MF Dnes: Největšímu vyvlastnění pozemků na obchvatu asi předejde dohoda
26.3.2003 | PLZEŇ | MF Dnes
Ze zatím největšího vyvlastňování pozemků, k němuž mělo dojít kvůli stavbě silničního obchvatu Plzně, zřejmě sejde. Majitelům téměř tříhektarové polnosti ležící v koridoru budoucí dálnice nedaleko Útušic totiž město Plzeň zřejmě nabídne náhradní půdu.
. Vyvlastňovací kolotoč se přitom proti manželům Kašparovým, kteří loni odmítli nabídku Ředitelství silnic a dálnic na odkup dvou pozemků o ploše 2,6 a 0,2 hektaru, již rozběhl. "Na žádost právního zástupce vlastníků doktora Petra Kužvarta jsme ale řízení na měsíc přerušili. Existuje totiž reálná naděje, že nakonec dojde k dohodě," řekl Právu Michal Grubr, vedoucí stavebního úřadu v příslušné obci Štěnovice. Podrobnosti případné úmluvy zatím zúčastněné strany tají. "Při řešení situace by mohlo pomoci město Plzeň, a pokud se to povede, tak by zde už neměly nastat žádné problémy," řekla Marie Nádvorníková, hlavní inženýrka stavby obchvatu. Náměstek plzeňského primátora Petr Náhlík (KDU-ČSL) nebyl o mnoho konkrétnější: "Projevili zájem o některé pozemky a my zatím zkoumáme, jaké máme možnosti, jaké jsou cenové relace, výměry." Směně by v každém případě musela požehnat městská rada a zastupitelstvo. Zatím tedy jediným skutečně vyvlastňovaným pozemkem zůstává 250 metrů čtverečních na vrchu Valík, které má ve společném vlastnictví na devadesát ekologů. O vyvlastnění v tomto případě rozhodl štěnovický stavební úřad v listopadu, část vlastníků se ale odvolala ke kraji.
Hledání kompromisů
Podle Nádvorníkové by při vykupování dalších pozemků už nemusely nastat žádné vážnější komplikace. "Jednání s obcemi Štěnovice i Útušice spějí k docela dobrému závěru," podotkla Nádvorníková, podle níž v březnu obě strany předložily podmínky, při jejichž splnění by bylo možné dotčené obecní pozemky vykoupit. "Jde třeba o zvýšení protihlukových valů nebo o prověření protihlukových opatření u Robčic, což pro nás není neschůdné. Zásadní rozpory už prakticky nejsou. Obě obce, které v minulosti požadovaly například úpravu nivelity dálnice, tedy zásadní technické změny, v těchto otázkách ustoupily," dodala Nádvorníková. Všechny zmiňované pozemky leží ve střední, 3,5 kilometru dlouhé a jediné nerozestavěné části obchvatu. Oba jeho kraje se již budují a zprovozněny by měly být do konce roku. V té době bude možné z Plzně odvést tranzitní dopravu, která bude chybějící střední úsek projíždět po silnici právě kolem Štěnovic a Útušic. "Pak budou mít obě obce určitě velký zájem o to, aby stavba poslední části obchvatu začala co nejdříve," uzavřela Nádvorníková.
reklama
Hledání kompromisů
Podle Nádvorníkové by při vykupování dalších pozemků už nemusely nastat žádné vážnější komplikace. "Jednání s obcemi Štěnovice i Útušice spějí k docela dobrému závěru," podotkla Nádvorníková, podle níž v březnu obě strany předložily podmínky, při jejichž splnění by bylo možné dotčené obecní pozemky vykoupit. "Jde třeba o zvýšení protihlukových valů nebo o prověření protihlukových opatření u Robčic, což pro nás není neschůdné. Zásadní rozpory už prakticky nejsou. Obě obce, které v minulosti požadovaly například úpravu nivelity dálnice, tedy zásadní technické změny, v těchto otázkách ustoupily," dodala Nádvorníková. Všechny zmiňované pozemky leží ve střední, 3,5 kilometru dlouhé a jediné nerozestavěné části obchvatu. Oba jeho kraje se již budují a zprovozněny by měly být do konce roku. V té době bude možné z Plzně odvést tranzitní dopravu, která bude chybějící střední úsek projíždět po silnici právě kolem Štěnovic a Útušic. "Pak budou mít obě obce určitě velký zájem o to, aby stavba poslední části obchvatu začala co nejdříve," uzavřela Nádvorníková.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk