https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/prazske-matky-usiluji-o-bezpecne-prechody
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Pražské matky usilují o bezpečné přechody

17.4.2003 | PRAHA | MF Dnes
O obnovení některých přechodů pro chodce, které zmizely v minulých letech, a hlavně o větší bezpečí na těch, jež zůstaly, usiluje sdružení Pražské matky.
 
Členka společnosti Jarmila Johnová připomněla, že zebry hromadně ubyly v roce 2001. "Myslím, že se nám to podařilo zastavit, když jsme na problém vehementně upozornily. Teď se snažíme, aby zbylé byly hlavně bezpečné, a to nejen v zájmu chodců, ale i řidičů," řekla Právu. Potíž je podle ní v tom, že řada z nich není dobře viditelná, obnovovaná, toleruje se parkování blízko nich, což je velmi nebezpečné zvláště pro děti, jež za auty nejsou vidět.

Magistrát se připojjil

Pražské matky proto iniciovaly projekt Bezpečné cesty do školy, k němuž se připojil i magistrát. "Děti a rodiče zanesou na mapu, kudy chodí do školy, a místa která jsou pro ně problematická. Škola navrhne změnu, pak se jí zabývají odborníci," popsala podstatu projektu. Dialog je podle ní důležitý, protože odborníci mají nezřídka odlišný názor než laická veřejnost. "Některé školy mají léta problémy prosadit změnu a tohle jim doufám pomůže," věří. Co se týče snahy některé přechody obnovit, zatím prý neuspěly. Petru Štěpánkovi ze sdružení Oživení se např. nelíbí, že zmizela zebra blízko I. P. Pavlova k Rumunské a lidé musí dojít až do Lublaňské. Málokdo to ale respektuje. "V ulici Na Jezerce byl kvůli dětem původně zdvojený, ale to už neplatí. Ruší se i přechody u tramvajových zastávek, třeba Dvorce v Podolí. Byl na každé straně a nakonec zbyl jen na jedné," vylíčil svoje zkušenosti s tím, že z vozovek v uplynulých letech ubylo asi přes sto přechodů. Podle Libora Šímy z magistrátního odboru dopravy celkové číslo není k dispozici, protože o jejich bytí či nebytí rozhodovaly městské části. Oživení se kromě vrácení některých zeber snaží přimět magistrát ik tomu, aby snížil povolenou rychlost 70 km, jíž před časem dovolil zejména v okrajových částech města. Pokud se tak nestane, Štěpánek nevylučuje, že se obrátí na soud. Radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) si nemyslí, že by přechod někde fatálně chyběl. O obnově je ochotný debatovat. "Za půl roku, co jsem ve funkci, jsem nedostal žádnou petici za obnovu přechodu," poznamenal Šteiner, který je příznivcem vytvoření tzv. bezpečnostních koridorů. "To znamená maximální zabezpečení přechodů, které existují. V místě instalovat semafor nebo výrazné dopravní značení anebo prahy," vysvětlil.

Strážníci pomáhají

Pro bezpečnost dětí má velký význam i dozor strážníků u škol, shodují se pedagogové. Podle mluvčí městské policie Radky Waitové uniformovaní muži každé ráno dohlížejí asi u 50 pražských škol. Ředitelka ZŠ Na Smetance Hana Vítková si spolupráci pochvaluje. "Obrátili jsme se na městskou policii, protože jsme měli nějaké problémy," uvedla. Od té doby je vše v pořádku. Rodičům dětí ze ZŠ Sázavské se podařilo dosáhnout obnovy zebry v Korunní ulici naproti knihovně. Snad dobře dopadne i snaha instalovat tam semafory a značku upozorňující na přechod pro chodce.
reklama

 
Lucie Fialová

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist