http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nekteri-prazane-se-obavaji-ze-radlicka-radiala-zhorsi-ovzdusi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Někteří Pražané se obávají, že Radlická radiála zhorší ovzduší

30.11.2017 07:53 | PRAHA (ČTK)
Někteří lidé z Prahy 5 a 13 se obávají, že plánovaná Radlická radiála zhorší ovzduší a zintenzivní dopravu.
Někteří lidé z Prahy 5 a 13 se obávají, že plánovaná Radlická radiála zhorší ovzduší a zintenzivní dopravu.
Někteří lidé z Prahy 5 a 13 se obávají, že plánovaná Radlická radiála zhorší ovzduší a zintenzivní dopravu. Své názory vyjádřili na veřejném představení podoby radiály, která má propojit Smíchov a Radlice. Projektant a sdružení, které stavbu připravuje, proti tomu uváděli příklady míst, kde projekt dopravu zklidní, a opatření, která mají dopady na životní prostředí zmírnit. Výstavba silnice, jejíž náklady se očekávají ve výši 14 miliard korun, by měla začít v roce 2019.
 

Radiála přivede desítky tisíc aut na břeh Vltavy k Barrandovskému mostu, kde jsou již nyní časté kolony. "Já jsem upozorňoval na to, že zachování průjezdnosti městského okruhu není otázka pouze spojená s Radlickou radiálou, ale s fungováním městského okruhu jako takového," řekl projektant Alexandr Butovič. Připravuje se podle něj řešení pro Pelc-Tyrolku a Barrandovský most. Radiála nicméně zklidní dopravu v oblasti Jinonic, Butovic, Radlic, Košíř a Smíchova, protože posbírá řidiče z ostatních silnic, dodal projektant.

"Co se týče znečištění ovzduší, tak příspěvek Radlické radiály je podlimitní. Tím, že se vstupuje na území, kde je nadlimitně překročený benzoapyren, tak je navrženo kompenzační opatření formou výsadby 400 stromů. Je to nad rámec toho, co je požadováno za to, že se tam vůbec bude kácet," řekla Olga Šambergerová ze sdružení Pudis-Satra, které stavbu připravuje. Reagovala tak na obavy, že radiála zhorší životní prostředí. Projekt se podle ní vedle ovzduší věnuje také hlukovému znečištění. Navržena je protihluková stěna v délce 3500 metrů.

Stavba ohrožuje existenci Výtopny Zlíchov z roku 1873, na jejímž místě by mělo být stavební zázemí. Ředitel odboru strategických investic magistrátu Karel Prajer včera uvedl, že se pokusí s dodavatelem vyjednat situaci tak, aby budova výtopny zůstala zachována. "Jsme si vědomi, že to je zájmový spolek, který dává lokalitě nějakého ducha," dodal Prajer.

Společnost SANEP provedla průzkum mezi obyvateli Prahy 5 a 13 ohledně dopravy v oblasti a Radlické radiály. Celkem 68 procent z 1000 dotázaných vyjádřilo nespokojenost s nynější dopravní situací v Radlicích a Jinonicích. Nadějné řešení spatřuje v radiále 73 procent, zhruba 65 procent účastníků průzkumu věří tomu, že radiála sníží tranzitní dopravu.

Urychlenou výstavbu spojky podporují mimo jiné městské části Praha 5 a 13. Na Smíchově uleví ulicím Vrchlického, Plzeňská, Duškova, Bucharova, Radlická, Jinonická, Řeporyjská, Karlštejnská, K Barrandovu a Peroutkova. Proti se staví například iniciativa Auto*Mat, podle které nová silnice jen přivede víc aut do centra.

Původní koncepce rozvoje pražské komunikační sítě zvaná Základní komunikační systém (ZÁKOS) vznikla v 60. a 70. letech a počítala s celou řadou radiál. Část z nich již existuje, například část Vysočanské či Štěrboholská. Od budování dalších se po revoluci upustilo. To se týká například Žižkovské radiály, která měla po demolici velké části původní zástavby propojit Olšanskou ulici s magistrálou.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Blíž přírodě

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist