https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/moravskoslezsti-lesnici-bojuji-s-kurovcem-odnaseji-to-silnice
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Moravskoslezští lesníci bojují s kůrovcem, odnášejí to silnice

21.4.2017 14:30 | MĚSTO ALBRECHTICE (ČTK)
Nepůvodní smrkové porosty začaly chřadnout a podléhat napadení houbou václavkou a kůrovcem. Kalamitní situace může trvat i několik let. / ilustrační foto
Nepůvodní smrkové porosty začaly chřadnout a podléhat napadení houbou václavkou a kůrovcem. Kalamitní situace může trvat i několik let. / ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Lesníci ve Slezsku a na severní Moravě bojují s kůrovcovou kalamitou, jaká podle nich nemá v historii obdoby. Z lesů v posledních letech těží až pětinásobné množství dřeva než za normální situace. Zabrat dostávají i silnice či mosty, po nichž jezdí denně desítky těžkých kamionů. Na situaci si stěžují obyvatelé obcí, pro které kamiony a poničené komunikace představují značnou zátěž. Obce chtějí, aby s řešením pomohl kraj a stát. Novinářům to dnes řekli zástupci státního podniku Lesy ČR a starostové obcí na Bruntálsku.
 

Krajský ředitel Lesů ČR Tomáš Pospíšil řekl, že nejpostiženějšími jsou oblasti kolem Bruntálu, Města Albrechtic a Šternberka na Olomoucku. Celý podnik těží ročně osm milionů metrů krychlových dřeva, z toho jen na uvedené tři oblasti připadá 1,5 milionu kubíků. Kůrovcem napadené dřevo se musí vytěžit co nejrychleji, aby se z něj brouci dál nešířili.

"Z Lesní správy Město Albrechtice v současné době kalamitního stavu musíme odvézt zhruba půl milionu kubíků. Na jedno auto, na odvozní soupravu, se vejde zhruba 20 až 30 metrů krychlových dříví. To znamená,že ročně je to zhruba 17.000 až 20.000 odvozních souprav, těžkých aut, která váží více než 40 tun," řekl Pospíšil.

Z oblasti denně odjede 60 až 100 aut naložených dřevem, pro silnice to ale znamená dvojnásobné zatížení, protože do lesů prázdná auta musí dojet. Dříví často nelze převézt jinudy než úzkými údolními obecními cestami.

Starosta Jindřichova Vlastimil Adámek řekl, že po povodních před ani ne deseti lety obec investovala do oprav miliony korun, dnes jsou komunikace opět zničené. "Občané se někde nedostanou k domu suchou nohou ani osobními auty. Někde jsou výmoly hluboké 40 až 50 centimetrů," řekl Adámek.

Starosta Holčovic Pavel Šprinz řekl, že kamiony jezdí po silnicích stavěných na zatížení 1,5 tuny. "Komunikace jsou zničené, prakticky se ani nedají udržovat. Auta tam naváží bahno, když je sucho, tak se tam zase práší. Je to obrovské zatížení lidí a lidé si stěžují," řekl Šprinz.

Starostové chápou, že poškozené dřevo musí z lesa a jinudy to nejde. "Neradi bychom ale byli jedinými poraženými. Protože Lesy ČR mají lesy, z toho mají výnosy, firmy z toho také mají nějaké zisky, a obcím zůstávají zničené komunikace, zničené mosty," řekl Šprinz.

Starostové proto vyzvali k vytvoření fondu, do nějž by se vkládaly peníze z výnosů těžby a z nějž by byla financována obnova poničené infrastruktury. "Solidní by bylo, kdyby již dnes někdo přišel a zmapoval ty cesty, spočítal, kolik to je kilometrů, už dnes se dají plus minus vyčíslit náklady," řekl Šprinz.

Náměstek moravskoslezského hejtmana Jaroslav Kania (ANO) řekl, že úřad ve čtvrtek odeslal oficiální dopis ministru zemědělství Marianu Jurečkovi (KDU-ČSL). "Požádali jsme pana ministra, abychom vyvolali jednání s kompetentními orgány a zodpovědnými osobami k nalezení řešení," řekl.

Výrobně-technický ředitel Lesů ČR Václav Lidický uvedl, že chřadnutí a rozpad smrkových porostů způsobila změna klimatu. Projevila se nerovnoměrným rozvrstvením srážek a nedostatkem vody. Nepůvodní smrkové porosty začaly chřadnout a podléhat napadení houbou václavkou a kůrovcem. Kalamitní situace podle něj může trvat i několik let. Letos Lesy ČR předpokládají, že budou muset z postižených oblastí vytěžit obdobné množství dříví jako loni.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Vlastimil Vyplel
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist