http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/los-angeles-natira-ulice-na-svetle-sedou-pomuze-to-v-letnich-vedrech
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Los Angeles natírá ulice na světle šedou. Pomůže to v letních vedrech

9.11.2017 01:29 | PRAHA (Ekolist.cz)
Nátěr CoolSeal není jen tak obyčejná světlá barva. Jedná se o speciální krycí nátěr, který dosud využívaly jen americké letecké základny. Teď bude sloužit městu, aby se tolik neohřívalo.
Nátěr CoolSeal není jen tak obyčejná světlá barva. Jedná se o speciální krycí nátěr, který dosud využívaly jen americké letecké základny. Teď bude sloužit městu, aby se tolik neohřívalo.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Los Angeles stále hledá nové cesty, jak zmírnit horké klima ve městě. Posledním experimentem je přemalování povrchu části vozovek speciální barvou. Světle šedý nátěr barvou CoolSeal dosud využívalo v rámci poněkud odlišné aplikace americké letectvo, ale v kalifornské metropoli by mohlo pomoci přežít lidem i bez klimatizace. Referuje o tom například Washington Post.
 

Druhé nejlidnatější město Spojených států, Los Angeles, hostí ve svém užším centru 4 miliony obyvatel, a na předměstích dalších třináct. A těžko by se mezi nimi hledal někdo, kdo by si zvláště v létě nestěžoval na obtěžující horko. Teplota v ulicích běžně přesahuje čtyřicítky, a jako v jednom z mála měst světa tu zdravotníci řeší smrt z přehřátí i v zimě. Příčina netkví jen v geografických dispozicích celého sídla, anebo že zastavěná plocha je ze tří stran obklopena vyhřátými pouštěmi. I na okrajových předměstích je totiž klima příhodnější, než v centru. Los Angeles je totiž ukázkovým příkladem velkoplošného tepelného ostrova.

George Spotts, tajemník Odboru veřejných komunikací L.A., nemá o příčinách přehřátého města pochyby. „Může za to tmavý asfalt, který pokrývá všechny ulice ve městě. Přitahuje dopadající sluneční paprsky, akumuluje teplo a vyzařuje ho do svého okolí v noci.“ Budovy a lidé v těsném okolí silnic se tak musí potýkat s teplotou až o 10 °C vyšší, než kolik činí měřený průměr. „Město funguje jako dokonalá teplotní past, a v této vyhřáté pasti jsou bohužel chyceni i lidé,“ říká Spotts. Asfalt a problém s horkem sice řeší v řadě jiných měst po celém světě, ale v Los Angeles je situace o něco horší.

Může za to dopravní infrastruktura, velmi hustá síť pravidelných cest, která by jinak byla počítána jako klad. Tady ale současně funguje jako teplotní mřížka, která rovnoměrně pokrývá celé město, a lapá a distribuuje akumulované teplo. „Máme za to, že 10 % celé rozlohy města prakticky pokrývá asfalt,“ tvrdí Spotts. „Je to plocha ekvivalentní rozloze 69 000 městských bloků.“ Co s tím? Los Angeles se ze své minulosti (kdy od padesátých let mělo problémy se smogem, ale řešilo je až o dvacet let později) poučilo, a tak k řešení problémů dnes přistupuje pohotově.

Spotts ještě zmiňuje, že před dvaceti lety by nejspíš radnice nad přehřátými ulicemi jen mávla rukou a doporučila by lidem, aby si pořídili klimatizace. „Dnes už ale takhle naštěstí nikdo nepřemýšlí. Klimatizace nejsou dobré dlouhodobé řešení a představují značnou energetickou zátěž. A ne každý si je může dovolit. Navíc klimatizace neochrání od vedra ty, kteří se pohybují venku.“

Eric Garcetti, starosta Los Angeles, už naštěstí nechce jen řešit důsledky a město zakonzervovat v určitém stavu, ale plánuje „přejít do útoku“. Jeho vize počítají dokonce se snížením průměrné teploty ve městě, a to o 3 °C v horizontu dvaceti let. Vzhledem k tomu, že se předpokládá spíše teplotní nárůst, musí si počítat opravdu kreativně. Součástí kampaně je tedy plán na výsadbu stromů v ulicích, zesvětlení střech či jejich ozelenění, a také, na Spottsovo doporučení, barevná proměna asfaltu na ulicích.

„Zatím nejsme připravení provést to plošně, ale chceme vyzkoušet, jaké možnosti by se tím otevřely,“ říká Spotts. „Bílý nátěr byl zatím aplikován ve vybraných ulicích 14 z 15 okrsků města, a nyní budeme sledovat, k jakým zlepšením to povede. První experiment tohoto druhu už s úspěchem ozkoušel Odbor veřejných komunikací v roce 2015 na parkovištích v San Fernando Valley. Trochu se ale obáváme, jak celé bílé silnice přijmou řidiči automobilů.“ V případě, že budou pozitivní výsledky znát, mohl by se odrazivě-chladivý šedý nátěr vyskytnout až na třetině ulic Města andělů.

Nátěr CoolSeal není jen tak obyčejná světlá barva. Jedná se o speciální krycí nátěr, který dosud využívaly jen americké letecké základny. Odráží totiž teplo, a tak na ranvejích nezůstává termální stopa po vzletu nebo přistání letadla. Případné špionážní satelity tak nedokáží odhalit, jestli se z letiště startuje či nikoliv. V civilní aplikaci by ale mohl být přínos nátěrů prospěšný i lidem, kteří zápasí s horkem v ulicích. Komplikací může být cena. Pokrytí jednoho čtverečního kilometru přijde na 25 000 dolarů, a životnost nátěru je sedm let.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Radomír Dohnal
tisknout poslat
 twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Blíž přírodě

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist