https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/anketa-ridici-aut-se-start-stop-systemem-motoru-jezdi-levneji
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Průzkum: Řidiči aut se start-stop systémem motoru jezdí levněji

28.1.2011 14:52 | PRAHA (Ekolist.cz)
Jakmile řidič sešlápne spojkový pedál, pohonná jednotka sama od sebe naskočí.
Jakmile řidič sešlápne spojkový pedál, pohonná jednotka sama od sebe naskočí.
Přibývá automobilek, které montují do svých vozů start-stop systém. Ten automaticky vypíná a zapíná motor při zastavení auta třeba na semaforech. Technická novinka stará jen pár let míří právě také do škodovek. Jak ukazuje průzkum mezi německými řidiči, kteří mají ve svém autě start-stop systém, vládne mezi uživateli spokojenost. Auta jezdí s menší spotřebou paliva.
 

Start-stop systém jednoduše vypne zahřátý motor při zastavení na křižovatce. Jakmile poté řidič sešlápne spojkový pedál, pohonná jednotka sama od sebe naskočí. Start-stop systém se stává stále častěji standardní výbavou dražších vozů, ty levnější jej mívají za příplatek. Samozřejmostí bývá start-stop u tak zvaných ekologických modelů, jako jsou například škodovky s dodatkem GreenLine.

Německý autoklub ADAC přinesl výsledky průzkumu mezi řidiči jezdícími s takto vybavenými auty. Anketa ukázala, že tato pro mnohé řidiče převratná novinka funguje ke spokojenosti uživatelů. 85 procent šoférů používá tento systém pravidelně.

95 procent dotázaných uvedlo, že motor jejich vozu bryskně po krátkém vypnutí naskočí. Jen 2,5 procenta z účastníků ankety mělo s nastartováním na křižovatce problémy. Baterie jejich vozu byla vybitá, akumulátory čelí kvůli častějšímu startování většímu vytížení.

Po vypnutí start-stop systému se na přístrojovém panelu rozsvítí kontrolka informující řidiče o jeho nečinnosti. 37 procent řidičů v anketě odpovědělo, že by uvítali ještě zřetelnější upozornění na skutečnost, že je systém vypnutý.

K zablokování start-stop systému řidiči přistupují například v situaci, kdy s vozem manévrují na malém prostoru a neustálé zapínání a vypínání motoru by bylo na obtíž.

Jakmile však řidič vyrazí především do hustého městského provozu, je přínos této technické novinky znatelný.

Asi jen čtvrtina z dotázaných šoférů v anketě autoklubu uvedla, že si spotřebu se zapnutým systémem a bez něj porovnala. 22 procent řidičů zjistilo úsporu paliva. V polovině případů činila necelých půl litru na sto kilometrů.

Některé testy však ukazují na mnohem větší možnosti vypínání a zapínání motoru na křižovatkách. Rakouský časopis Auto touring naměřil v hustém vídeňském provozu úsporu ve výši dvou litrů. Dvě testovací auta přitom absolvovala několik hodin takřka bok po boku ve vídeňských ulicích.

Zpráva vyšla na serveru AutemBezpečně.cz


reklama

 
Petr Buček
Autor je šéfredaktorem serveru AutemBezpečně.cz
Tento text vznikl v rámci projektu Environmentální občanské poradenství, který je realizován díky finanční podpoře SFŽP a MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LD

Libor Dostálek

22.9.2020 19:19
Já na takové vymoženosti moc nejsem. Mám obyčejnou starou Octavii, která je spolehlivá a dobře jezdí, tak nemám důvod si kupovat nějakou novější. Teď jsem si k ní navíc pořídil nový vystřelovací klíč z https://www.auto-klic24.cz/ , tak je teď zas trochu lepší :-D .
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist