Za dopravní nehody nemohou aleje, ale nepozornost řidičů a špatný odhad situace, tvrdí Arnika
Podle Arniky jsou každoroční policejní statistiky špatně interpretovány a tyto interpretace pak slouží jako argumentace pro kácení stromů podél silnic. Podle Arniky jde ale o záměnu důsledku a příčiny.
„K jízdě motorových vozidel je určena vozovka, nikoliv okolní krajina. A ne každá silnice je dálnicí nebo rychlostním tahem. Od silnic nižších tříd nikdy nemůžeme odstranit všechny pevné překážky. Nejde jen o stromy, ale i o domy, skály nebo různé podjezdy a mosty. Za volantem s nimi prostě musíme počítat,“ říká vedoucí kampaně Zachraňme stromy Marcela Klemensová ze spolku Arnika.
U českých silnic zemřelo v loňském roce 545 osob a 2 580 lidí bylo těžce zraněno. Kolize se stromem, kterou v loňském roce nepřežilo 75 osob, je podle Arniky tragickým důsledkem, nikoliv příčinou dopravní nehody.
Policie by se měla více zaměřit na osvětu řidičů a ve spolupráci se silničními správami instalovat bezpečnostní prvky podél silnic, jako jsou například odrazky, bílé pruhy na kmenech stromů, a vhodné dopravní značení. Hromadné odstranění stromů od silnic by na skutečné příčiny dopravních nehod ani na jejich množství nemělo podle Arniky žádný vliv.
„Stromy a aleje do české krajiny patří. Přítomnost vzrostlých stromů navíc společně s jejich řádnou údržbou zvyšuje atraktivitu místa k bydlení. Na nezodpovědnost některých řidičů a porušování předpisů by neměli doplácet lidé, kteří v krajině podél silnic žijí,“ dodává Klemensová.
Arnika se snaží přispívat k větší bezpečnosti českých a moravských silnic i přímo. Od roku 2009 spolu s místními občany a dobrovolníky z celé republiky označila téměř tisícovku stromů lemujících silnice bílými reflexními pruhy. Situace se za osm let v mnoha krajích změnila a krajské správy silnic natírají stromy reflexními pruhy samy. Mnohde také kombinují bílé pruhy s odrazkami. Naposled tuto metodu inovovala Správa silnic Moravskoslezského kraje.
Další novinkou na silnicích v Moravskoslezském kraji je nová dopravní značka s dodatkovou tabulkou upozorňující na nedostatečný průjezdní profil kvůli přítomnosti stromů. Byla instalována na vjezdu do historické aleje mezi Radkovem a Dubovou na Opavsku. U vzniku této dopravní značky stála i Arnika, která v roce 2015 poslala svůj návrh Ředitelství silnic a dálnic.
Jak upozorňuje Arnika, z rozsáhlého výzkumu prováděného ve Francii vyplývá, že aleje mnohem lépe než dopravní značky indikují zatáčky, křižovatky či vjezdy k aglomeracím. Zvyšují také možnost předvídat, kterým směrem silnice povede dále v krajině a to nejen za běžných podmínek, ale také v mlze, při sněžení či v noci.
reklama
Další informace |
Nenechávejte svůj osud náhodě - nehoda se může stát i Vám. Sjednejte si havarijní pojištění.
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
Lukas B.
16.3.2017 13:20ovšem všeho s mírou. na krajnici kapacitní komunikaci nemá strom, před který se smysluplně nevejde svodidlo (včetně pracovní šířky, tj. volného prostoru z rubové strany pro deformaci) co pohledávat. samozřejmě se nemusí hned kácet, řešení může být i v posunu komunikace do boku, vybudování obchvatu apod. naproti tomu je nesmysl kácet zdravé aleje podél okresek s intenzitou desítky či málo stovek aut za den, jakkoli je jistě tragické, když se o staletou lípu rozmajzne auto plné rozjařených puberťáků cestou z diskotéky (což je nejčastější smrtelná nehoda).
Katka Linke
17.3.2017 05:12Každý člověk, i řidič, si musí uvědomit, že právo stromu nebo svodidel stát tam, kde zrovna jsou, je úplně stejné, jako právo toho řidiče do nich narazit. Pokud to tak chtějí? Co naplat.
Katka Linke
17.3.2017 05:13Každý člověk, i řidič, si musí uvědomit, že právo stromu nebo svodidel stát tam, kde zrovna jsou, je úplně stejné, jako právo toho řidiče do nich narazit. Pokud to tak chtějí? Co naplat.
Dejv M
29.3.2017 20:361/ Nevím, proč "ekologové" neustále vyvracejí argument, že stromy mohou za DN (mohou, ale jen v menším procenut případů - pády větví atd.); když toto NIKDO netvrdí. Zásadní ale je, že fatálně zhoršují následky DN a havárií.
2/ Další věc je manipulativní "vyzobnutí" dvou údajů ze statistiky nehodovosti a doporučení někoho, kdo té odborné problematice vůůůbec nerozumí (tj. BESIPU), co mají odborníci dělat. V ČR umírá ročně v důsledku nárazu do stromu cca 15 - 20 procent všech mrtvých při DN (!). Policie ČR však neeviduje, co bylo příčinou nárazu do stromu. Kde tedy někdo bere tu drzost tvrdit, že jde o důsledek toho či onoho jednání řidiče???
3/"Perla" o tom, že k jízdě je určena vozovka a ne alej...oni možná ti mrví nechtěli mimo tu vozovku vyjet, víte???? Běžte ten svůj slint říci těm pozůstalým...OMG...je-li někdo hlupák a ještě to dává veřejně na obdiv...nemám slov.
4/Že se nepokácí všechny aleje u silnic III. třídy a místních komunikací je jasné všem. To taky NIKDO nechce. Ale realita je taková, že aleje běžně rostou z krajnice (tělesa) silnic I. tříd mimo obce, což je nejen nezákonný stav (a to už desítky let), ale především obrovnsé riziko pro BESIP. Tvrzení, že se s tímto stavem "prostě musí počítat" může pronést jen člověk, který o dané probleblematice nic neví a je zcela odtržen od reality a jsou mu jedno desítky mrtvých ročně - aneb, je to běžná daň za to, že máme hezké stromečky u cesty, že. Dle jeho představ by asi bylo ideální, aby se kolem ale jí jezdilo max. rychlostí 40 km/h ...ano to by se možná nikomu nic nestalo.
5/Doporučované zviditelnění alejí - víte, ti mrtví nezemřeli proto, že ten strom neviděli...oni ani zpravidla neměli záměr opouštět vozovku; takže to, že strom uvidí o něco dříve moc nepomůže. Samozřejmě jde o vhodné opatření, ale kdesi na málo dopravně výzmaných cestách, u silnic I. a II. tříd nemají aleje v řádu metrů od krajnice místo.
6/ A že ty stromy tak nějak patří do krajiny? Víte, ono mít dopravu 21. století a okolí pozemních komunikací 19. století jaksi nejde dohromady. To pak máme 100 mrtvých ročně.
7/BESIP samozřejmě není jen o kácení alejí, ale o práci s řidiči i o jiných bezp. opatřeních na silnicích a v okolí. Však to NIKDO netvrdí. Silniční vegetace přináší řadu výhod pro BESIP, ale musí být vhodně umístěna a ve vhodném druhovém složení. Daleko více by se měly vysazovat keřové porosty, které mají oproti stromům řadu výhod (zásněžky/větrolam/absence ohrožení v důsledku zdravotního stavu atd.)
Pavlína Kotková
15.9.2018 20:49Michal Valach
25.4.2019 15:22Není lepší dávat větší pozor, troubit v nebezpečných místech / zatáčkách / nepřehledných úsecích, a upravovat rychlost a styl stavu vozovky a dopravní situaci?..
I tak musíme vědět, jak se postupuje při nehodě - například, http://www.dopravniznaceni.com/Jak-postupovat-pri-dopravni-nehode-b4911.htm
Zásadní je ale chování na silnici...