https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/chcete-byt-zelenejsi-restaurace-zaplatte-nam-za-to-chtela-nabizet-firma
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Chcete být zelenější restaurace? Zaplaťte nám za to, chtěla nabízet firma

30.6.2011 09:48 | PRAHA (Ekolist.cz)
Titulní strana webu Greenfusion.
Titulní strana webu Greenfusion.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Jak být „zelenější“ restaurací či kavárnou? Můžete třeba vařit z bioproduktů, podávat fair-trade kávu, používat úsporné osvětlení či šetřit s vodou. Anebo si můžete koupit ekologický certifikát – právě s takovým “byznys plánem“ přišla společnost Convi Green Servises, která nedávno rozjela web GreenFusion.
 

Princip měl být jednoduchý: majitel podniku se dozví, že byl zhodnocen anonymním hodnotitelem a na základě toho pak zařazen do ekologického žebříčku podniků. Podle subjektivního dojmu hodnotitele dostal jeden až pět stromečků jako certifikát ekologičnosti. A dozví se též, že není problém připlatit si výhodnější pozici v seznamu ekopodniků na webu.

Ekolistu.cz popsala podivné postupy společnosti Convi Green Services jedna ze zájemkyň o práci hodnotitelky provozoven Petra Kušková, která se ekologickým tématům věnovala v řadě svých profesí. „Z rozhovoru s jednatelem firmy Markem Sýkorou jsem pochopila, že se nikdy ekologické tématice nevěnoval,“ konstatuje Petra Kušková. Zarazilo ji, že vedle primitivního neodborného dotazníku chtějí po hodnotitelích hlavně subjektivní dojmy, které z návštěvy podniku měli. „Za 999 Kč si podnik mohl objednat další nálepky se získaným počtem stromečků a lepší pozici v Eco-průvodci,“ vzpomíná Petra Kušková na plánovaný postup, který ji tehdy popsal Sýkora.

Na webu GreenFusion je veden Eco-průvodce, což je seznam podniků, které navštívili a laicky ohodnotili najatí brigádníci, k nimž měla patřit i Kušková. Ta kromě redaktorské práce pro Ekolist.cz pracovala například pro Centrum otázek životního prostředí Univerzity Karlovy.

O práci přestala mít zájem nejen kvůli tomu, že hodnocení nemělo žádnou environmentální relevanci, ale i kvůli pochybám o korektnosti firmy a podstatě „byznysu“: tedy nabízení toho, že za úplatu lze pozici zlepšit.

Vzhledem k naprosté neodbornosti hodnocení se GreenFusion dá označit jako tzv. greenwashing. Greenwashing je reklama, která jejího nositele ukazuje v environmentálně příznivějším světle než jaká je skutečnost. „Pokud někdo zprostředkovává zelenou image, která je ale nepodložená, pak jde bezpochyby greenwashing,“ říká Pavel Hrubý, který se problematice ekoreklamy věnuje ve státní agentuře CENIA.

Příklad hodnocení v Eco-průvodci
Příklad hodnocení v Eco-průvodci
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Plán se uvést v život zřejmě nepodařilo. Jak říká Jakub Němec, který pro společnost pracoval jako koordinátor, celý podnik se zhroutil v počátcích. Peníze došly dřív, než do jakéhokoliv ohodnoceného podniku stihl vyrazit kurýr s nabídkou. „Marek Sýkora se dřív jmenoval Marek Wantoch. Dluží některým brigádníkům a zaměstnancům květnové výplaty, dluží za nájem kanceláře,“ říká Jakub Němec. Z informací, které si o Sýkorovi, respektive Wantochovi našel na internetu, je prý jasné, že nejde o první případ podivného podnikání. Podvedení zaměstnanci prý teď zvažují, zda situaci řešit pomocí právníků.

Jednatele firmy Marka Sýkoru se Ekolistu kontaktovat nepodařilo, na telefonním čísle je záznamník, na emailový dotaz nereagoval. V pražské kanceláři se jej zastihnout nepodařilo, podle paní pracující ve stejném vchodu se firma kvůli neplacení nájmu musela vystěhovat.

GreenFusion? Neznáme

To, že k naplnění plánu nakonec nedošlo, potvrzuje i fakt, že namátkou oslovené podniky z „katalogu“ nebyly osloveny. Mezi nejlépe hodnocenými podniky je například bar Cafe-Cafe v Rytířské ulici, který dostal dva stromečky a slovní hodnocení: „Velice pěkná, trendy kavárna. Výborné dorty a káva. Doporučujeme pro pracovní schůzku i večer s přáteli. Ve vztahu k životnímu prostředí se jedná o průměr. Věříme, že s naší pomocí přidáme vyšší hodnocení již brzy!“

Manažerka Cafe-Cafe Věra Zubalová ale o hodnocení GreenFusion nikdy neslyšela. Na to, že je její podnik zařazen do Eco-průvodce, hledí překvapeně. „Hodnocení kvality služeb od spotřebitelů samozřejmě vítáme, ale nějaké zelené stromečky od studentů na brigádě nás nezajímají,“ říká Zubalová. Podle jejích slov bar nabídku na lepší pozici v žebříčku nedostal. Podobně překvapeně reaguje vedoucí nedaleké hospody U Kruhu Zuzana Matějčková (hodnocení: „příjemná obsluha, zajímavý interiér, krásná zahrádka, nápoje a pokrmy chutné“ a tři stromečky), ani ona GreenFusion nezná a nikdo jí nic nenabídl. Další dobře hodnocenou firmou byla prodejna CountryLife (tři stromečky), ale ani tu nikdo nekontaktoval.


reklama

 
Martin Mach Ondřej

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist