MŽP dalo souhlas s dotěžením ostravských lagun 32 podmínek
Stanovisko EIA o posouzení vlivů projektu na životní prostředí mezi podmínkami ukládá provozovateli zajistit pravidelné měření pachových látek a omezit jejich emise, dále v areálu lagun omezit rychlost nákladních aut na deset kilometrů v hodině a udržovat čisté a zvlhčené cesty, po kterých se budou kaly odvážet. Práce se mají zastavit, pokud koncentrace sirovodíku, oxidu siřičitého či prachu v ovzduší překročí limity, a omezit v době očekávatelných zhoršených rozptylových podmínek.
"Z předchozí etapy jsme dostatečně poučeni, že charakter tohoto konkrétního záměru vyžaduje během jeho realizace zvýšenou pozornost a důsledné dodržování opatření k minimalizaci negativních vlivů," uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Laguny obyvatele v okolí obtěžují zejména zápachem. Jejich čištění provázejí problémy a termín vyčištění byl opakovaně odložen. Vytěženo bylo už na 200.000 tun kalů, jenže se ukázalo, že v lagunách jsou další desítky tisíc tun odpadu, s nimiž se původně nepočítalo.
Společnost AVE CZ může podle MŽP nyní zahájit s úřadem Moravskoslezského kraje řízení o změně integrovaného povolení, které dotěžení povolí a přebere podmínky ze stanoviska EIA. "Společnost AVE CZ spolu se státním podnikem Diamo musí souběžně také dořešit, jak a kde budou vytěžené kaly likvidovány a jaká povolení budou k likvidaci potřeba," dodala Roubíčková. Po změně integrovaného povolení by se s těžbou zbylých kalů mohlo začít letos na podzim.
Pražská společnost AVE CZ má podle uzavřené smlouvy z lagun odstranit 91.562 tun takzvaných nadbilančních kalů. Projekt má stát 429 milionů korun. K odtěžení bude použita prakticky stejná technologie, jako se používala dosud. Pak bude nutné vyčistit i dekontaminovanou zeminu.
reklama