http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/moderni-zeleznice-musi-byt-konecne-prioritou-ministra-dopravy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Tiskové zprávy

Strana zelených: Moderní železnice musí být konečně prioritou ministra dopravy

20. února 2016 | Strana zelených
Autor: Jan Žáček
Strana zelených upozorňuje na nedostatečné tempo a rozsah dosavadní modernizace a výstavby železničních tratí v České republice, zejména na neplnění programu modernizace tranzitních železničních koridorů. Zelení vyzývají ministra dopravy, aby se zaměřil na přípravu a realizaci staveb železniční infrastruktury. Důležité je zejména dokončení modernizace tranzitních železničních koridorů a dalších důležitých tratí celostátního a mezinárodního významu v co nejkratší možné době.

“Dokončení modernizace konvenčních železničních tratí je v podstatě jen nezbytná předetapa cílového stavu. Finální etapou modernizace železniční infrastruktury České republiky musí být výstavba vysokorychlostních tratí, která bohužel nepokročila dále než do fáze studií a koncepčních úvah. Je skandální, že čtvrtstoletí po revoluci nemáme napojení na západoevropskou vysokorychlostní síť a že se nestaví ani páteřní vnitrostátní spojení Praha-Brno. Proto požadujeme, aby ministr dopravy na urychlení výstavby tratí osobně dohlédl,” říká 3. místopředseda SZ Petr Kutílek.

Modernizace 1. tranzitního koridoru byla zahájena v roce 1993 a podle tehdejšího rozhodnutí vlády měla být modernizace všech čtyř koridorů dokončena právě letos. První koridor je dokončen z 91 %, 2. koridor z 88 %, 3. koridor z 66 % a 4. koridor z pouhých 63 % jejich celkové délky.

Podle Strany zelených mají se plnění dřívějších usnesení vlády k modernizaci tranzitních koridorů dlouhodobě zanedbává. Ministři dopravy obvykle věnovali rozvoji železniční dopravy – na rozdíl od rozvoje silniční infrastruktury – pramalou pozornost. Výsledkem je, že Česko, které v minulosti patřilo k zemím s nejvyspělejší železnicí, za světovým vývojem stále zaostává o několik dekád.

“Modernizace koridorů probíhá výrazně pomaleji, než by měla a při dosavadním želvím tempu se realizace celého záměru prodlouží na nejméně 30 let. Na již modernizovaných úsecích koridorů není prováděna řádná údržba, takže v blízké době na nich může nastat havarijní stav. O výstavbě nových rychlých tratí se u nás na rozdíl od mnoha jiných států světa jen mluví,” uvádí dopravní expert SZ Eduard Havel.
Jan Žáček tisknout poslat
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist