údiv" - už z toho se mi nezdá, že by to nějak manipuloval "protiekologicky", spíš vypadal překvapeně.

Pokud není známo přesné znění otázek... - 2. 10. 2011 - Martin Singr/Ekolist.cz

Máte-li zájem, ve volně prodejné zprávě bude úplné znění otázek a detaily výsledků, informoval Ekolist pan Herzmann.

Pokud není známo přesné znění otázek... - 4. 10. 2011 - Aleš

Je to normální, lidské priority jsou podobné všude na světě teprve když naplníte základní potřeby chcete další tzn že teprve když dosáhnete určité ekonomické úrovně začne Vás zajímat stav životního prostředí. Současný stav životního prostředí odpovídá stavu ekonomiky, proto jsou lidé spokojeni. Kdyby byly lidé v průměru 2x bohatší vadilo by jim pálení uhlí v domácích topeništích. Je v celku normální, že většina lidí si přeje rozšíření průmyslu, protože průmysl a velké firmy znamená šanci na lepší finanční ohodnocení.

Pokud není známo přesné znění otázek... - 7. 10. 2011 - kráva pitomá"-

To jsou ty paradoxy civilizace.

abc - 28. 9. 2011 - Vizionář

Obyvatelstvo chtít může, stejně je jeho slovo (pro konečné rozhodnutí případné změny) absolutně nedůležité.
Jinak bych chtěl vidět, jak se průměrný obyvatel Prahy obejde týden bez elektřiny. V takových velkých městech, když nejede výtah, tak než jít dvacet pater po schodech, tak raději hotel. :-) Nedomýšlím, co by se stalo, kdyby nefungovala mobilní síť, lidem by se vybily jejich mobily. :-)

abc - 28. 9. 2011 - Viktor

I dost podprůměrný jedinec by měl problém s tím, že by netekla voda, zkolabovala (nejen) veřejná doprava, zavřely obchody i restaurace ...

Fungovalo by jen to, co je "na kliku" a to, co má vlastní generátory.

abc - 28. 9. 2011 - thr

Nicméně těm odpovědím o týdnu bez elektřiny v průzkumu věřím - lidem naprosto nedochází, co by se bez elektřiny dělo...

Jo, věřím - 28. 9. 2011 - Viktor

A pak jde stejné stádo pitomců protestovat proti jaderným zdrojům :-(

Jo, věřím - 29. 9. 2011 - Honza

To Viktor

Označovat lidí, kteří mají proti jaderné energii výhrady, za pitomce je nemístné a hloupé stejně, jako vychvalovat tento zdroj až do nebes. Víte, co chybí naprosté většině z nás? Je to schopnost dívat se na věci nezaujatě a s nadhledem. Vše má své klady a zápory. Nic není bílé ani černé. Vždy je třeba znát cíl, kterého chci dosáhnout, a také důvod, proč je tento cíl důležitý. Až si budeme umět opravdu klást otázky, proč tohle ano a tohle už ne, až budeme umět o všech věcech hovořit nezaujatě, abychom poznali jejich klady a zápory, budeme umět lépe rozhodovat o věcech kolem nás. Zatím to vypadá tak, že jsme si vybudovali jakousi bariéru z názorů, za kterou už nikoho nepustíme, a každého, kdo by nám chtěl oponovat a odporovat, hned pokládáme za nepřítele, vůči němuž je třeba bojovat. To je prostě nesmysl!

Jo, věřím - 29. 9. 2011 - Vlado

Honza

zatím vidím, že bojují Ti ke kterým se možná řadíte. Bojovali komunisti proti třídnímu nepříteli, tzn. mám averzi ke každému bojovníkovi, který mě a společnosti zejména jménem dobra chce vnutit jeho dobro.

Jo, věřím - 7. 10. 2011 - Dana

Tudíž buďte spravedlivý...

Jo, věřím - 29. 9. 2011 - Viktor

Označovat za pitomce člověka, který proti něčemu protestuje, aniž by byl schopen či ochoten dohlédnout důsledků a nabídnout alternativy je zcela přiměřené.

Nic proti racionálním výhradám - ale protesty motivované toliko rozporem mezi reálným životem a bukolickými představami o ideální společnosti si opravdu pozornost nezaslouží.

Jo, věřím - 29. 9. 2011 - Honza

To Viktor

Proč jakýkoliv názor označovat za utopistický, nereálný či hloupý??? Vždyť vize a sny k životu lidí patří? Učitel, který by označil názor kteréhokoliv žáka za hloupý, je špatný učitel. Naopak je vhodné vzbuzovat nejen v dětech, ale i dospělých lidech touho po poznání a vědění. Vyloučíme - li kohokoliv ze společenství lidí za jeho "nepatřičné" a "nereálné" názory, možná v něm ubíjíme touhu dokázat či vytvořit něco, co by mohlo ostatním v budoucnu pomoci. Žádný názor není špatný či dobrý. Záleží na cílech a našich konečných rozhodnutích, co učiníme a co nikoliv.

Jo, věřím - 29. 9. 2011 - Ender

Nesporně existují názory dobré i špatné, stejně jako chytré a hloupé. Vy to snad nepoznáte? Samozřejmě to někdy nemusí být tak jednoznačné. Ovšem společnost, která není schopná rozlišit dobré názory od špatných či chytré a hloupých nevyhnutelně spěje ke katastrofě.
Někteří lidé jsou chytří, někteří hloupí, někteří jsou zruční, jiní nešikovní, někdo umí zpívat, jiný se to nikdy nenaučí. Tak už to na světě chodí. Myslíte, že studentovi prospěje, když mu učitel neřekne, že mu matematika či zpěv nejde, že je na to "hloupý"? Třeba by se namísto toho mohl věnovat něčemu, co mu jde.

Jo, věřím - 29. 9. 2011 - Viktor

Proč by se proboha hloupému nebo nereálnému názoru nesmělo říkat hloupý a nereálný? Nic proti vizím - nemají-li ale racionální základ, neměly by mít vliv na žádné rozhodování.

Jo, věřím - 29. 9. 2011 - Matesino

A já si myslím, že je hloupý Váš nápad, že se všude bude jezdit autem a nikde na kole. Ale to jsme se již poněkud vzdálili od tématu článku.

Jo, věřím - 29. 9. 2011 - Viktor

Zase mi někdo něco podsouvá. Jsem pro, abychom měli dostatečně kapacitní komunikace a na nich aby zůstala co nejširší možnost výběru dopravního prostředku s co nejmenší deformací zákazy, zónami, poplatky.
-
K tématu článku: jsem pro, abychom omezovali zdroje průmyslových zplodin. Ovšem pouze tehdy, pokud víme, jakou jinou perspektivní produkcí nahradíme omezené nebo uzavřené provozy.
Jsem pro, abychom omezovali hnědouhelnou energetiku, pokud ji budeme schopni nahrazovat energetikou jadernou (nebo jinou, dosud neznámou, s obdobně kvalitním produktem).

Jo, věřím - 1. 10. 2011 - Dana

Ach, jak vznešené....

Jo, věřím - 29. 9. 2011 - ps

TO, že nic není bílé nebo černé byste měl především sdělit svým zeleným souvěrcům. Pokud jsem si mohl všimnout tak právě jen a pouze oni jako bílou variantu představují tzv. oze a JE je pro ně černá, neřkuli ďábelská varianta. Racionální argumenty oponentů, kteří se zde JE pouze snaží bránit (nikoli vychvalovat do nebes) k jejich uším jaksi nepronikají. Přesně jak říkáte, vybudovali si bariéru a zacpali uši.

Jo, věřím - 29. 9. 2011 - Rostislav Adam

Samozřejmě máte pravdu, bohužel je-li někdo zaslepen ideologií, tak to prostě nepochopí.

Jo, věřím - 1. 10. 2011 - Dana

Máte pravdu.

Jo, věřím - 29. 9. 2011 - HoK

Spíš je zajímavé, že nikdo neprostestuje v Německu proti stavbě hnědouhelných a plynových elektráren plánovámé nárůstu produkce CO2 v po uzaření JE (vlastní studie vlády to potvrzují).
Kde jsou ti Greenpeace, kteří blokovali Prunéřov? Kde je Hnutí DUHA? Kde je IPCC? Tak kde se flákají?
@ H

pročby - 29. 9. 2011 - Viktor

Energetická bezpečnost narušena, závislost na Rusku posílena, proč by protestovali?

Doporučuji k - 29. 9. 2011 - ps

přečtení tento článek
http://neviditelnypes.lidovky.cz/nemecko-hekatomby-mrtvych-a-mikronesie-zalita-morem-f93-/p_klima.asp?c=A110928_170023_p_klima_wag

Jo, věřím - 2. 10. 2011 - jonáš

Spíš se ptejte, kde je česká televize a orgán úv ssm, že o tom nepíše ;-)

Jo, věřím - 4. 10. 2011 - fafnir

Horšíte se Jonáši.

Jo, věřím - 4. 10. 2011 - fafnir

HoK
Ale fuj!Takhle být ošklivý na naše a mezinárodní pračky peněz,pardon NGO.Protože přece Gazprom a FSB greeny platí.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist