https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/palivo-z-iranskeho-tankeru-pokrylo-143-kilometru-ctverecnich-more
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Palivo z íránského tankeru pokrylo 143 kilometrů čtverečních moře

15.1.2018 19:56 | PEKING/TEHERÁN (ČTK)
Íránský ropný tanker Sanchi po srážce s čínskou nákladnou lodí asi 300 kilometrů východně od Šanghaje týden hořel.
Íránský ropný tanker Sanchi po srážce s čínskou nákladnou lodí asi 300 kilometrů východně od Šanghaje týden hořel.
Z íránského tankeru, který se v neděli potopil ve Východočínském moři, uniklo těžké palivo, jež plavidlo pohánělo, informovaly agentury AP a AFP. Skvrna pokryla podle zprávy japonské pobřežní stráže z dnešního rána 143 kilometrů čtverečních mořské hladiny. Odborníci se obávají, že závažnější ekologické škody může způsobit přepravovaný ropný kondenzát.
 

Íránský ropný tanker Sanchi po srážce s čínskou nákladnou lodí asi 300 kilometrů východně od Šanghaje týden hořel. Posádku lodi tvořilo 32 mužů - 30 Íránců a dva Bangladéšané. Nikdo z nich nepřežil, záchranáři nalezli pouze těla tří z nich. Čínské plavidlo CF Crystal neutrpělo takové škody a celá jeho 21členná čínská posádka byla zachráněna. Příčina kolize se vyšetřuje.

Záchranná operace byla dnes odvolána a po uhašení plamenů na mořské hladině byla zahájena likvidace ropné skvrny, oznámila čínská státní televize CCTV. Dvě lodě na ropnou skvrnu stříkají chemické látky, které mají vrstvu paliva rozpustit.

Tanker převážel z Íránu do Jižní Koreje 136.000 tun ropného kondenzátu. Ten může vytvořit toxický "mrak" pod hladinou, který z mořského povrchu lidské oko nezaznamená. Kondenzát je toxičtější než ropa, má nižší hustotu a je podstatně výbušnější.

Není jasné, kolik kondenzátu a paliva za týden shořelo. Richard Steiner, odborník na ropné havárie, má za to, že v moři skončila většina paliva i kondenzátu. Poukazuje na špatný stav lodi a exploze - nádrže podle něj byly patrně poškozené. Steiner také připomíná, že dosud do moře nejvíc uniklo 1000 tun kondenzátu. Co se týče uniklého paliva, odhaduje se, že tanker měl v době kolize tisícitunovou zásobu.

K explozi a potopení tankeru došlo podle organizace Greenpeace v "důležité zóně tření ryb". Greenpeace v prohlášení dále uvádí, že oblast v tuto část roku slouží jako zimoviště některých druhů ryb a migrují přes ní velryby.

Možnost, že se loď potopila dříve, než všechen kondenzát shořel, je "tou nejhorší variantou", řekl deníku Global Times ekologický aktivista Ma Ťün. Kondenzát "představuje pro podmořskou faunu jed", varoval. Upozornil také na to, že havárii nevyhodnotil žádný vědec, a tak vlády i vlastníci lodi budou moci tvrdit, že škody jsou omezené.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist