https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/newscientistcom-vyfukove-plyny-lodi-ochlazuji-atmosferu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

NewScientist.com: Výfukové plyny lodí ochlazují atmosféru

19.9.2007 08:20 | PRAHA/LONDÝN (EcoMonitor)
Částice síry ve výfukových plynech zámořských nákladních lodí překvapivě ovlivňují ochlazování klimatu země, tvrdí němečtí vědci. Tento efekt by se proto měl započítat do budoucích modelů změny klimatu. Další odborníci ale tvrdí, že působení je jenom krátkodobé, navíc podíl oxidu uhličitého prý zcela vymaže chladicí efekt síry, píše server NewScientist.com.
 

Ropný tanker
Ropný tanker.
Foto: U.S. Navy

Palivo používané na zámořských lodích má vyšší obsah síry než například letecký benzín. Za projíždějící lodí tak kvůli výfukovým plynům vznikají mračné stopy oxidu siřičitého (podobně jako zůstávají stopy za letadly), které kopírují lodní trasu. Mnoho z nich je dobře viditelných při pohledu z vesmíru. Tým německých vědců vedený Mathiasem Schreierem z univerzity v Brémách využil satelitní fotografie k tomu, aby prozkoumal, jak mohou tyto stopy ovlivnit celosvětové klima, napsal NewScientist.com.

Částice se srážejí v páru a vytvářejí větší kapky a nakonec se formují v mraky. Tyto „mračné stopy“ mají tendenci se sloučit s již existujícími mraky, v místech s bezoblačnou oblohou se sírové mraky vytvářejí mnohem méně. Když se oxid siřičitý spojí s velkou oblačností, tyto mraky významně houstnou a dobře odrážejí sluneční záření zpátky do vesmíru. Což efektivně ochlazuje území pod nimi.

Schreierův tým zkoumal satelitní fotografie pořízené během roku 2004 a hledal viditelné stopy lodních motorů. Výpočtem hustoty vodních kapek v těchto stopách vědci vypočítali jejich schopnost odrážet sluneční záření. Podle jejich odhadů dokážou kondenzační stopy snížit sluneční energii o 0,4 – 0,6 miliwattu na metr čtvereční během jednoho roku.

Schreier dodává, že jeho tým byl schopen spočítat pouze efekt viditelných stop, protože fotografie není možné studovat, když loď proplouvá pod hustými mračny. Pro výpočet skrytých stop oxidu siřičitého využili vědci analýzu, se kterou přišel Axel Lauer z německého institutu pro výzkum atmosféry ve Wesslingu. Podle jeho výpočtů je efekt oxidu siřičitého 100–500krát vyšší, než výpočty týmu kolem Mathiase Schreiera, píše NewScientist.com.

Alice Bowsová z Tyndallova centra pro výzkum klimatických změn (TCCCR) ve Velké Británii tvrdí, že by byla velmi opatrná v tvrzení, že oblaka z výfukových plynů velkých lodí mohou pomoci zchladit klima. Vedle určitého množství oxidu siřičitého obsahují výfukové plyny také množství oxidu uhličitého, hlavního skleníkového plynu. Odhady toho, kolik CO2 produkuje lodní doprava, jsou velmi rozmanité. Podle odborníků to je jen o málo méně, než kolik jich produkuje doprava letecká.

Bowsová také říká, že je důležité pamatovat na to, že oxid siřičitý zůstává v atmosféře zhruba kolem dvou týdnů, zatímco oxid uhličitý se v atmosféře drží desítky let. Proto se dá předpokládat, že chladící efekt síry bude mít mnohem kratší životnost než ohřívání atmosféry v důsledku koncentrace CO2. „Důležité jsou další negativní efekty, jako je zvýšení kyselosti vzdušných aerosolů nebo mořské vody,“ řekla Bowsová pro NewScientist.com. Zvýšení emisí oxidu siřičitého může navíc vyvolat kyselé deště, dodala.

Podle článku Catherine Brahicové na serveru NewScientist.com ze dne 17. 9. 2007


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist