Nová silnice by měla vést dopravu k mělnické spalovně mimo obce
Investorem spalovny s kapacitou až 400.000 tun odpadu ročně bude společnost ČEZ, hotovo má být v roce 2024. Projekt za několik miliard korun má své kritiky. S výstavbou v Horních Počaplech nesouhlasí například Mělník, který se obává zvýšené dopravní zátěže. Proti centralizovanému řešení jsou i někteří opoziční politici.
"Samozřejmě není možné, abychom uvažovali o tom, že někdo naloží třítunové auto a pojede z Benešova do Elektrárny Mělník. To je nesmysl, to by ekonomicky nevycházelo," řekl Petera. Odpad by podle hejtmana měly vozit ucelené vlaky, což podle něj sníží náklady. Dokáže si představit i lodní dopravu do Mělníka.
Ve Středočeském kraji by mělo být zřízeno deset až 15 příjmových míst, kde by se odpad shromažďoval a po vytřídění by se teprve převážel. Petera poukázal na to, že odpad se dnes například běžně lisuje do velkých briket, které se pak teprve převážejí.
Do roku 2024 má v České republice zcela skončit skládkování komunálního odpadu. Vytříděné zbytky domovních odpadů, které již nebude možné využít k recyklaci, by měly končit právě ve spalovnách.
Středočeši ročně vyprodukují 450.000 tun odpadu, počítá se však s přibýváním odpadu, který se nebude spalovat, ale recyklovat.
reklama