http://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/prazske-metro-rozsirilo-moznosti-prepravy-jizdnich-kol
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Pražské metro rozšířilo možnosti přepravy jízdních kol

23.3.2016 13:08 | PRAHA (Ekolist.cz)
Od pátku je možné jet s kolem na předích i zadních plošinách všech vagonů - s výjimkou zcela první plošiny, hned za řidičem.
Od pátku je možné jet s kolem na předích i zadních plošinách všech vagonů - s výjimkou zcela první plošiny, hned za řidičem.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V pražském metru bylo doposud možné vézt kolo na všech plošinách na konci vagonu. Od pátku 25. března je nově možné přepravovat kolo i na prvních plošinách vagonů - s výjimkou zcela první plošiny, kam kola nesmějí. Rozšiřují se i možnosti cestování s kolem na některých trasách pražských tramvají. Informoval o tom pražský dopravní podnik.
 

Až do roku 2006 bylo možné v metru přepravovat kola jen na zadní plošině posledního vagonu. V červnu 2006 pak pražský dopravní podnik zavedl možnost jet s jízdním kolem na poslední plošině každého vagonu s tím, že na plošině mohou být nejvýše dvě kola. Po bezmála deseti letech se možnosti cyklistům dále zlepšují, od pátku 25. března je možné nastoupit s kolem i na první plošiny všech vagonů, s výjimkou toho zcela prvního. Tu je potřeba zachovat volnou pro případný nouzový vstup strojvedoucího do prostoru pro cestující.



Pro lepší orientaci budou jednotlivé dveře souprav metra označeny piktogramem, který cyklistům pomůže s orientací kam s jízdním kolem vstoupit. Stejným piktogramem jsou označeny i výtahy v metru, které je možné využít pro kola. Jde o výtahy ve stanicích Anděl, Bořislavka, Černý Most, Háje, Chodov, Ládví, Letňany, Národní třída, Nemocnice Motol, Pankrác, Prosek, Roztyly, Skalka, Střížkov.

Pražský dopravní podnik také rozšiřuje možnosti cestování s kolem v pražských tramvajích. Poprvé se tato možnost objevila na pěti vybraných trasách směrem z centra v roce 2008. Od pátku je tato možnost na 18 trasách, vždy směrem z centra. Omezením je, že v době dopravní špičky v pracovních dnech od 14.00 do 19.00 hodin není přeprava kol ani v těchto úsecích možná. S kolem se nastupuje na plošinu určenou pro přepravu kočárků.

   Anděl – Kotlářka – Sídliště Řepy
  Dejvická – Červený Vrch – Divoká Šárka
   Hradčanská / Brusnice – Malovanka – Vypich – Bílá Hora
   Hradčanská – Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba
   Hradčanská – Vítězné náměstí – Dejvická (– Divoká Šárka)
   Hradčanská – Vozovna Střešovice – Petřiny
   Nádraží Braník – Nádraží Modřany (– Sídliště Modřany)
   Nádraží Holešovice – Trojská – Kobylisy – Vozovna Kobylisy / Sídliště Ďáblice
   Nádraží Modřany – Poliklinika Modřany – Sídliště Modřany
   Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác
   Náměstí Bratří Synků – Spořilov
   Palmovka – Bulovka – Kobylisy – Vozovna Kobylisy / Sídliště Ďáblice
   Palmovka – Nádraží Libeň – Lehovec
   Palmovka – Nádraží Vysočany – Lehovec
   Palmovka – Ohrada – Spojovací (pouze přímým spojem přes zastávku Krejcárek)
   Smíchovské nádraží – Hlubočepy – Sídliště Barrandov
   Želivského – Strašnická – Na Hroudě – Nádraží Hostivař
   Želivského – Vozovna Strašnice – Ústřední dílny DP

Ve vybraných úsecích směrem z centra je možné jet s kolem v tramvaji.
Ve vybraných úsecích směrem z centra je možné jet s kolem v tramvaji.
Foto | Hugo Charvát / Ekolist.cz

Tramvajové zastávky, kde je nástup s jízdním kolem povolen, jsou označeny příslušným piktogramem, před nástupem a výstupem z vozidla by měl cestující s kolem dát znamení řidiči. Najednou mohou být na plošině pro kočárky nanejvýš dvě kola.

Jízdní kola se v rámci sítě Pražské integrované dopravy mohou bezplatně přepravovat v metru, na přívozech, na lanové dráze na Petřín a v určených časech ve vybraných tramvajových úsecích. V případě, že má cestující platnou jízdenku PID, může pro přepravu kola bezplatně využít také vlaky PID (na území Prahy, v pásmech P, 0 a B).

Podrobné informace o možnostech cestování s jízdním kolem.

  


Užitečné mohou být tipy, které vozy metra jsou v jaké části trasy volnější, kde se otvírají dveře na pravé straně ve směru jízdy a jak zaparkovat kolo, aby co nejméně překáželo:

- linka A - volnější bývají vozy na konci soupravy (většina ražených stanic má výstupy z nástupišť mezi 2. a 4. vozem)

- linka B - v západní části trasy bývají volnější vozy uvnitř soupravy (výstupy z metra jsou většinou na koncích nástupišť); ve východní části trasy bývají volnější vozy uvnitř soupravy (výstupy z metra jsou většinou na koncích nástupišť)

- linka C - volnější bývají vozy uvnitř soupravy (výstupy z metra jsou většinou na koncích nástupišť); ve směru od Jižního Města není vhodný konec 3. vozu (zde jsou ve stanici Muzeum přestupní eskalátory pro přestup na linku A)

- linka C - 1. až 4. vůz soupravy - pravá strana plošiny ve směru jízdy, pozor v nácestných stanicích s bočními nástupišti (Hlavní nádraží, Vyšehrad, Rajská zahrada)




Líbí se Vám článek? Přispějete na další?

       
mmo
tisknout poslat
Vydání článku finančně podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu Ekoporadnypraha.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama

Blíž přírodě

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist