Ministerstvo ustoupilo od ekologické daně pro desetiletá auta
Vláda schválila zákon o výrobcích s ukončenou životností, který se týká i rozšíření ekologické daně, loni v květnu. Norma Euro 1 se měla zvyšovat z 5000 na 10 000 korun. Nyní platí pro vozidla bez katalyzátoru. Euro 2 by narostla ze 3000 na 5000 korun. Nově pak měla být zpoplatněna také norma Euro 3, a to 3000 korunami. Poplatek by se tak vztáhl i na první generaci fabií a octavií.
Paragrafové znění zákona mělo být vládě původně předloženo do konce září. Tehdy se však v USA objevil skandál Dieselgate koncernu Volkswagen. A aféra s naftovými motory, které kvůli úpravě softwaru dokázaly při měření emisí vykazovat lepší výsledky než v provozu, se dotkl i Česka.
"Návrh jsme nakonec zavrhli. Má tam být zájem na zlepšení kvality ovzduší. Když se podíváte, co se děje kolem Dieselgate, je zřejmé, že to, co dnes plní auta na technické kontrole, se dramaticky liší od toho, co pak plní v reálném provozu," řekl deníku Brabec. Byly i případy, kdy vozidla s normou Euro 3 měly lepší parametry než auta s Euro 5 v reálném provozu, poznamenal.
Podle Brabce ministerstvo nyní nenavrhuje termín, kdy by se poplatky měly zvýšit. "Poplatky zůstávají v návrhu ve stávající výši," uvedl ministr. Podle plánů z loňského května měl nový zákon nabýt platnosti 1. ledna 2017.
reklama