https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/tipy-pro-vyletniky-jak-cestovat-s-kolem-ve-vlaku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tipy pro výletníky, jak cestovat s kolem ve vlaku

29.7.2011 11:40 | PRAHA (Ekolist.cz)
Dostat kolo do vlaku a pak už jedeme.
Dostat kolo do vlaku a pak už jedeme.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Radka Žáková / plzenskonakole.cz
Cestovat vlakem asi umí každý. Cestovat vlakem s jízdním kolem už je ale něco trochu jiného. Přepravních možností je celá řada a na cestu se proto může hodit pár rad od Českých drah i od zkušených cestovatelů.
 

Kolo lze ve vlacích Českých drah přepravovat několika různými způsoby. A je proto radno si ještě před cestou zjistit, zda vyhlídnutý spoj jízdní kola vůbec přepravuje a jakým způsobem. Pokud budete cestou přestupovat, myslete i na přípoje. Na webu ČD si můžete předem jednoduše ověřit, jaké spoje jsou pro cestující s kolem.

Zkušení cestovatelé – cyklisté doporučují moc nedat na rady pracovníků na pokladnách a spoléhat na vyhledané informace. Pokud budete dopředu vědět, kdy a jakým spojem chcete jet, pak je cestování s kolem pohodlné a vcelku laciné.

Jako zavazadlo

Nejčastější z plejády možností přepravy kol je přeprava jízdního kola jako spoluzavazadla. V jízdních řádech je označen symbolem jízdního kola. Cestující si kolo sám naloží a vyloží, nastoupit ale musí do dveří vlaku, které jsou označeny symbolem kola. Cena za přepravu kola je 25 Kč za jeden vlak nebo 50 Kč za celý den. Doklad lze koupit buď v pokladně nebo bez přirážky od průvodčího ve vlaku.

Smůla je, pokud musíte nastoupit do „vysokého“ vagónu po schodech. Pro slabší jedince nebo děti to může být problém. Nejlepší je pak požádat někoho zdatnějšího, aby s nástupem a výstupem pomohl. Pokud cestujete s plnými cyklobrašnami, pak může manipulaci s kolem usnadnit jejich sundání. V některých vagonech je možné kolo dát do stojanů nebo závěsných háků, v některých ale tato možnost chybí. Pak se vyplatí mít s sebou pár „gumicuků“, kterými kolo někam přichytíte, abyste jej nemuseli celou cestu držet a bát se, že spadne.

Některé vlaky mají i háky, kam zavěsíte horské kolo s tlustými koly. Jen musíte mít sílu ho tam vyzdvihnout.
Některé vlaky mají i háky, kam zavěsíte horské kolo s tlustými koly. Jen musíte mít sílu ho tam vyzdvihnout.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Böda
Má-li vůz háky či držáky na kola, je dobré je využít. U háků, na které se kolo musí zavěsit, můžou mít slabší jedinci opět potíže. Buď si musí zjednat pomoc, nebo kolo nechat dole. U některých háků mohou bezradně postávat i silní lidé, a to když mají horské kolo s pořádně tlustými pneumatikami, které se do úzkého držáku nevejdou. Pak nezbývá, než kola prostě opřít. Při skládání více kol je dobré opírat je střídavě k sobě řídítky a sedlem, aby se co nejvíce využil zabíraný prostor.

Schovejte si kolo

Další možností, jak přepravovat kolo ve vlaku, je využít tzv. úschovy během přepravy. Tento způsob je v jízdních řádech vyznačen symbolem kufru. Kolo bude uloženo v nákladním vagonu, který je označen symbolem kufru. Cestující se během cesty nemusí starat, jestli kolo spadne, rozbije se nebo někoho zraní, protože na něj dohlíží průvodčí.

To ale neznamená, že se s kolem nic nemůže stát. Rozhodně se vyplatí sledovat, jak průvodčí s kolem při nakládání zachází a pokud je to možné, tak i zkontrolovat, jak dobře kolo uložil. Je také vhodné průvodčího již před nakládáním informovat, kde vystupujete, aby si mohl kola správně poskládat. A při přebírání kola se vyplatí provést zběžnou kontrolu, zda je kolo v pořádku. Pokud není, je to potřeba řešit hned a vyžádat si od průvodčího potvrzení o škodě, aby bylo možné následně získat odškodnění.

Do nákladního vagonu se musí bicykl odevzdat odstrojený – bez brašen, lahve a dalších odnímatelných doplňků. Cena je 30 Kč za přepravu v jednom vlaku a za celodenní lístek se platí 60 Kč. Tento doklad platí i pro přepravu kola jako spoluzavazadla. Pokud zákazník kombinuje oba způsoby během dne, stačí mu jeden šedesátikorunový doklad.

Pokud není v jízdním řádu vlak označen symbolem jízdního kola a neumožňuje ani přepravu kola jiným způsobem, můžete si v osobním, spěšném vlaku, rychlíku nebo expresu kolo přepracovat na prvním nebo posledním představku soupravy v prostoru nástupních dveří. Není-li ohrožena bezpečnost a dovoluje to prostor, mohou zde být dvě kola. Kolo by mělo být umístěno tak, aby nebránilo otevření dveří, ale jak upozorňuje Radka Žáková, cyklistka a pracovnice Centra dopravního výzkumu, sama při cestování s kolem na takové umístění ještě nepřišla.

Moderní skládací kola, na fotografii rovnou tři, jsou "in", ve vlaku za ně ani nemusíte platit.
Moderní skládací kola, na fotografii rovnou tři, jsou "in", ve vlaku za ně ani nemusíte platit.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Radka Žáková / plzenskonakole.cz
Pokud jezdíte s kolem ve vlaku stejně často jako odborník na dopravu Tomáš Cach, pak by se vám mohl hodit jeho tip. Cach si místo klasického kola pořídil skládací kolo. Nemusí pak řešit, jestli daný vlak kola bere nebo ne, prostě kolo složí a přepravuje jej jako obyčejné zavazadlo. „Bez skládačky se už neobejdu,“ říká rozhodně Tomáš Cach.

A co rezervaci? Máte?

U některých vlaků je možné si místo pro kolo rezervovat. U některých spojů je rezervace dokonce povinná. Pokud je symbol jízdního kola (resp. kufru) v kroužku, je možné si místo rezervovat. Pokud je rezervace místa povinná, je tento dopravní prostředek ohraničen rámečkem.

Rezervaci lze zakoupit až 2 měsíce předem a donedávna platilo také nejpozději 2 hodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice. To se letos mění, rezervaci lze zakoupit u pokladny až do odjedu vlaku z plánované stanice. Za 15 korun získáte rezervační doklad, na kterém je vždy uvedeno číslo vagonu konkrétního vlaku, kde je provedena rezervace. K rezervačnímu dokladu je třeba ještě zakoupit přepravní doklad pro jízdní kolo.

Pokud se rozhodnete cestovat pendolinem, kola se zde přepravují výhradně na základě povinné rezervace ve voze číslo 4, kde jsou k dispozici pouze 3 místa pro kola. Pokud jste čtyř a více členná skupina, musíte jet jinak.

České dráhy ročně přepraví víc jak 600 tisíc kol. Na snímku speciální vagón na přepravu kol.
České dráhy ročně přepraví víc jak 600 tisíc kol. Na snímku speciální vagón na přepravu kol.

Pozor na výluky

Před cestou je radno věnovat zvláštní pozornost výlukám vlaků. Pokud dráhy zajišťují náhradní autobusovou dopravu pro vlak s možností přepravy kol, musí zajistit i přepravu kol. „Přeprava kola ve skříňové avii bez úchytů není pro kolo nic příjemného,“ říká ale Radka Žáková. Lepší je, pokud se pro náhradní přepravu využívají přímo cyklobusy nebo nízkopodlažní autobusy. Žáková radí vždy po převzetí kola z náhradní přepravy jej pořádně prohlédnout, zda není poškrábané. Případné poškození je nutné reklamovat hned na místě.

Jeďte výtahem

Pokud budete svojí cestu vlakem začínat, končit nebo jen přerušovat na větším nádraží, pak je dobré vědět, že kolo nemusíte tahat po schodištích, ale využít výtahy, které na větších nádražích bývají. Kolo je ale zpravidla potřeba postavit na zadní, jinak se do výtahu nevejde. To může být trochu náročné, pokud máte na kole zavazadla, ale zvládnout se to dá.

Občas je na přestup jen pár minut a když musíte s kolem do podchodu, mohli byste navazující spoj zmeškat. Radka Žáková proto doporučuje o přestupu s kolem informovat průvodčího. Ten pak může tuto skutečnost sdělit dispečerovi.

Nemáte kolo? Půjčte si ho!

Možná se vám zdá cestování s kolem ve vlaku moc složité. Můžete to udělat tak, že si kolo půjčíte až na místě z půjčovny Českých drah. Od začátku dubna do konce října si lze ve vybraných městech půjčit trekingové kolo a užít si s ním výlet. Kolo je možné si předem zarezervovat a během delší dovolené je dokonce možné jej bezplatně nechat v úschovně. Není problém ani kolo vrátit v jiném městě, než kde jste si ho půjčili. A tak se na svém výletě nemusíte vracet a můžete jet pořád dál.


reklama

 
foto - Singr Martin
Martin Singr
Autor je redaktorem serveru Ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist