http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/tok-pripravi-stat-prodlouzenim-smlouvy-s-kapsch-o-miliardy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Tiskové zprávy

Strana zelených: Ťok připraví stát prodloužením smlouvy s Kapsch o miliardy

29. února 2016 | Strana zelených
Autor: Jan Žáček
Prodloužení nevýhodné smlouvy na provoz mýtného systému se sdružením vedeným firmou Kapsch je podle Strany zelených zásadním selháním ministra dopravy Ťoka. Vláda se návrhem ministra dopravy zabývá dnes. Ministr otálel s vypsáním výběrového řízení na nového provozovatele, aby byl nyní nucen prodloužit smlouvu původní. Zelení vidí budoucnost v ekonomičtější satelitní technologii umožňující snadné rozšíření mýta pro nákladní dopravu i na silnice nižších tříd. Právě jejich zatížení nákladní dopravou způsobuje potíže a škody jak státu, tak lidem žijícím v okolí.

“Tak dlouho ministr Dan Ťok váhal, až vládě nezbývá nic jiného, než smlouvu s Kapsch prodloužit. Je to obrovské selhání, které stát připravuje ročně o několik miliard korun. Systém využívaný Kapsch není možné rozšířit na silnice první třídy, které tak budou dál sloužit jako objízdné trasy pro kamiony,“ uvádí předseda SZ Matěj Stropnický.

Podle zelených by mělo ministerstvo od překonané a drahé mikrovlnné technologie ustoupit a dát přednost modernímu satelitnímu systému, který již funguje v Německu, v Maďarsku a na Slovensku. Ten umožňuje zpoplatnění nákladní dopravy i na silnicích nižších tříd bez nutnosti stavět nákladné mýtné brány. Právě na silnicích nižších tříd, které mnohé kamiony ve snaze vyhnout se placení mýtného intenzivně využívají, vznikají největší škody. Průjezd jednoho kamionu, na jehož průjezd nebyly silnice konstruovány, působí škodu odpovídající i podle nejmírnějších propočtů průjezdu 10 tisíc osobních vozů.

„Zpoplatnění silnic nižších tříd a snížení provozních nákladů za výběr mýta by přineslo potřebné peníze na zanedbanou údržbu a opravu komunikací, zmírnilo by rozdíl přepravních podmínek mezi silniční a železniční dopravou, a v důsledku přimělo přepravce více využívat pro nákladní dopravu železnici,“ uvádí Matěj Stropnický a dodává: „Je třeba souběžně okamžitě začít připravovat výběrové řízení na nový mýtný systém tak, aby mohl být uveden do provozu od roku 2019 poté, co i prodloužená smlouva s Kapsch vyprší.“
Jan Žáček tisknout poslat
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Příběhy české přírody
   

Blíž přírodě

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist