https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/koncepce-vodni-dopravy-se-bude-posuzovat-variantne
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země: Koncepce vodní dopravy se bude posuzovat variantně

6. října 2015 | Děti Země
Ministerstvo životní prostředí žádá vyhodnocení s jezem u Děčína i bez něho

V závěrech zjišťovacího řízení k oznámení koncepce vodní dopravy, které dne 29. září 2015 vydalo Ministerstvo životního prostředí, se v sedmnácti podmínkách po Ministerstvu dopravy požaduje, aby její vlivy na životní prostředí byly podrobně vyhodnoceny.

Připomínky k oznámení poslalo dvacet čtyři státních institucí a spolek Děti Země. Podle nich je zásadní, že se musejí vyhodnotit vlivy plánované výstavby jezu u Děčína i bez něho a vlivy staveb na území NATURA 2000 jako je kanál u Přelouče.

„Je správné, pokud MŽP trvá i na pečlivém posouzení vlivů takových dopravně sporných a finančně drahých staveb na Labi, jako je jez u Děčína a plavební kanál u Přelouče, ačkoliv se tomu Ministerstvo dopravy účelově brání, že jde o rozhodnuté stavby,“ chválí si závěry zjišťovacího řízení předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle něho je také důležité, že se budou vyhodnocovat i přeshraniční vlivy koncepce, zvláště na německý úsek Labe, u něhož se právě negativní vlivy očekávají. Plánované vodní stavby také zabírají mnoho chráněných území a cenné zemědělské a lesní půdy, ovlivňují podzemní vody a říční nivy a zasahují do krajinného rázu.

„Koncepce je pro nás jen skrytým nástrojem stavební lobby utratit miliardy korun veřejných prostředků bez ekonomického a dopravního efektu, neboť nenastane významné zvýšení dopravních výkonů a množství dopravovaného nákladu po řekách. Naopak dojde ke zničení posledních zbytků cenných lužních lesů a biotopů vzácných živočichů a rostlin a k rozvrácení vodního režimu,“ tvrdí dále Patrik.

Po předložení samotné vodní koncepce a jejího vyhodnocení na životní prostředí se k oběma materiálům bude moci opět vyjádřit veřejnost. MŽP má souhlasné stanovisko vydat v prosinci 2015.

Koncepce přitom předpokládá zlepšit plavební podmínky pro nákladní a osobní dopravu na Labi od Pardubic ke státní hranici s přístavem Pardubice, s plavebním kanálem u Přelouče a s jezem u Děčína (247 km) a na Vltavě od Třebenic až k soutoku s Labem (91 km) a pro osobní dopravu na Vltavě do Českých Budějovic, na Berounce z Prahy do Černošic a na Moravě na Baťově kanále z Otrokovic do Rohatce (72 km).

Nicméně Ministerstvo životního prostředí již dne 25. října 2013 vydalo souhlasné stanovisko k Dopravní sektorové strategii, která je základem pro čerpání evropských peněz z Operačního programu Doprava II. Ovšem polovina doporučení na ochranu životního prostředí se týká vodních staveb na Labi, které stanovisko považuje za ekologicky nejrizikovější.

Proto MŽP požaduje, aby se prověřilo, zda dopravní důvody o údajném efektivním přesunu nákladní dopravy ze železnice a silnice na lodní dopravu na Labi opravdu existují.

Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist