https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/auta-budou-kralupy-dusit-dal
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Auta budou Kralupy dusit dál

26.3.2009 | PRAHA | MF Dnes
Kolony aut projíždějící přes centra trápí velkou část středočeských měst. Starostové i odborníci se shodují, že jediným řešením je výstavba obchvatů. Na ně však města, kraj ani stát nemají dostatek peněz.
 
Přes jediný most, který vede středem Kralup nad Vltavou na Mělnicku, proudí denně dvacet tisíc aut. Projet město v dopravní špičce znamená popojíždět v kolonách a stát dlouhé fronty před semafory na křižovatkách. Místní obyvatelé se v tu dobu nemohou zhluboka nadechnout a kvůli hluku téměř neslyší. Jediné, co by pomohlo, je obchvat.

Vyvést auta z města pryč potřebují i Hořovice, Rakovník, Příbram nebo Buštěhrad. Kdy se jim to povede, není jasné. Zatím se obchvaty staví jen na čtyřech místech kraje - v Kolíně, Nymburku, Lánech a Líbeznicích. Ostatní musí zatím stále čekat.

Radnice neví, kdy se začne Také v Kralupech nad Vltavou se měl začít obchvat města stavět už letos. Bývalý středočeský hejtman Petr Bendl (ODS) před dvěma lety slíbil, že kraj na investici peníze sežene, protože je pro něj důležitá. Po nástupu Davida Ratha (ČSSD) se situace změnila a termín výstavby obchvatu se posunul. Důvodů je několik. Současné vedení kraje tvrdí, že na stavbu chybějí peníze a také že se musí „vypořádat“ s odvoláním starostů okolních obcí.

„Pokud bývalý hejtman lidem sliboval, že stavbu finančně zabezpečí, neříkal pravdu. Kraj tyto peníze nemá a bude požadovat, aby minimálně 60 procent stavby financoval stát,“ tvrdí náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík (ČSSD).

Bendl ale nikdy neřekl, že kralupský obchvat za zhruba tři miliardy korun zaplatí pouze kraj. „Od začátku se počítalo s tím, že se obchvat bude platit z evropských fondů. Šlo jen o to, projekt dokončit a požádat o peníze z regionálního operačního programu. Ty byly připraveny,“ říká bývalý mluvčí kraje Martin Kupka. Co bude dál, vedení kralupské radnice netuší. „Vůbec nevíme, jak to vypadá. Nikdo nám na kraji nebyl schopen říct, zda na obchvat peníze budou, nebo ne,“ zlobí se místostarosta Libor Lesák (ODS). Původně měl kraj do poloviny letošního roku vybrat firmu, která by zajistila územní rozhodnutí na druhou etapu. „To zřejmě nebude,“ obává se Lesák.

Jedním z důvodů, proč se dosud nezačalo, jsou odvolání některých okolních obcí. „Podaly přes právníky námitky. Akce se tím výrazně zdrží,“ vysvětluje náměstek Povšík. Navíc se podle odborníků na životní prostředí bude smět kralupský obchvat zprovoznit až po napojení fungujícího okruhu kolem Prahy. Kraj počítá s tím, že obchvat Kralup se začne stavět nejpozději do čtyř let.

Nemají vykoupené pozemky Krajský úřad pracuje také na přípravě okruhů pro Benešov, Hořovice a Buštěhrad.

V Rakovníku připravuje projekt město, až bude hotový, zaplatí druhou a třetí etapu kraj. „Budeme žádat podíl státu, náklady dosahují 800 milionů,“ konstatuje Povšík. Rakovnická radnice ale nebyla dosud schopna vykoupit všechny pozemky, proto práce na obchvatu už osm let stojí. Místní zastupitel i krajský radní za ČSSD Marcel Chládek za to vedení města už několik let kritizuje. Problém je podle starosty Zdeňka Nejdla (ODS) v tom, že se majitelé pozemků na trase plánovaného obchvatu nechtějí dohodnout na ceně. Chtějí více peněz, než odhadl znalec.

Čtyřnásobný nárůst dopravy Příbramí projede denně asi 35 tisíc aut, za posledních pět let se doprava zvýšila čtyřnásobně. Stavba jihovýchodního obchvatu města byla zařazena do územního plánu koncem 90. let poté, co padla původně plánovaná varianta výstavby obchvatu vedeného údolím řeky Litavky.

„Stavět se nezačalo, protože Ředitelství silnic a dálnic nemělo peníze ani na projekt,“ vysvětluje starosta Příbrami Josef Řihák (ČSSD). Mluvčí ředitelství Roman Kluzák potvrdil, že příbramský obchvat je v úplných začátcích.

***

* Obchvaty v regionu

STAVÍ SE:

Obchvat Lány (Kladensko)

Dokončeno: 12/2009

Práce byly obnoveny loni v červnu.

Náklady: téměř 201 milionů

Investor: kraj

Pražský okruh (Jesenice - Vestec)

Dokončeno: 04/2010

Trasa úseku silnice 512 je součástí výstavby okruhu, který propojí dálniční tahy a radiální komunikace první a druhé třídy směřující do metropole.

Investor: ŘSD

Obchvat Nymburka

Dokončeno: 10/2010

Průtah silnice 1/38 vede skrz hlavní náměstí a přes jediný most přes Labe. Kvůli tomu centrem projíždí i těžká nákladní doprava. Nová trasa povede mimo město, počítá se s vybudováním mostu přes Labe a s mimoúrovňovou křižovatkou.

Náklady: 900 milionů

Investor: ŘSD

Obchvat Líbeznice (Praha-východ)

Dokončeno: 11/2010

Cílem je zklidnit nadměrnou tranzitní dopravu na tahu I/9 z Prahy do Mělníka, která vede obcí, a zároveň zvýšit kapacitu silnice.

Náklady: 435 milionů

Investor: ŘSD

Obchvat Kolín

Dokončeno: 12/2010

Osmikilometrový úsek silnice I/38 by měl převést tranzitní dopravu mimo zástavbu Kolína.

Jeho součástí budou tři mimoúrovňové křižovatky, dvanáct mostů a sedm protihlukových stěn a valů. Projekt počítá i s úpravami železniční trati.

Náklady: téměř 2 miliardy

Investor: ŘSD

PŘED ZAHÁJENÍM

Silnice I/3 Olbramovice, přeložka

Termín zahájení: 10/2009

Přeložka silnice I/3 mimo střed obce zlepší plynulost provozu a sníží dopravní zátěž.

M. Boleslav - severových. tangenta

Termín zahájení: 2009

Severovýchodní tangenta spojí Mladou Boleslav s rychlostní silnicí R10 tak, že se řidiči vyhnou centru města. Nultá etapa tangenty byla otevřena v listopadu roku 2007, řeší příjezd k autobus. nádraží a Bondy centru. Stavba potrvá 15 měsíců. Město připravilo projektovou dokumentaci včetně expertního posudku dopravních specialistů. Stát dá na výstavbu 300 mil.

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD),

Středočeský kraj

* Obchvaty v regionu

PŘED ZAHÁJENÍM

Silnice I/16 Slaný - Velvary

Termín zahájení: 06/2010

Přeložka silnice I/16 vytvoří obchvat Slaného a převede silné zatížení dopravou ze zástavby města a okolních obcí mimo ně. Cílem je zlepšení života obyvatel obcí a zvýšení bezpečnosti na přetížených křižovatkách městského okruhu.

R6 Řevničov, obchvat

Termín zahájení: 11/2010

Stavba obchvatu Řevničova je druhou stavbou z pěti na trase Nové Strašecí - hranice Středočeského kraje. Vybudování obchvatu mimo obec přinese zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy. Navržený obchvat zkracuje dosavadní délku trasy a dává předpoklady pro rychlou, bezpečnou a plynulou jízdu v tomto úseku.

R4 Milín - Lety

Termín zahájení: 03/2011

Stavba rychlostní silnice R4 v úseku Milín - Lety vychází z potřeby zajištění kvalitního dopravního spojení mezi Středočeským a Jihočeským krajem.

R6 Nové Strašecí - Řevničov

Termín zahájení: 07/2011

Stavba rychlostní silnice R6 Nové Strašecí - Řevničov je první stavbou ze souboru pěti staveb v úseku Nové Strašecí - hranice Středočeského kraje. Vybudováním přeložky silnice I/6 na trase Nové Strašecí - Řevničov spolu se stavebními úseky dvě a tři (přeložka Krupá) se uleví obcím Řevničov, Krušovice a Krupá, kterými současná silnice I/6 prochází.

R6 Hořesedly - přeložka

Termín zahájení: 10/2012

Stavba R6 Hořesedly - přeložka je čtvrtou ze souboru pěti staveb v úseku Nové Strašecí - hranice Středočeského kraje. V současné době je silnice I/6 vedena po dvoupruhové komunikaci o šířce vozovky osm až deset a půl metru a prochází přímo obcí Hořesedly. Nová rychlostní komunikace povede mimo zastavěné území.

R6 Hořovičky - obchvat

Termín zahájení: 10/2012

Stavba R6 Hořovičky - obchvat je pátou, tedy poslední stavbou ze souboru staveb v úseku Nové Strašecí - hranice Středočeského kraje. Cílem je odvést veškerou tranzitní dopravu z centra obce, které je v současné době neúnosně zatíženo automobilovým provozem.

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD),

Středočeský kraj


reklama

 
Lucie Zikmundová

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist