https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/pozor-drazdany-letos-zavedou-emisni-znamky-koupite-je-u-nas
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Pozor, Drážďany letos zavedou „emisní známky“, koupíte je u nás

19.1.2010 | ÚSTÍ NAD LABEM/DRÁŽĎANY | MF Dnes
Jezdíte za zábavou nebo nákupy do saských Drážďan? Brzy k vjezdu k nákupním domům v centru budete potřebovat zvláštní povolení. I v Drážďanech totiž vzniknou emisní zóny, do nichž budou smět jen auta, která nevypouštějí příliš zplodin. Podobně to už funguje například v Berlíně, Duisburgu a dalších městech. Bez zelené, červené nebo žluté plakety nalepené na okně dostane řidič pokutu 40 eur.
 
Známky prodávají řidičům i české stanice technické kontroly. „Stačí velký technický průkaz, ze kterého zjistíme emisní směrnici, tedy kolik zplodin konkrétní auto produkuje,“ říká Václav Kuneš, vedoucí chomutovské STK Alfa Technic.

Plaketa stojí 300 korun a platí po celou dobu „životnosti“ auta. „Týdně jich prodáme asi pět, většinou vydáváme ty zelené,“ říká Kuneš s tím, že tuto známku dostane řidič, jehož auto je k ovzduší nejšetrnější. „Jsou to vozy s benzinovým motorem, která mají katalyzátor,“ říká Kuneš. S auty s naftovými motory je podle něj trochu problém, ovšem pokud mají filtr pevných částic, projdou „na zelenou“ také. Filtry se podle Kuneše začaly do aut montovat od roku 2000.

Červené nechtějí

Města rozlišují emisní zóny podle barev plaket. Vozy s červenou mohou jen na okraj, pro vjezd do center je nutná zelená. „Třeba Berlíňané se zbavují aut, která nemají zelenou známku, a kupují si novější,“ říká Kuneš.

V Drážďanech vzniknou emisní zóny zřejmě už letos.

Dvacet až pětadvacet plaket týdně prodávají i v ústecké STK firmy Terri. „Lidé o ně mají čím dál větší zájem, protože směrem k českým hranicím přibývá německých měst se zónami,“ říká vedoucí Petr Fonderfon. Známku dostanou všichni, jen tu červenou spousta lidí nechce. „Třeba se starým dieselovým golfem plaketu jiné barvy nedostanete. A řidiči ji odmítají, protože by auto museli odstavit na okraji měst, do centra je nepustí a to se jim nevyplatí,“ říká Fonderfon. Šoféři to pak zkoušejí a spoléhají na to, že je kontrola nechytí.

O podobných emisních místech uvažuje také vedení ústeckého magistrátu. Umožňuje to zákon, který loni v polovině září připravilo ministerstvo životního prostředí, zatím ale ještě nebyl schválen Sněmovnou.
reklama

 
Artur Janoušek

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist