Díky používání aut na CNG ušetřila Česká pošta za palivo 5 milionů korun
Česká pošta je s vozidly spokojena. Provoz vozidel hodnotí jako bezproblémový a hlavně jako úsporný co se týče nákladů na pohonné hmoty. „Jeden ujetý km nás stojí 1,75 Kč. V prvním pololetí letošního roku jsme najeli celkem 4 700 000 km na CNG a ušetřili téměř 5 milionů Kč na palivu. Provoz na naftu by nás stál 2,80 Kč na kilometr,“ říká Jan Kubásek z České pošty.
I díky příkladu jako je Česká pošta si CNG vozidla pořizuje stále větší počet firem. Svůj vozový park tak „plynofikují“ nejen logistické a spediční firmy, ale i pekaři a soukromí podnikatelé. Projevuje se to i na prodeji paliva. „Prodej CNG již třetím rokem po sobě rostl vyšším než dvacetiprocentním tempem, v minulém roce byl nárůst 26 %,“ říká Pavel Bartl ze společnosti RWE Energo. A dodává: „V roce 2013 očekáváme také zhruba pětinové zvýšení prodeje.“
Jeho slova potvrzuje i statistika. Zatímco v roce 2011 jezdilo v České republice 3 250 CNG vozidel, tak v letošním roce jich na jaře bylo dokonce přes 5 500. Hlavním trumfem CNG v dopravě je cena zemního plynu, která je zhruba poloviční oproti benzinu či naftě, proto se o provoz CNG automobilů zajímá stále více společností s velkými autoparky.
Česká pošta provozuje veliký vozový park, kde je celkem 5 400 vozidel s průměrným stářím sedm a půl roku až deset let. Od loňského roku se rozhodla pro CNG vozidla a na 5 let získala v rámci operativního leasingu již 230 dodávek Fiat Ducato na CNG a 182 vozů Fiat Doblo na CNG. Dalších 60 vozů Volkswagen Passat na CNG pořídila pro obchodní divizi. Také nakoupila 10 nákladních vozů Iveco Daily s pohonem na CNG. Nákladních vozidel Iveco Daily na CNG bude mít Česká pošta do konce roku celkem 20 kusů. Dalších 150 vozidel Fiat Ducato a 50 vozidel Fiat Doblo bude uvedeno do provozu na podzim letošního roku.
„Do konce roku bychom měli mít v provozu celkem 692 vozidel na CNG,“ říká Jan Kubásek, ředitel Odboru doprava na České poště. „Celkově by Česká pošta mohla mít až 3 000 vozidel ve variantě na CNG, závisí ovšem na hustotě plnících stanic. Optimální by byla CNG stanice v každém okresním měst,“ dodává Jan Kubásek.
Dnes je v ČR již 47 veřejných plnicích stanic a další budou i nadále přibývat. Právě počet plnicích stanic byl v minulosti označován hlavní překážkou ve větším rozvoji CNG v ČR.
reklama