https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/v-roce-2026-by-ceny-elektromobilu-mohly-konkurovat-autum-se-spalovacim-motorem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V roce 2026 by ceny elektromobilů mohly konkurovat autům se spalovacím motorem

29.11.2017 11:36 | ŠANGHAJ (ČTK)
Baterie budou muset ještě zlevnit, aby šly ceny elektromobilů dolu. Na ilustračním snímku elektromobil Jaguar.
Baterie budou muset ještě zlevnit, aby šly ceny elektromobilů dolu. Na ilustračním snímku elektromobil Jaguar.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Jaguar
Ceny baterií musí klesnout o více než polovinu, aby elektrické vozy mohly konkurovat vozům poháněným spalovacím motorem. To se zřejmě stane v roce 2026, kdy by náklady na lithium-iontové akumulátory měly klesnout na zhruba 100 dolarů (2200 Kč) za kilowatthodinu. Vyplývá to z průzkumu Bloomberg New Energy Finance (BNEF).
 

Pozornost výrobců se přesunula z lithium-iontových baterií používajících kapalných elektrolytů na polovodičové baterie, které řeší potřebu bezpečnějšího a účinnějšího ukládaní energie. Automobilka Toyota Motor uvedla, že pracuje na komercializaci této technologie někdy po roce 2020. Britská firma Dyson chce vyrobit elektrické auto využívající polovodičové baterie do tří let. Dyson plánuje investovat do vývoje vozu jednu miliardu liber (28,8 miliardy Kč) a stejnou částku do vytvoření polovodičové baterie pro tento vůz. Tato investice by překonala částky investované dalšími výrobci elektrických vozů.

Největšími výrobci lithium-iontových baterií pro elektrické vozy jsou podle BNEF japonský Panasonic, čínská BYD a jihokorejská LG Chem. Akcie firem jako výrobce lithiové soli Stella Chemifa a Sociedad Química y Minera de Chile, která těží chemikálie včetně lithia, rostou. Z růstu poptávky po kovech používaných v bateriích těží také firmy jako japonská Tanaka Chemical, která vyrábí a prodává komponenty pro výrobu akumulátorů.

Průměrná cena vozů poháněných fosilními palivy je zhruba 28.000 dolarů (601.000 Kč). Toto číslo do roku 2030 podle odhadů BNEF zřejmě stoupne na 30.000 USD. Aby se elektromobily staly natolik levné, aby nahradily tuto flotilu, je potřeba, aby ceny baterií v příštích devíti letech klesly o 67 procent.

Vývoj "čistých" vozů však není jen o elektrických vozech. V Číně se díky podpoře vlády pomalu rozvíjí technologie vodíkových palivových článků a vláda je v této oblasti přístupná i zahraničním investicím.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VH

Vladimír Hošek

30.11.2017 07:49
A závěry 14. sjezdu strany splníme, ne splníme, ale překročíme o 10%!!!
Odpovědět
LB

Lukas B.

30.11.2017 07:57
ono by se to dalo říci i jinak: elektromobily budou mnohem levnější. je to ovšem věštba značně pýthická, možná mluvíme o elektromobilech, které byly (budou byvši, perfektní futurum) vyrobeny na sklad v dobách optimistických.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist