https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/kdyz-dalnice-d47-nebude-levnejsi-vzdam-se-funkce
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Když dálnice D47 nebude levnější, vzdám se funkce

1.4.2003 | PRAHA | Právo
MINISTR DOPRAVY MILAN ŠIMONOVSKÝ ŘEKL PRÁVU:
 
* Jak se vám podařilo vládu přesvědčit, aby byla vypovězena smlouva s Housing & Construction (H&C) o dálnici D47?

Především jsem se jí zaručil, že pokud bude dálnici D47 stavět stát, a ne soukromý investor, zkrátí se termín výstavby o dvanáct měsíců a bude tak do užívání předána do konce roku 2008. Zároveň se ušetří čtyřicet miliard korun z referenční ceny ve výši 125 miliard, kterou od našeho státu požadoval H&C. Musíme provést spoustu opatření, abychom stavbu D47 rozjeli již 1. července. Od tohoto data se bude pokračovat v budování dvoukilometrového úseku v Ostravě, který je jako jediný již rozestavěn. Vznikne řídící výbor, jenž bude vládě odpovídat za průběh výstavby. Půjde o jakýsi sbor zmocněnců. Tato dálnice se stane skutečně prioritní stavbou ministerstva dopravy. A já osobně jsem garantoval dodržení termínu výstavby a snížení nákladů svým postem. Pokud by se mi to nepodařilo, odstoupím.

* Původně jste ale příliš optimistický nebyl. Ve vládě mají převahu ministři ČSSD a byla to právě soc. dem. vláda Miloše Zemana, která přiměla vašeho předchůdce Jaromíra Schlinga, aby 25. června 2002 podepsal smlouvu s H&C...

Vláda nyní zvážila rizika, která by nás jinak čekala při realizaci projektu D47 s Housing & Construction. Je ale pravda, že diskuse na zasedání kabinetu byla velmi vzrušená a dlouhá. Proto jsem své argumenty musel podpořit také nabídkou, že dávám všanc svou funkci. Nakonec hlasovala pro vypovězení smlouvy většina ministrů. Podporu tedy můj návrh získal i u ČSSD.

* Už dříve jste tvrdil, že Schling měl raději odstoupit než podepsat špatnou smlouvu. Trváte na tom i dnes?

K tomu se již nechci vyjadřovat. Smlouva s H&C byla špatná především proto, že náš stát neměl trasu dálnice dobře připravenu, včetně výkupu pozemků. V tom byl také základ dlouhých diskusí o ceně dálnice D47, které pak následovaly.

* V minulém týdnu představitelé H&C předložili ministerstvu dopravy návrh dodatku k realizační dohodě o D47, který byl podle nich nejlepší možnou nabídkou. Proč ani ta vás neuspokojila?
(Pokračování na str. 3)

(Pokračování ze str. 1)
Protože byla jen jakousi referenční, ale nezávaznou nabídkou. Ve smlouvě přitom zůstávala cena 125 miliard korun (v cenách roku 2001) a rizika druhé a třetí fáze výstavby D47, které neumíme společně odstranit. Jedná se o nepřipravenou část dálnice. Tato nabídka byla tedy spíše politickou výzvou než reálně doloženým záměrem. Finanční model, který předložila Deutsche Bank, ukazuje, že ve skutečných cenách by nakonec v roce 2032 náš stát za dálnici D47 zaplatil celkem 185 miliard korun. Já chci odstoupit od této hry čísel. Spoléhám na to, že se nám podaří zhruba o jednu třetinu náklady snížit. Ve stálých cenách to dělá zmíněných čtyřicet miliard korun.

* Vyhlásíte na dodavatele D47 výběrová řízení?

Výběrová řízení jsou zásadou, od níž neupustím. Budou probíhat na každou stavbu a získáme tak prostor pro optimalizaci ceny.

* Stát teď ovšem bude muset zaplatit Housing & Construction nemalé penále. Jak vysoké bude?

Máme výhodu, že loni v prosinci jsme s H&C uzavřeli dohodu, v níž jsme stanovili náklady, které budou v případě odstoupení od projektu D47 uhrazeny tomu, kdo je vynaložil. Limitem je dvacet miliónů eur, tedy přes 600 miliónů korun. H&C nám ale ještě bude muset doložit, že to byly skutečně náklady vynaložené ve prospěch výstavby.

* Bylo rozhodnutí vlády odstoupit od smlouvy jednoznačné, nebo došlo k bojovnému hlasování?

Hlasovalo se až po dlouhé diskusi. Nakonec vypovězení smlouvy získalo velkou většinu. Pro můj návrh bylo třináct ministrů a čtyři se hlasování zdrželi. Myslím, že politika v tom rozhodování hrála menší roli, než se původně dalo očekávat. Každý člověk, který uvažuje zdravým selským rozumem, musel pochopit, že úspora čtyřicet miliard korun je obrovská suma, kterou teď budeme moci věnovat na výstavbu jiné dálnice, kde se nám peněz nedostává.

* Policie už od loňského podzimu šetří, zda při uzavírání smlouvy o D47 nedošlo za vlády Miloše Zemana k nějaké korupci. Nejste teď, kdy smlouva padla, spíše pro tlustou čáru za minulostí tohoto projektu?

Policie kauzu skutečně šetří. Nechávám na ní a státním zástupci, zda okolnosti, které budou zjištěny, jsou dostatečné pro zahájení trestního řízení. To však už není věc moje ani našeho ministerstva.

* Kde vezmete těch osmdesát miliard na dokončení dálnice D47, když H&C vypadl ze hry?

Vláda projednala i návrh ministerstva financí na vypsání emise obligací, jimiž by se pro výstavbu D47 získalo kolem čtyřiceti sedmi miliard korun. Věříme, že tyto prostředky doplní předpokládanou půjčku od Evropské investiční banky (EIB). Vláda mi uložila, abych s EIB zahájil neprodleně jednání. Dále bude projednán převod potřebných finančních prostředků z Fondu národního majetku na Státní fond dopravní infrastruktury, aby se letos mohlo na D47 prostavět zhruba šest set miliónů korun.
reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist