https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/presnost-vlaku-se-loni-zvysila-o-3-procenta
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Přesnost vlaků se loni zvýšila o 3 procenta

22. února 2017 | České dráhy
Přesnost vlaků se loni zvýšila meziročně o 3,3 %, když dosáhla podle údajů dopravce 89,9 %. Podle standardů Mezinárodní železniční unie tak provozovaly České dráhy celkem 2,2 milionu vlakových spojů včas. Ke zvýšení přesnosti vlaků tak dochází po roce 2015, kdy dosáhl objem investic a s tím spojených výluk na české železnici rekordního rozsahu. Výluky tehdy ovlivňovaly provoz na nejvytíženějších koridorech, například mezi Běchovicemi a Úvaly či v uzlu Olomouc na frekventované trati z Prahy na východ republiky. Ovšem velký objem prací pokračoval na železniční infrastruktuře také loni.

Přesnost jízdy vlaků národního dopravce se zlepšila ve všech ukazatelích. V dálkové dopravě stoupla přesnost spojů dokonce o 5,7 % ze 72,1 % v roce 2015 na 77,8 % v roce 2016, a to i přesto že došlo k výraznému zkrácení cestovních časů a zrychlení dopravy na některých tratích. V regionální dopravě se přesnost vlaků zvýšila o 3,1 % z 87,8 % předloni na 90,9 % v loňském roce. Výrazně klesl počet zpožděných vlaků, a to na 325 tisíc spojů za rok z celkového počtu téměř 2,5 milionu vlaků vedených za rok.

Nejčastější příčinou zpoždění spojů v loňském roce bylo křižování vlaků nebo čekání na předjetí vlakem vyšší kategorie (sled vlaků), dále vliv výluk, čekání na přípoj (maximální garance zajištění přípojů pro cestující při zdržení přípojných vlaků) a také zvýšená frekvence cestujících, tedy prodloužení pobytu na stanicích z důvodu výstupu a nástupu cestujících. České dráhy mohly ovlivnit přesnost vlaků pouze z 15 %, na straně infrastruktury vzniklo 30 % zdržení a více než 50 % zpoždění připadá na další vlivy mimo železnici. Ve 2 % případů ze všech více než 2 a půl milionu sledovaných spojů vzniklo zpoždění na síti zahraničních železnic a bylo jízdou vlaku přeneseno do Česka. Jedná se hlavně o mezistátní spoje. Přesnost samotných mezistátních vlaků u nás ovlivňuje zpoždění “přivezené“ ze zahraničí v přibližně 40 % případů.

Významným faktorem ovlivňujícím přesnost českých vlaků v posledních dvou letech byla rozsáhlá modernizace infrastruktury, rekordní investice a z toho plynoucí výluky, a to i na důležitých a frekventovaných tratích a v uzlech, např. mezi Běchovicemi a Úvaly, v oblasti Plzně, Prahy nebo Olomouce. Svůj vliv na přesnost vlaků má i malý podíl vícekolejných tratí, které umožňují plynulejší a přesnější provoz, odstraňují křižování vlaků, nebo dokonce zcela oddělují expresní a příměstskou osobní dopravu a nákladní dopravu. Zatímco v Česku je jen přibližně 20 % tratí dvou- a vícekolejných, na Slovensku je to 28 %, v Rakousku 43 % a v Německu dokonce 55 % tratí. Například v saských Drážďanech pouze s půl milionem obyvatel a v jejich okolí jsou nejdůležitější tratě čtyřkolejné a je na nich oddělen provoz regionálních vlaků S-Bahn, expresních a nákladních vlaků.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

28.2.2017 11:20
ale stále nevyplatí náhradu za zpožděný vlak...
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist