http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/brno-ma-akcni-plan-jak-zlepsit-kvalitu-ovzdusi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Brno má akční plán, jak zlepšit kvalitu ovzduší

6.6.2017 15:26 | BRNO (ČTK)
Brno má s kvalitou ovzduší problém delší dobu. Každý rok je na některých z měřicích stanic překročen zákonem stanovený limit 35 dnů, kdy může být ovzduší nadměrně znečištěné prachem.
Brno má s kvalitou ovzduší problém delší dobu. Každý rok je na některých z měřicích stanic překročen zákonem stanovený limit 35 dnů, kdy může být ovzduší nadměrně znečištěné prachem.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Radní Brna dnes schválili akční plán pro zlepšení kvality ovzduší. Obsahuje dvacítku opatření. Hlavními čtyřmi úkoly je dostat lidi z aut a motivovat je k použití MHD, důkladněji uklízet silnice, mít více zeleně a také více informovat občany. Novinářům to dnes řekl primátorův náměstek Martin Ander (SZ). Součástí plánu je studie proveditelnosti pro zavedení takzvané nízkoemisní zóny nebo nákup ekologičtějších vozidel MHD, magistrátu a městských firem. Cílem plánu je snížit do roku 2020 znečištění pod zákonem požadované hodnoty.
 

K hlavním úkolům, které akční plán obsahuje, patří motivovat k šetrné mobilitě. "Největší znečištění je doprava, proto je důležité motivovat lidi, aby do nejzatíženějších oblastí nejezdili autem nebo pouze v omezeném množství. Musíme nastavit ceny parkovného na odstavných parkovištích na okraji města tak, aby tam auta nechávali a dál jeli MHD nebo na kole. MHD musíme více zatraktivnit," uvedl jako příklad Ander.

Více se budou uklízet silnice. "Je to novinka, která se týká úklidu posypového materiálu v zimě. Nyní jsme vždy čekali až po zimě, kdy už v ulicích nebyl sníh, ale byl tam posypový materiál. Když ale byly zhoršené podmínky, auta písek a prach víří, takže se bude více zametat," dodal Ander.

Více se bude vysazovat zeleň. "Máme dlouhodobý problém s tím, že podél komunikací nám pod zemí vedou sítě, což komplikuje výsadbu. Problémy jsou i s tím, že část pozemků je města, část kraje nebo státu, takže musíme pozemky získávat, abychom mohli sázet stromy," řekl Ander. Město má v plánu také více informovat občany. Zřídí k tomu zvláštní webové stránky a informační tabule ve veřejném prostoru.

Vedle toho má pro Brno vzniknout studie proveditelnosti k zavedení nízkoemisní zóny, která by omezila průjezd nejstarších a nejvíce škodlivých aut některými místy. Součástí naopak není MHD zdarma v době smogové situace, jak radní Brna nedávno projednávali. Ander pro toto opatření nenašel podporu. Doplnil ale, že bude zvýhodnění MHD v době smogové situace nadále navrhovat.

Brno má s kvalitou ovzduší problém delší dobu. Každý rok je na některých z měřicích stanic překročen zákonem stanovený limit 35 dnů, kdy může být ovzduší nadměrně znečištěné prachem. Loni limit překročily stanice na Zvonařce a ve Svatoplukově ulici v Židenicích.



Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama



Blíž přírodě

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist