Brno zváží, jestli je pro město vhodné zavedení nízkoemisní zóny
Studii proveditelnosti vypracuje městská společnost Brněnské komunikace. Radní včera schválili smlouvu. Na detailních modelech dopravy a rozptylové studii se ověří, jaký lze očekávat dopad na kvalitu ovzduší v případě zavedení nízkoemisních zón. "Neznamená to, že zavádíme nízkoemisní zónu, ale teprve potřebujeme získat podrobné podklady o tom, co by takové zavedení v Brně znamenalo z hlediska fungování dopravy a kvality ovzduší," uvedl Ander. Nedávno město zvažovalo zavedení MHD zdarma v době smogové situace. Přestože to město ještě neschválilo, někteří lidé už při vyhlášení smogové situace cestovali MHD bez platného lístku.
Ze studie by mělo být patrné, jestli je nízkoemisní zóna vhodná, pro která místa, jaký typ aut s jakým množstvím škodlivin by omezovala a další věci. Týkat by se mohla různých míst. "Základní návrh bude spočívat uvnitř velkého městského okruhu a například ulice Úvoz. To je přesně ta komunikace, kudy si někteří řidiči zkracují cestu přes město, přitom místo mohou objet po okruhu, který je v tomto úseku funkční a bez problémů," řekl Ander.
Město ale chystá i další opatření, kterými zlepšit ovzduší. V dopravě je to zatraktivnění MHD a její preference na křižovatkách, což má dostat lidi z aut do městské hromadné dopravy, dále i větší úklid a snižování prašnosti, ale i omezování pálení suchých rostlinných materiálů, přičemž chce město nabídnout lidem jinou formu jejich likvidace. Podle Andera zůstává ve hře i MHD zdarma v době smogové situace. Rada MHD zvažovala už před dvěma týdny, zatím ale návrh neschválila.
Brno má s kvalitou ovzduší problém delší dobu. Každý rok některé stanice překročí zákonem stanovený limit 35 dnů, kdy může být ovzduší nadměrně znečištěné prachem. Loni limit překročily stanice na Zvonařce a ve Svatoplukově ulici v Židenicích.
reklama