Palmový olej dává „módní“ biopalivo. Ale ničí přírodu
Tým z Queen Mary, University of London, ve své nové studii otištěné v časopise Ecology Letters tyto následky neváhá nazvat slovem „katastrofální“. A vyzývá, že je nezbytné přijmout radikální a rychlé kroky, aby se sázením nových palmových plantáží nedevastovaly tropické pralesy, což ohrožuje mnoho živočišných i rostlinných druhů.
Při svém výzkum se zaměřili na sledování netopýrů, kteří jsou dle nich dobrým indikátorem, z nějž se dá odvodit i to, jak „jsou na tom“ ve zkoumané oblasti i další druhy.
Čím větší, tím lepší
Vědci zkoumali netopýří populace v hlubokých pralesích Malajsie a získaná data poté srovnávali s údaji zjištěnými v pruzích lesů mezi palmovými plantážemi. „Potvrdili jsme, že menší lesní oblasti jsou schopny poskytnout prostředí pro život menšímu počtu druhů než ty velké,“ uvádí hlavní autor studie Matthew Struebig. „Řada druhů se dostává pod velký tlak, což v delším časovém horizontu může vést k jejich lokálnímu vymizení.“
S tím souvisí i fakt, že na menších územích se dokáží udržet pouze menší počty netopýrů a tato „fragmentace“ má v konečné součtu dopad na jejich celkové populace. „Zjistili jsme, že k udržení životaschopných populací netopýřích druhů – obdobných, jako v původních pralesích – musí mít menší lesní úseky velikost nejméně 650 hektarů,“ uvádí Struebig. „Pokud by měla být zachována genetická diverzita, oblast musí být výrazně větší: nejméně 10 000 hektarů.“
Spoluautor studie Stephen Rossiter k tomu dodává, že je třeba, aby výsledky studie měly dopad na způsob, jakým Malajsie a jiné asijské státy s lesy hospodaří. Je dle něj zřejmé, že rostoucí poptávka po palmovém oleji bude přinášet na lesy ještě mnohem větší tlaky. „Na jednu stranu je zřejmé, že na větších rozlohách se udrží více druhů, zároveň se však ukazuje, že i menší fragmenty lesů přispívají k celkové biodiverzitě,“ říká. „Cestou pro lepší ochranu přírody tedy je chránit existující menší úseky a zároveň se je kvůli vyšší biodiverzitě snažit propojovat do větších celků.“
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Karel Karel
13.7.2015 18:29počtu lidí. Co mi přináší např. líh v benzínu ? Samá negativa. Kratší dojezd,
korozi motoru,při delších jízdách poškození katalyzátoru,které následně zhorší
životní prostředí. Lidi na to jezdí, protože si naivně myslí, že ušetří.
A tyhle svinstva,řepku nevyjímaje, ještě finančně podporujeme..