https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/neviditelne-lzi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tomáš Kramár: Neviditelné lži

26.4.2001
Není dobrým zvykem, aby jeden časopis pomlouval časopis jiný. Udělám však výjimku, protože tento konkrétní případ dobře ilustruje trend, který bychom mohli nazvat třeba "sýrové brambůrky bez sýru". Jedná se o jistý druh lhaní (v případě médií) nebo podvádění (v případě označování různých výrobků).
 
V reklamách je docela běžné, že nabízený obraz neodpovídá skutečnosti, do níž výrobek zapluje, jakmile si ho pořídíte. Koupíte-li si auto, které se v reklamě prohánělo horskými serpentinami při západu slunce, budete si ho užívat nejvíce v městské dopravní zácpě. To je samozřejmě laciný reklamní trik, i když stále účinný. Podvod nastává až tehdy, když si koupíte brambůrky, protože obrázek anglické slaniny na obalu vám nažene sliny na jazyk. Ty brambůrky se totiž nikdy slaniny ani nedotkly. Molekulární schéma umělé příchutě by vás však nenalákalo. Podobné lhaní se ale dostává i na stránky "serióznějších" periodik, totiž že obrazový doprovod neodpovídá obsahu textu. Ostatně je zajímavé sledovat tyto případy i v televizním zpravodajství.

Časopis Euromagazín (neplést s časopisem Euro) s podtitulem České zemědělství v EU se takovéhoto "matení" čtenáře dopouští pravidelně. Po prohlédnutí březnového čísla s hlavním tématem "skot" jsem napsal redakci Euromagazínu krátký dopis: že všechny fotografie ukazují krávy, jak se spokojeně pasou někde na louce, což vůbec neodpovídá obsahu článků sestaveného z tabulek, jejichž čísla odrážejí právě skutečnost namačkaných krav pod umělým osvětlením; že si obraz a text odporují do té míry, že pravdivost jednoho vylučuje možnost pravdivosti druhého. Totéž se stalo dříve při tématu slepic, kdy se v textu operovalo s miliónovými počty vajec jako někde na burze a na fotografii zářila krásná zdravá slepice. Nikde žádný uštípnutý zobák, žádné zlámané nohy, naopak peří jak z reklamy na Kodak.

Dostal jsem krátkou, leč přátelskou a vysvětlující odpověď. Že bude "vysvětlující", toho jsem se bál nejvíc. Šéfredaktor Euromagazínu se mnou souhlasí, "ale na druhé straně pohled na špinavá zvířata namačkaná ve stájích nevyvolává právě libé dojmy". Ano, samozřejmě že je nevyvolává, ale naopak ukazuje problém, s nímž se mají čtenáři seznámit místo toho, aby se před nimi utajoval. Buď je novinář zaplacený za ukazování krásnější strany skutečnosti, nebo předkládá skutečnost celou, nejlépe s důrazem na její špatné stránky. Zpravodajství z války v Kosovu nebylo doprovázeno pohledy na veselící se Albánce. Taktéž slintavko-kulhavkový holocaust je zpřítomňován sloupy dýmu. Proto i všeobecné informace o chovu skotu nebo drůbeže by měly odrážet všeobecnou skutečnost. Z kusu masa ležícího na pultu se to bohužel nepozná.

Pakliže si média hrají na obchodní artikl typu brambůrků, nemohou se vyhnout snaze vzbuzovat libost. Existují ovšem i taková média, která si na brambůrky nehrají. Problém ilustračních záběrů či fotografií je však komplikovanější. Příklad slintavky byl proto trochu demagogický, jelikož tu existují obrazy přímo z "akce". Možná lepší je příklad z dubnového EkoListu (abych to vpálil do vlastních řad), kde se k článku o likvidaci skládky ledniček připojila fotografie řady fungl nových lednic z jakéhosi obchodu. Předpokládám sice, že to byl vtip, ale s neblahým dopadem na čtenáře, minimálně ty, kteří ten vtip nepochopili. Krásné bílé lednice vyskládané do řady nemohou vzbudit dojem něčeho nepatřičného, co se musí odklidit za milióny korun. Nejedná se ovšem o týrání lednic, jako v případě slepic, tedy prohřešek je opominutelný. Zkrátka a dobře, vážení a milí čtenáři a kolegové: dávejte si bacha! Stejně jako měli komunisté Slušovice a Potěmkinovy vesnice, stejně tak na nás i v demokracii čekají nejrůznější kulišárny. Bděte nad tím, co vám proudí do hlavy.


reklama

 
Tomáš Kramár
Autor je redaktorem EkoListu.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist