https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/za-dopravni-nehody-nemohou-aleje-ale-nepozornost-a-spatny-odhad-situace-tvrdi-arnika
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Za dopravní nehody nemohou aleje, ale nepozornost řidičů a špatný odhad situace, tvrdí Arnika

16.3.2017 08:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Hromadné odstranění stromů od silnic by na skutečné příčiny dopravních nehod ani na jejich množství nemělo podle Arniky žádný vliv.
Hromadné odstranění stromů od silnic by na skutečné příčiny dopravních nehod ani na jejich množství nemělo podle Arniky žádný vliv.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Srážka automobilu s pevnou překážkou často končí tragicky, ve skutečnosti ale zdi domů, pilíře mostů, skály a ani stromy v alejích nebývají skutečnou příčinou nehod. Ze statistik za rok 2016 vyplývá, že nejčastěji nehody zavinilo „nevěnování se řízení vozidla“ a nejčastějším druhem nehody byla „srážka dvou jedoucích vozidel“. Úřady by se proto měly více zaměřit na osvětu řidičů. Plošná kácení stromů nehodám nezabrání. Tvrdí to ekologická organizace Arnika, která se tématu alejí dlouhodobě věnuje.
 

Podle Arniky jsou každoroční policejní statistiky špatně interpretovány a tyto interpretace pak slouží jako argumentace pro kácení stromů podél silnic. Podle Arniky jde ale o záměnu důsledku a příčiny.

„K jízdě motorových vozidel je určena vozovka, nikoliv okolní krajina. A ne každá silnice je dálnicí nebo rychlostním tahem. Od silnic nižších tříd nikdy nemůžeme odstranit všechny pevné překážky. Nejde jen o stromy, ale i o domy, skály nebo různé podjezdy a mosty. Za volantem s nimi prostě musíme počítat,“ říká vedoucí kampaně Zachraňme stromy Marcela Klemensová ze spolku Arnika.

U českých silnic zemřelo v loňském roce 545 osob a 2 580 lidí bylo těžce zraněno. Kolize se stromem, kterou v loňském roce nepřežilo 75 osob, je podle Arniky tragickým důsledkem, nikoliv příčinou dopravní nehody.

Policie by se měla více zaměřit na osvětu řidičů a ve spolupráci se silničními správami instalovat bezpečnostní prvky podél silnic, jako jsou například odrazky, bílé pruhy na kmenech stromů, a vhodné dopravní značení. Hromadné odstranění stromů od silnic by na skutečné příčiny dopravních nehod ani na jejich množství nemělo podle Arniky žádný vliv.

„Stromy a aleje do české krajiny patří. Přítomnost vzrostlých stromů navíc společně s jejich řádnou údržbou zvyšuje atraktivitu místa k bydlení. Na nezodpovědnost některých řidičů a porušování předpisů by neměli doplácet lidé, kteří v krajině podél silnic žijí,“ dodává Klemensová.

Arnika spolu s dobrovolníky označila v minulosti řadu stromů bílou barvou.
Arnika spolu s dobrovolníky označila v minulosti řadu stromů bílou barvou.
Foto | Jan Losenický / Arnika

Arnika se snaží přispívat k větší bezpečnosti českých a moravských silnic i přímo. Od roku 2009 spolu s místními občany a dobrovolníky z celé republiky označila téměř tisícovku stromů lemujících silnice bílými reflexními pruhy. Situace se za osm let v mnoha krajích změnila a krajské správy silnic natírají stromy reflexními pruhy samy. Mnohde také kombinují bílé pruhy s odrazkami. Naposled tuto metodu inovovala Správa silnic Moravskoslezského kraje.

Další novinkou na silnicích v Moravskoslezském kraji je nová dopravní značka s dodatkovou tabulkou upozorňující na nedostatečný průjezdní profil kvůli přítomnosti stromů. Byla instalována na vjezdu do historické aleje mezi Radkovem a Dubovou na Opavsku. U vzniku této dopravní značky stála i Arnika, která v roce 2015 poslala svůj návrh Ředitelství silnic a dálnic.

Jak upozorňuje Arnika, z rozsáhlého výzkumu prováděného ve Francii vyplývá, že aleje mnohem lépe než dopravní značky indikují zatáčky, křižovatky či vjezdy k aglomeracím. Zvyšují také možnost předvídat, kterým směrem silnice povede dále v krajině a to nejen za běžných podmínek, ale také v mlze, při sněžení či v noci.


reklama

 
Další informace |
Reklamní sdělení:
Nenechávejte svůj osud náhodě - nehoda se může stát i Vám. Sjednejte si havarijní pojištění.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LB

Lukas B.

16.3.2017 13:20
úplně stejně můžeme tvrdit, že zbytečná jsou svodidla, protože chrání až toho, kdo se dopustil nějaké chyby a opustil vozovku. svodidla instalujeme, a snad se shodneme, že trestem za chybu by neměla být smrt nabouráním do pevné překážky nebo pádem do bezedné rokle (respektive čelní srážkou s protijedoucím vodidlem v protisměrném jízdním pásu směrově rozdělené komunikace).
ovšem všeho s mírou. na krajnici kapacitní komunikaci nemá strom, před který se smysluplně nevejde svodidlo (včetně pracovní šířky, tj. volného prostoru z rubové strany pro deformaci) co pohledávat. samozřejmě se nemusí hned kácet, řešení může být i v posunu komunikace do boku, vybudování obchvatu apod. naproti tomu je nesmysl kácet zdravé aleje podél okresek s intenzitou desítky či málo stovek aut za den, jakkoli je jistě tragické, když se o staletou lípu rozmajzne auto plné rozjařených puberťáků cestou z diskotéky (což je nejčastější smrtelná nehoda).
Odpovědět
KL

Katka Linke

17.3.2017 05:12
A na silnice nepatří auta, a vůbec, vyasfaltované silnice do přírody také ne.(míněno jakýkoliv prostor, vždyť v minulosti tu byl často les)
Každý člověk, i řidič, si musí uvědomit, že právo stromu nebo svodidel stát tam, kde zrovna jsou, je úplně stejné, jako právo toho řidiče do nich narazit. Pokud to tak chtějí? Co naplat.
Odpovědět
KL

Katka Linke

17.3.2017 05:13
A na silnice nepatří auta, a vůbec, vyasfaltované silnice do přírody také ne.(míněno jakýkoliv prostor, vždyť v minulosti tu byl často les)
Každý člověk, i řidič, si musí uvědomit, že právo stromu nebo svodidel stát tam, kde zrovna jsou, je úplně stejné, jako právo toho řidiče do nich narazit. Pokud to tak chtějí? Co naplat.
Odpovědět
DM

Dejv M

29.3.2017 20:36
Ten článek je tak přervaný lží a manipulací, že jde až o pozoruhodný výkon. Gratuluji. Ale pojďme k věci:
1/ Nevím, proč "ekologové" neustále vyvracejí argument, že stromy mohou za DN (mohou, ale jen v menším procenut případů - pády větví atd.); když toto NIKDO netvrdí. Zásadní ale je, že fatálně zhoršují následky DN a havárií.
2/ Další věc je manipulativní "vyzobnutí" dvou údajů ze statistiky nehodovosti a doporučení někoho, kdo té odborné problematice vůůůbec nerozumí (tj. BESIPU), co mají odborníci dělat. V ČR umírá ročně v důsledku nárazu do stromu cca 15 - 20 procent všech mrtvých při DN (!). Policie ČR však neeviduje, co bylo příčinou nárazu do stromu. Kde tedy někdo bere tu drzost tvrdit, že jde o důsledek toho či onoho jednání řidiče???
3/"Perla" o tom, že k jízdě je určena vozovka a ne alej...oni možná ti mrví nechtěli mimo tu vozovku vyjet, víte???? Běžte ten svůj slint říci těm pozůstalým...OMG...je-li někdo hlupák a ještě to dává veřejně na obdiv...nemám slov.
4/Že se nepokácí všechny aleje u silnic III. třídy a místních komunikací je jasné všem. To taky NIKDO nechce. Ale realita je taková, že aleje běžně rostou z krajnice (tělesa) silnic I. tříd mimo obce, což je nejen nezákonný stav (a to už desítky let), ale především obrovnsé riziko pro BESIP. Tvrzení, že se s tímto stavem "prostě musí počítat" může pronést jen člověk, který o dané probleblematice nic neví a je zcela odtržen od reality a jsou mu jedno desítky mrtvých ročně - aneb, je to běžná daň za to, že máme hezké stromečky u cesty, že. Dle jeho představ by asi bylo ideální, aby se kolem ale jí jezdilo max. rychlostí 40 km/h ...ano to by se možná nikomu nic nestalo.
5/Doporučované zviditelnění alejí - víte, ti mrtví nezemřeli proto, že ten strom neviděli...oni ani zpravidla neměli záměr opouštět vozovku; takže to, že strom uvidí o něco dříve moc nepomůže. Samozřejmě jde o vhodné opatření, ale kdesi na málo dopravně výzmaných cestách, u silnic I. a II. tříd nemají aleje v řádu metrů od krajnice místo.
6/ A že ty stromy tak nějak patří do krajiny? Víte, ono mít dopravu 21. století a okolí pozemních komunikací 19. století jaksi nejde dohromady. To pak máme 100 mrtvých ročně.
7/BESIP samozřejmě není jen o kácení alejí, ale o práci s řidiči i o jiných bezp. opatřeních na silnicích a v okolí. Však to NIKDO netvrdí. Silniční vegetace přináší řadu výhod pro BESIP, ale musí být vhodně umístěna a ve vhodném druhovém složení. Daleko více by se měly vysazovat keřové porosty, které mají oproti stromům řadu výhod (zásněžky/větrolam/absence ohrožení v důsledku zdravotního stavu atd.)
Odpovědět
PK

Pavlína Kotková

15.9.2018 20:49
Ale když se podíváte, tak ty nehody jsou v nemálo případech zapříčiněny seniory (http://www.povinneruceni.top/clanky/na-silnicich-zemrelo-o-polovinu-vice-senioru-nejvice-za-poslednich-deset-let/), takže by možná bylo lepší zpřísnit podmínky tam.
Odpovědět
MV

Michal Valach

25.4.2019 15:22
OK. Pokud jsou aleje zlo, pak nevím, jak by se dal pojmenovat obrovský křák, který roste na cestě do Bezna a pak až ke Skalsku, který je v noci nepřehledný. Mohou odtamtud vyskočit zvířata - cokoliv, a hned je z toho paštika všude.
Není lepší dávat větší pozor, troubit v nebezpečných místech / zatáčkách / nepřehledných úsecích, a upravovat rychlost a styl stavu vozovky a dopravní situaci?..
I tak musíme vědět, jak se postupuje při nehodě - například, http://www.dopravniznaceni.com/Jak-postupovat-pri-dopravni-nehode-b4911.htm
Zásadní je ale chování na silnici...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist