https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/izurnal-nad-kladnem-budou-buracet-letadla-z-vedlejsi-vzletove-drahy-prazskeho-letiste-hlavni-se-bude-opravovat
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ižurnál: Nad Kladnem budou burácet letadla z vedlejší vzletové dráhy pražského letiště. Hlavní se bude opravovat

7.2.2013 | Ižurnál
Nad Kladnem budou téměř nepřetržitě skoro pět měsíců burácet startující letadla. Letiště Václava Havla Praha bude od poloviny května do konce září opravovat hlavní vzletovou dráhu. A letadla tak budou startovat na vedlejší dráze, která směřuje právě na Kladno. Tamní obyvatelé se už teď bojí nadměrného hluku i toho, že se nevyspí.
 
Na hluk z burácejících letadel si budou muset zvyknout zejména obyvatelé kladenských částí Vrapice a Dubí. Právě přes ně povede vzletový koridor. Více než 30 let žije v Dubí paní Jitka. Hluku z letadel se bojí:

„Asi to pro nás nebude moc dobré, protože čekáme přírůstek do rodiny, takže i z tohoto důvodu, aby tam nedocházelo k nějakému velkému rušení. Nebude to nic příjemného.“

Letadla startují občas nad jejím domem už teď. „Občas to leze na nervy,“ dodává.

Letiště chtělo původně rekonstrukci rozložit do tří let. Západní část dráhy už opravilo loni a zbytek chtělo udělat v letošním a příštím roce. Na nátlak obcí z blízkosti letiště od toho ale ustoupilo a zbytek prací provede letos.

Vedení Kladna s hlukovým zatížením větší problémy nemá.

„Ano, principiálně je to možné. My bychom se k té úplné výluce nevyhnuli v okamžiku, kdy by se opravoval prostředek té dráhy. V tomto ohledu to není pro město žádná významná změna. Na druhou stranu budeme chtít více podrobností o vzletových trasách, zvláště o letových trasách, jejich možných účincích na obyvatele některých čtvrtí,“ říká kladenský primátor Dan Jiránek z ODS.

Letiště zaplatí miliony

Po letišti bude ale požadovat finanční kompenzace. To je připravené s městem o nich jednat.

„Řádově se to pohybuje mezi stovkami tisíc až po miliony,“ potvrzuje mluvčí letiště Václava Havla Praha Eva Krejčí. Obavy zdejších obyvatel chápe. Odpočinout od hluku by si prý měli hlavně v noci.

„Vedlejší dráha bude pro noční lety uzavřena, s výjimkou návratu a do půl druhé v noci i vzletu letadel, která jsou zpožděná. Jedná se především o charterové lety, které jsou nepravidelné a nemůžeme zapříčinit například to, že letadlo zůstane stát pět šest hodin v Hurghádě a cestující tam budou čekat na to, až se bude moct přistát na Letišti Václava Havla Praha,“ vysvětluje Krejčí.

Kompletní opravu hlavní vzletová dráha pražského letiště potřebuje. Slouží už padesát let. Je tedy stejně stará jako první úseky dálnice D1.
reklama

 
Pavel Pavlas

| Ižurnál

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist