http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/legendarni-lokomotiva-bardotka-bude-vozit-vyletniky-na-posazavskem-pacifiku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Tiskové zprávy

České dráhy: Legendární lokomotiva bardotka bude vozit výletníky na Posázavském pacifiku

27. dubna 2017 | České dráhy
Od této soboty 29. dubna začne vozit výletníky na trati Posázavského pacifiku legendární lokomotiva řady 749, které se přezdívá bardotka nebo zamračená. Tyto lokomotivy už České dráhy pravidelně do provozu vlaků s cestujícími nenasazují, zaskakují jen výjimečně. Nyní se ale podaří vrátit tuto pro turisty a železniční nadšence unikátní lokomotivu do pravidelného provozu s víkendovými výletními vlaky v Posázaví. Právě v sobotu při její první jízdě budou mít cestující možnost si ji také detailně prohlédnout.

Bardotka bude jezdit v čele osobních vlaků vždy v sobotu, neděli a o svátcích z Prahy přes Vrané nad Vltavou, Davli a Týnec nad Sázavou do Čerčan. Z Prahy hlavního nádraží bude odjíždět v 9:22, do Čerčan přijede v 11:06. Na zpáteční cestu do Prahy se vydá v 15:36 a na pražské hlavní nádraží přijede v 17:35.

Při příležitosti její první jízdy tuto sobotu 29. dubna budou mít všichni zájemci možnost si ji po příjezdu do Čerčan důkladně prohlédnout, a to i s odborným výkladem pracovníků pražského depa, kteří odstavenou a neprovozní lokomotivu dali letos dohromady a vrátili ji do provozu.


Technické zajímavosti lákají turisty stále častěji

Na trati se objeví bardotka vždy se soupravou tradičních patrových vozů, které zde už léta zajištují víkendový provoz. „Lokomotiva bude na trati nepřehlédnutelná i nepřeslechnutelná, je to unikátní stroj, za kterým se do Česka sjíždí železniční nadšenci i ze světa,“ říká Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah pro techniku, servis a majetek. „Pokud nedojde k nějaké zásadnější technické závadě, kterou vzhledem ke stáří lokomotiv nemůžeme dopředu vyloučit, budeme se snažit, aby jezdila podle jízdního řádu vždy pravidelně každý víkend,“ doplnil Miroslav Kupec.

Lokomotivu zprovoznily a její pravidelné nasazení zajistily České dráhy. Praha i Středočeský kraj, které tyto osobní vlaky financují a objednávají, je v tomto úsilí podporovaly. „V rámci Pražské integrované dopravy chceme především moderní vlaky, ale na výletních spojích v Posázaví má jednoznačně místo i tato lokomotiva, která byla vždy v historii s touto tratí silně spojená,“ říká náměstek primátorky a pražský radní pro oblast dopravy Petr Dolínek. „Technické zajímavosti lákají více a více lidí na výlet. Jsem rád, že lokomotivy neskončí ve šrotu, když mohou sloužit ještě jako hezká turistická atrakce.“

„Lokomotivy bardotka neodmyslitelně patří k Posázavskému pacifiku. Jeden čas je ČD nasazovaly často a pravidelně. Mohly se podle nich řídit hodinky. Jedinečný zvuk této mašiny se nedal přeslechnout. A to vím z vlastní zkušenosti, bydlím na Benešovsku. Jsem ráda, že se o víkendech na pacifik vrací. Myslím, že mnoha lidem chyběly. Bardotky mohou do oblasti přilákat víc železničních nadšenců,“ upozornila hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová.


Bardotka, barča, zamračená či zamráča

Nejčastěji se lokomotivě řady 749 přezdívá bardotka nebo zamračená. Zamračená se jí říká podle trochu přísného výrazu čela, jehož si všimnete při pohledu zepředu. Pojmenování bardotka pak vychází z tvaru čela lokomotivy pod okny strojvedoucího, které připomíná ženské poprsí. V době, kdy tuto přezdívku lokomotiva získala, byla sexsymbolem Brigitte Bardot, a právě proto se jí začalo říkat bardotka.

„Velké poděkování patří našim zaměstnancům ve vršovickém i libeňském depu a také nadšencům z dráhy, kteří se na renovaci lokomotivy ve volném čase podíleli a budou se starat o její víkendový a sváteční provoz. Jsem přesvědčen, že největším poděkováním ale budou zvědavé oči železničních fanoušků a dětí, kteří se vydají na romantický výlet Posázavským pacifikem právě s bardotkou,“ říká Miroslav Kupec z Českých drah.

Základní informace o bardotkách
* Lokomotivy vyráběla pražská ČKD v letech 1964–1971.
* Lokomotiva 749.121, která bude vozit cestující na Posázavském pacifiku, byla vyrobena v roce 1968. Většinu svého provozního života strávila v depu v Jihlavě, v letech 1997–2010 patřila do krnovského depa a od roku 2010 byla deponována v Praze.
* Podle dostupných informací se těchto lokomotiv vyrobilo celkem 230 a byly dodávány do dep napříč celým Československem.
* České dráhy provozují už jen poslední čtyři lokomotivy řady 749, z toho tři jsou deponované v pražském depu a jedna v depu Olomouc, v provozní jednotce Šumperk. Další dvě lokomotivy jsou zachovány v Depu historických vozidel ČD. Dceřiná společnost ČD Cargo pak provozuje na jihu Čech v nákladní dopravě ještě pět lokomotiv tohoto typu. Několik exemplářů mají ve svých depech i někteří soukromí dopravci v Česku.
tisknout poslat
 twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Blíž přírodě

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist