https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-zeman-dalsi-pokus-o-snizeni-sazeb-spotrebnich-dani-na-pohonne-hmoty-ve-snemovne-nakonec-neprosel
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Zeman: Další pokus o snížení sazeb spotřebních daní na pohonné hmoty ve Sněmovně nakonec neprošel

5.8.2014
Ochrana životního prostředí přežila další ošklivý útok. Jeho hlavním aktérem byl známý středočeský poslanec ČSSD Milan Urban. Kdo sleduje jeho mnohaletou poslaneckou činnost, musí mít pocit, že v boji za pro životní prostředí mimořádně závadnou a nebezpečnou silniční dopravu se může roztrhat, že je ochoten za ní bojovat, i kdyby republika měla zbankrotovat. Promiňte, parafrázuji jen jiného dálničního kmotra, tentokrát od Ostravy. Poslance Urbana najdeme snad v deseti legislativních prasečin typu zákon o dálnici (ích) jako veřejně prospěšné (ých) stavbě (ách), pro které lze ohýbat jiné platné zákony, novely zákona o silniční dani (zavádí zásadní úlevy vozidlům s vyššími emisemi, leč stávající platná superprasečina je z dílny zelené poslankyně K. Jacques, pokud jí to nepodstrčil), novely zákona o spotřebních daní, která snižují sazby u automobilových benzínů a motorové nafty. Tentokrát navrhl snížení sazby spotřební daně o 2,50 Kč / l u motorové nafty a o 1,50 Kč / l automobilových benzínů. Tedy, projednávaná novela zákona o spotřební dani obnovovala nedávno zrušenou tzv. „zelenou naftu“ pro zemědělce, nástroj to značně sporný, ale možný a vzhledem k praxi zahraniční zemědělské konkurence a špatných pravidlech Evropské unie i nutný.

 
Tak jako při jiných podobných pokusech poslanec Urban argumentoval o potřebě omezit tankovací turistiku a zvýšit tak výnos spotřební daně za pohonné hmoty pro státní pokladnu ČR, což už vzhledem k vyšším cenám pohonných hmot v sousedním Rakousku a Německu zní úsměvně. Jde o starou falešnou pohádku, za kterou by přinejmenším za mých mladých let vyletěl od zkoušky na vysoké škole, ale poslanci v parlamentu prý stejně neumí počítat. Takže nejprve jaký by změna měla přibližně dopad na veřejné rozpočty ČR.

Podle ČAPPO v roce 2013 v ČR činily zjištěné dodávky automobilových benzínu cca 1 679 000 t a motorové nafty 4 073 000 t. Ostatních druhů pohonných hmot se navržené změny sazby spotřební daně netýkají. U dodávek motorové nafty musíme odečíst odhadovanou spotřebu nákladní vodní dopravy cca 5 000 t / rok 2012, která je od spotřební daně osvobozena.

Spotřeba zdaněné motorové nafty měla tudíž činit asi 4 068 000 t. 1 l motorové nafty je asi 0,87 kg, 1 l automobilových benzínů je asi 0,759 kg. Hrubý výpadek ztrát výnosu na spotřební dani za motorovou naftu činí 4 068 000 x 1000 x 2,5 / 0,87 = 11 689 655 172 Kč. Hrubý výpadek ztrát výnosu ze spotřební daně za automobilové benzíny činí 1 679 000 x 1000 x 1,5 / 0,759 = 3 318 181 818 Kč. Jde tedy přibližně o 15 007 836 991 Kč. Odečteme-li přiznané vratky spotřební daně za pohonné hmoty ve výši 1 307 mil. Kč, dostáváme snížení výnosu spotřební daně za pohonné hmoty v ČR při spotřebě a cenách roku 2013 v ČR asi 13 700 836 991 Kč / rok.

Se snížením sazby spotřební daně by se snížil i výnos daně z přidané hodnoty – DPH. Prodejní cena pohonných hmot se kalkuluje jako výrobní náklady + zisk + spotřební daň za pohonné hmoty + DPH (aktuálně 21 % ze součtu tří předchozích částek). V roce 2013 podle ČSÚ činila průměrná cena benzínu natural 95 cca 36,16 Kč / l a motorové nafty 36,49 Kč / l. Snížení sazby spotřební daně u automobilových benzínů znamená snížení DPH při 21 % sazbě o 0,315 Kč/l, u motorové nafty o 0,525 Kč / l. V úhrnu jde asi o 2 557 160 932 Kč /rok. Při cenách a spotřebě pohonných hmot v ČR na úrovni roku 2013 by veřejné rozpočty ztratily asi 16 257 997 923 Kč (16,26 mld. Kč). 80 % této částky by ztratil státní rozpočet, 10,9 % kraje a 9,1 % Státní fond dopravní infrastruktury ČR.

Kdyby měl uvedený výpadek být vyrovnán slibovaným růstem prodeje pohonných hmot v ČR, musel by se zvýšit objem prodávaného automobilového benzínu asi o 11,68 % a motorové nafty asi o 22,83 %. Že je to prakticky vyloučeno, není třeba zdůrazňovat. Poslanec Urban ale počítal s pozitivním přínosem pro veřejné finance. Ach ta matematika! A po kolikáté už!

Na poprvé při hlasování ve středu 23. července 2014 pozměňovací návrh poslance Urbana hlasy opozice a 17 poslanců ČSSD prošel. U sněmovny kdosi střílel brokovnicí na vrabce. Cvrlikali cosi o tom, že se hraje o pád vlády a zvláště pak o pád jejího předsedy V. Sobotky (ČSSD). Opozice se rozhodla situace vládě neulehčit.

Za takové hlasování poslance ČSSD pořádně setřel ministr financí A. Babiš (Ano). Nedivte se mu, po takové dílčí úpravě by šel připravovaný návrh veřejných rozpočtů na rok 2014 do kytek. Nepřekvapuje, že tento pokus narazil především u ministra financí, stejně jako při všech předchozích podobných pokusech. Zde nejde ani tak o osobu ministra financí. Načež poslanec ČSSD Ladislav Šincl po hodinové přestávce na poradu klubu své hlasování zpochybnil. Prý nevěděl, o čem hlasuje. No, trvalo mu to, uznejte.

Přes hysterické protesty pravicové opozice ODS a TOP 09 se v pátek 25. 7. 2014 hlasování opakovalo. 16 poslanců ČSSD uznalo svůj omyl, sedmnáctý (Urban) nikoliv. Snad je ochoten na oltář automobilové smrti obětovat v příštích sněmovních volbách i svůj poslanecký mandát.
Zda bude mít zmíněné zpochybněné hlasování dohru u Ústavního soudu, jak vyhrožuje pravicová opozice, zatím není jasné. Nebylo to jistě čisté, ale na Ústavní soud? To je silné kafe.

Mám za to, že ekologická obec nemá mnoho důvodu k jásotu. Nakonec sice nedošlo k nejhoršímu, ale takové a podobné praktiky se ve Sněmovně opakují každé volební období. Přestože jsou hodně neracionální, jejich předkladatelům to nevadí ani trochu.


reklama

 
Jan Zeman
Autor je čtenářem Ekolistu.cz
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist