http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jizda-na-susaku-na-pradlo-ne-to-je-elektrokolo-zitrka
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

fotogalerie uvnitřJízda na sušáku na prádlo? Ne to je elektrokolo zítřka Fotogalerie

20.5.2014 01:55 | PRAHA (Ekolist.cz)
Prototyp zatím není designově atraktivní, komerční verze prý bude lepší
Prototyp zatím není designově atraktivní, komerční verze prý bude lepší
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | Bike Intermodal
Elektrokolo, které chce změnit městkou dopravu, se chlubí mnoha nej. Má být nejmenší, nejlehčí, nejlépe složitelné a je také plně recyklovatelné. Vypadá ovšem jako jezdící sušák na prádlo. Novou generaci skládacích kol vyvíjí Bike Intermodal, společný projekt sedmi evropských firem. Na vývoj získal 1,5 milionu euro od Evropské komise.
 

Skládací kola jsou relativně těžká a spíše se vejdou do kufru auta, než aby s nimi lidé v pohodě nastoupili do autobusu nebo tramvaje. Bike Intermodal ale nyní představil prototyp skládacího kola, které váží 7,5 kg. To je podstatně méně, než dnešní skládací kola. Ta nejlehčí začínají kolem 9 kilo, průměr je ale 12 – 15 kilogramy.

Přitom váha a velikost skládacích kol jsou jedním z klíčových faktorů, který jejich používání k dopravě ve městech ovlivňuje. Pokud budou „skládačky“ dostatečně malé a lehké, budou lidé mít tendenci dát jim přednost před autem, slibují si autoři Bike Intermodal.

Bike Intermodal se odklání od tradiční stavby kola a inspiruje se spíše automobilovým průmyslem. „Posílili jsme pevnost kola omezením počtu součástek a využitím těch nejodolnějších a zároveň nejlehčích materiálů, jako je například hořčík,“ vysvětluje Alessandro Belli ze společnosti Tecnologie Urbane, jedním z partnerů projektu. Každá část kola je testována, lze ji vysledovat a je recyklovatelná. „Náš výrobní proces se soustředí na kontrolu kvality, přehledný životní cyklus produktu a ekologický přístup,“ zdůrazňuje Belli.



Základem bicyklu připomínajícího sušák na prádlo, je předpjatý rám tvořený tlakově litým hliníkem nebo hořčíkem, který se otevírá a zavírá jako podvozek letadla. A upínací lana. V budoucnu by hliník mohl nahradit grafen, což by ještě zpevnilo a odlehčilo rám. Přímo v zadním kole je zabudován motor švýcarské firmy Maxon Motor. Podle tvůrců váží kolo i s motorem jen polovinu toho, co normální skládací kola s řetězem.

Podle Alessandra Belliho by se kolo mohlo prodávat v bezmotorové verzi za 800 eur (zhruba 22 000 korun) a na 1300 eur (zhruba 36 000 korun) by přišlo kolo s elektro pohonem. Chudá varianta s pevným převodem by prý mohla stát pouhých 500 eur (zhruba 14 000 korun).

Kolo sice vypadá jako skládací sušák na prádlo, to je ale dáno hlavně tím, že jde o prototyp. Bicykl tedy zatím není designově "atraktivní", komerční produkt prý bude vypadat výrazně lépe.

Protoyp Bike Intermodal

předchozí    další
Prototyp skládacího elektrokola Bike Intermodal
Prototyp skládacího elektrokola Bike Intermodal
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | Bike Intermodal
Prototyp skládacího elektrokola Bike Intermodal
Prototyp skládacího elektrokola Bike Intermodal
Prototyp skládacího elektrokola Bike Intermodal
Prototyp skládacího elektrokola Bike Intermodal

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama

Blíž přírodě

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist