https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/diky-pouzivani-aut-na-cng-usetrila-ceska-posta-za-palivo-5-milionu-korun
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Díky používání aut na CNG ušetřila Česká pošta za palivo 5 milionů korun

2.9.2013 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Česká pošta je s vozidly spokojena. Provoz vozidel hodnotí jako bezproblémový a hlavně jako úsporný co se týče nákladů na pohonné hmoty. „Jeden ujetý km nás stojí 1,75 Kč. V prvním pololetí letošního roku jsme najeli celkem 4 700 000 km na CNG a ušetřili téměř 5 milionů Kč na palivu. Provoz na naftu by nás stál 2,80 Kč na kilometr,“ říká Jan Kubásek z České pošty.
Česká pošta je s vozidly spokojena. Provoz vozidel hodnotí jako bezproblémový a hlavně jako úsporný co se týče nákladů na pohonné hmoty. „Jeden ujetý km nás stojí 1,75 Kč. V prvním pololetí letošního roku jsme najeli celkem 4 700 000 km na CNG a ušetřili téměř 5 milionů Kč na palivu. Provoz na naftu by nás stál 2,80 Kč na kilometr,“ říká Jan Kubásek z České pošty.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | RWE
Česká pošta je zatím jediným státním podnikem, který provozuje velký počet vozidel na stlačený zemní plyn (CNG). V současné době má ve svém vozovém parku 482 CNG vozidel. V nejbližší době přibude dalších 10 nákladních vozidel a 200 osobních a užitkových vozidel na zemní plyn.
 

Česká pošta je s vozidly spokojena. Provoz vozidel hodnotí jako bezproblémový a hlavně jako úsporný co se týče nákladů na pohonné hmoty. „Jeden ujetý km nás stojí 1,75 Kč. V prvním pololetí letošního roku jsme najeli celkem 4 700 000 km na CNG a ušetřili téměř 5 milionů Kč na palivu. Provoz na naftu by nás stál 2,80 Kč na kilometr,“ říká Jan Kubásek z České pošty.

I díky příkladu jako je Česká pošta si CNG vozidla pořizuje stále větší počet firem. Svůj vozový park tak „plynofikují“ nejen logistické a spediční firmy, ale i pekaři a soukromí podnikatelé. Projevuje se to i na prodeji paliva. „Prodej CNG již třetím rokem po sobě rostl vyšším než dvacetiprocentním tempem, v minulém roce byl nárůst 26 %,“ říká Pavel Bartl ze společnosti RWE Energo. A dodává: „V roce 2013 očekáváme také zhruba pětinové zvýšení prodeje.“

Jeho slova potvrzuje i statistika. Zatímco v roce 2011 jezdilo v České republice 3 250 CNG vozidel, tak v letošním roce jich na jaře bylo dokonce přes 5 500. Hlavním trumfem CNG v dopravě je cena zemního plynu, která je zhruba poloviční oproti benzinu či naftě, proto se o provoz CNG automobilů zajímá stále více společností s velkými autoparky.

Česká pošta provozuje veliký vozový park, kde je celkem 5 400 vozidel s průměrným stářím sedm a půl roku až deset let. Od loňského roku se rozhodla pro CNG vozidla a na 5 let získala v rámci operativního leasingu již 230 dodávek Fiat Ducato na CNG a 182 vozů Fiat Doblo na CNG. Dalších 60 vozů Volkswagen Passat na CNG pořídila pro obchodní divizi. Také nakoupila 10 nákladních vozů Iveco Daily s pohonem na CNG. Nákladních vozidel Iveco Daily na CNG bude mít Česká pošta do konce roku celkem 20 kusů. Dalších 150 vozidel Fiat Ducato a 50 vozidel Fiat Doblo bude uvedeno do provozu na podzim letošního roku.

„Do konce roku bychom měli mít v provozu celkem 692 vozidel na CNG,“ říká Jan Kubásek, ředitel Odboru doprava na České poště. „Celkově by Česká pošta mohla mít až 3 000 vozidel ve variantě na CNG, závisí ovšem na hustotě plnících stanic. Optimální by byla CNG stanice v každém okresním měst,“ dodává Jan Kubásek.

Dnes je v ČR již 47 veřejných plnicích stanic a další budou i nadále přibývat. Právě počet plnicích stanic byl v minulosti označován hlavní překážkou ve větším rozvoji CNG v ČR.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist