http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pardubicky-kraj-stale-ceka-na-zahajeni-vystavby-silnice-d35
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Pardubický kraj stále čeká na zahájení výstavby silnice D35

23.8.2016 14:30 | PARDUBICE (ČTK)
Pardubický kraj stále čeká na start stavby silnice D35 (dříve R35), která se stane hlavní tepnou regionu. Stavba vyřeší i obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle, které silnou dopravou trpí. Krajské silnice jsou ve špatném stavu, chybí peníze na opravy. Taková je situace na konci funkčního období nynějšího vedení kraje před říjnovými volbami. Nezaměstnanost v kraji je ale nízká a loni i letos region zaznamenal rostoucí zájem turistů. Za dobrými ekonomickými výsledky zatím zaostávají mzdy, které stále patří k nejnižším v zemi.
 

Výstavba D35 se připravuje již mnoho let. Zdržely ji mimo jiné spory o vedení její trasy. V současnosti jsou již v prvním úseku Opatovice nad Labem - Časy vykoupeny téměř všechny pozemky, stavba má výjimku z povinnosti nového posouzení EIA a mohla by začít příští rok. Pozemky se vykupují i pro následný úsek Časy - Ostrov. Podle krajského radního pro dopravu a náměstka hejtmana Jaromíra Duška (SPO) je D35 pro rozvoj kraje důležitá, ale její význam nechce přeceňovat.

Kvůli chybějící dálniční komunikaci vznikly některé průmyslové zóny v dopravně nevhodných lokalitách. "Musíme se snažit, aby vznikly obchvaty Pardubic nebo třeba Dašic, aby se projektovaly a připravovaly přivaděče na D35, například z oblasti Orlickoústecka, která v současné době příliš dobře napojená není," řekl ČTK Dušek.

Výstavbu D35 kraj nemůže přímo ovlivnit. Chce proto alespoň s pomocí evropských dotací opravit a modernizovat silnice druhých tříd, na něž navazují státní silnice. Velké problémy podle Duška mohou způsobit mosty, jichž je mnoho v havarijním stavu.

Kraj také podporuje zachování veřejné dopravy. Na provoz regionálních vlaků a autobusů v posledních letech vynakládá 600 až 650 milionů korun ročně, což je jedna z největších položek krajského rozpočtu. Na železniční dopravní obslužnost v regionu přispívá i stát. V předchozích čtyřech letech poslal na provoz vlaků od 135 do 142 milionů korun.

Hejtmanství se v posledních letech také podle vedení kraje snažilo o zlepšení infrastruktury, a to i pro podnikání. Naléhá na provozovatele mobilních sítí, aby zlepšili úroveň signálu, nebo vyjednávalo s firmou ČEZ, aby v Poličce a okolí posílila nedostatečnou kapacitu elektrické sítě. Například poličské společnosti Flídr a Ravensburger Karton plánují další investice, což by při současném stavu nemohly.

Minulý rok a letos vzrostl zájem turistů o region. V roce 2015 jich v kraji přenocovalo 414.276, což představuje meziroční nárůst o 15,2 procenta. Za letošní první pololetí se počet hostů zvýšil o osm procent a počet přenocování o sedm procent. Rozvoji turistiky by mohl napomoci také nový odbavovací terminál na pardubickém letišti, který se začal nedávno stavět. Ve společnosti East Bohemian Airport, která letiště provozuje, má hejtmanství třetinový podíl, dvě třetiny patří Pardubicím.

V předchozích čtyřech letech v regionu stagnovala, nebo se i snížila bytová výstavba. Vloni bylo dokončeno 1096 bytů, o 15 procent méně než v roce 2012, v letech 2013 a 2014 jich bylo ještě méně. Podobně vypadá stav u zahájených staveb bytů. Zato ceny za metr čtverečný bytové plochy po přechodném propadu v roce 2013 opět vzrostly.

Méně se již zvyšují mzdy. V roce 2012 byl průměrný hrubý měsíční plat v kraji 21.963 korun, vloni 23.673 korun. Nárůst za čtyři roky činil téměř osm procent. V letošním prvním čtvrtletí dosáhla průměrná mzda v kraji 23.926 korun, což je po Karlovarském a Zlínském kraji třetí nejnižší částka. Průměrná mzda v celé České republice činila 26.480 korun.

tisknout poslat
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist