https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cista-doprava-pro-evropska-mesta
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská města hledají čistou dopravu

25.9.2010 06:10 | PRAHA (Ekolist.cz)
V Praze připadá na pěší dopravu jen 4 % všech cest. Martin Singr Ekolist.cz
V Praze připadá na pěší dopravu jen 4 % všech cest. Martin Singr Ekolist.cz
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Všechna velká města Evropy trápí stejný problém. Nárůst počtu osobních vozidel v jejich ulicích. Roste také počet kilometrů, kteří řidiči se svými vozy najezdí. Zatímco v počtu automobilů na obyvatele město Praha svým evropským protějšků úspěšně konkuruje, naopak zcela propadá v počtu lidí, kteří chodí do práce pěšky nebo jezdí na kole.
 

Co by mohlo městské dopravě pomoci se snažil zjistit seminář „Zkušenosti s rozvojem bezemisní dopravy v evropských metropolích“, který uspořádala společnost TILI Czech Republic ve spolupráci s magistrátem Prahy. Právě hlavní město trápí zhoršující se dopravní situace a rostoucí emise z dopravy. „Společně s Ostravou je Praha nejznečištěnějším městem České republiky,“ říká radní pro životní prostředí Vladislav Mareček.

Jednou z cest řešení, kterou město podporuje, jsou elektromobily. Podle radního se Praha inspiruje v zahraničí. „Ostatní evropská města investují do rozvoje elektromobility částky v řádu milionů až miliard euro“, prohlásil Mareček.

Také podle Tomáše Studeníka ze společnosti TILI Czech Republic roste od roku 1992 počet kilometrů, které po Praze řidiči najezdí. Ale Praha je stále stejně velká a tak doprava houstne.

Studeník představil několik statistik porovnávající hlavní města Evropské unie. Praha v nich nezaujímá příliš lichotivé pozice. V počtu aut na osobu jsou Pražané na sedmém místě, v podílu cest do práce pěšky jsme se 4 % čtvrtí nejhorší, v cestách do práce na kole nám patří 5. nejhorší pozice s 0,2 %. Ve skóre koncentrace částic PM10 (polétavý prach) je Praha na 3. nejhorším místě a také v koncentraci oxidu dusíku je mezi deseti nejhoršími. „Praha má důvod něco řešit,“ říká rozhodně Studeník.

Podle organizace TILI by měla být řešením jednotná strategie, podpora preference MHD, cyklistiky, chůze a elektromobilů a omezení dopravy individuální automobilové dopravy. „Je potřeba aby se každý zamyslel nad tím, zda skutečně musí jezdit denně na nákupy autem, jestli nemůže jezdit do práce hromadnou dopravou nebo alespoň s kolegy jedním autem,“ řekl Studeník.

Firemní benefit? Lístek na MHD!

Zkušenosti s růstem počtu automobilů a ujetých kilometrů mají i další evropská města. Napříkald v Helsinkách ještě v 60. letech veřejná doprava obstarávala dvě třetiny všech cest, zatímco dnes jen třetinu. Podle Antti Vuorely představují pro finské hlavní město velký problém firemní auta, jejichž prostřednictvím podniky podporují vysoké emise. Lepší by prý bylo, kdyby zaměstnanci dostávali permanentky na veřejnou dopravu. Jenž v praxi to není možné, kvůli problémům, jak takové benefity danit.

MHD lze podporovat lepšími službami či levnějšími jízdenkami, nicméně Vuorela přiznává, že je těžké udělat veřejnou dopravu „módní“, především pro mladé. „V San Franciscu vzrostly obliba metra a autobusů poté, co je začali používat vrcholoví manažeři. Byl do dobrý signál pro ostatní,“ uvedl.

Co je čistá doprava?

Generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Martin Dvořák uvedl, že budoucnost veřejné dopravy v hlavním městě jednoznačně vidí v kolejové dopravě. Zatím ale vedle tramvají a metra vyjede každý den do ulic 1200 autobusů. Za naftu a benzín tak ročně DPP utratí 650 až 750 milionů korun. Víc než miliardu pak zaplatí za elektřinu. „Takže jen za elektrickou energii a pohonné hmoty zaplatíme téměř dvě miliardy korun,“ říká Dvořák. Ten také připustil, že emise je možné snížit i masivní obnovou vozového parku. Přede 2 roky koupil dopravní podnik zhruba 700 nových autobusů splňující emisní normy EURO 5. Během roku 2011 plánuje DPP nahradit všechny autobusy se zastaralou normou EURO 0 novými vozy splňujícími EURO 5. „Naftový provoz splňující emisní normu EURO 5 není z pohledu ekologie horší než autobusy na plynový pohon,“ říká Dvořák. Navíc by se ještě letos měly dostat do provozu první autobusy s hybridním pohonem.

Oblíbené jsou podle Dvořáka minibusy a mikrobusy. Od letošního ledna jezdí v centru Prahy 2 plně elektrické minibusy ZEUS M 200E, což je společný projekt s MČ Praha 1. Pořizovací cena elektrobusů, je ale dvakrát až třikrát vyšší než cena autobusu s dieselovým motorem.

„Co je čistá energie? Nejšpinavější energie je podle mého názoru větrná a solární energie a nejčistší je jaderná energie. Připravujeme projekty, které jsou ekonomické i ekologické. Chceme využít naše kapacity v podzemí, abychom si vyráběli alespoň část energie sami,“ odpověděl Dvořák na dotaz, zda nebude čistá doprava pro Prahu zároveň znamenat špinavé ovzduší pro severní Čechy.


reklama

 
Martin Singr

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist