http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/experti-skandal-kolem-volkswagenu-ukazuje-proc-smogu-neubyva
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Experti: Skandál kolem Volkswagenu ukazuje, proč smogu neubývá

25.9.2015 01:00 | PRAHA (ČTK)
Česko už mnoho let porušuje limity oxidu dusičitého v Praze, Brně, v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Ani po prodloužení nápravné lhůty do letošního ledna stát podmínky Evropské komise nesplnil. Hrozí za to sankce.
Česko už mnoho let porušuje limity oxidu dusičitého v Praze, Brně, v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Ani po prodloužení nápravné lhůty do letošního ledna stát podmínky Evropské komise nesplnil. Hrozí za to sankce.
Zfalšované výsledky měření emisí oxidu dusíku u vozů koncernu Volkswagen ukazují, proč i přesto, že se normy zpřísňují, smogu neubývá. Na dotaz ČTK to dnes uvedli odborníci z oboru ekologie. Česko už mnoho let porušuje limity oxidu dusičitého v Praze, Brně, v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Ani po prodloužení nápravné lhůty do letošního ledna stát podmínky Evropské komise nesplnil. Hrozí za to sankce, řekl expert na toxické látky Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.
 

Právě doprava je hlavním zdrojem vysokých koncentrací oxidu dusíku v Česku. Tuzemští řidiči si prý navíc často nechávají u dieselových motorů vymontovat nebo poškodit filtry, což vede k vysokým emisím nebezpečných jemných částic prachu.

Množství zatajených emisí, které ve skutečnosti vypouštěla auta vyrobená Volkswagenem, by mohlo podle odhadů činit celosvětově ročně čtvrt milionu až milion tun oxidů dusíku. "To by odpovídalo dvaceti až osmdesátinásobku všech emisí oxidu dusíku ze všech osobních aut, které jezdí na českých silnicích," řekl ČTK analytik nezávislého centra Glopolis Vojtěch Kotecký.

Oba experti se shodují, že celoevropská pravidla a systém měření emisí je třeba reformovat, aby byla větší kontrola nad výrobci automobilů. Podle Šuty jedním z opatření pro zlepšení čistoty ovzduší ve městech je zavedení nízkoemisních zón. Ty už umožňuje zřizovat zákon o ovzduší. Například Praha už měla připravenou vyhlášku, která měla začít platit od ledna 2016, ale zatím ji nové vedení města neschválilo.

Výfukové plyny jsou hlavní příčinou smogu ve velkých městech. Mezi nejběžnější oxidy dusíku patří oxid dusnatý (NO) a oxid dusičitý (NO2). Volkswagen přiznal, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software, který umožnil při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Skandál s emisemi se dotýká 11 milionů vozů po celém světě, to mohlo zvýšit úmrtnost kvůli smogu řádově tisíců lidí ročně, poznamenal Kotecký. Normy se podle něj doposud zpřísňovaly jen na papíře. Kauza bude průlomem v dosavadním testování, shodují se oba znalci.

Znečištění ovzduší ve čtyřech lokalitách ČR dlouhodobě překračuje limity pro oxid dusičitý. Ty stanovila v roce 2008 evropská směrnice o kvalitě ovzduší a jsou právně závazné od roku 2010. ČR dostala výjimku k prodloužení lhůty, aby limity splnila do ledna letošního roku. Podle Šuty se ale tak doposud nestalo v Praze a v Brně.

Oxid dusíku dráždí dýchací ústrojí a poškozuje imunitu zejména u dětí. Je to také látka, která ovlivňuje vznik letního i zimního smogu. V Česku ale způsobují podle Šuty více problémů emise jemných prachových částic, které také vypouštějí dieselové motory.




tisknout poslat
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama

Blíž přírodě

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist