https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/praha-zvazuje-automaticke-pujcovny-kol-system-chce-financovat-reklamni-firma
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha zvažuje automatické půjčovny kol, systém chce financovat reklamní firma

6.3.2014 13:58 | PRAHA (Ekolist.cz)
Pražská automatická půjčovna kol, jak ji představila firma JCDecaux
Pražská automatická půjčovna kol, jak ji představila firma JCDecaux
Foto | Hugo Charvát / Ekolist.cz
Praha zvažuje zavedení automatických půjčoven kol pro obyvatele i návštěvníky města. Od systému si slibuje zvýšení podílu cyklistické dopravy, zejména v samotném centru města. Podle magistrátu by v první fázi město chtělo do ulic postavit stojany pro 1000 – 1500 kol na zhruba 150 stanovištích. Na úvahy již zareagovala firma JCDecaux, která nabízí výměnou za prodloužení smlouvy s městem, vybudovat a provozovat celý systém na vlastní náklady.
 

Podle města by se náklady na vybudování systému půjčování kol (tzv. bikesharingu) měly pohybovat kolem částky 50 milionů korun. Roční provoz odhaduje město, podle studie České spořitelny, zhruba na 10 milionů. „Cílem je v Praze bikesharing mít,“ říká primátor města Tomáš Hudeček (TOP09). Podle něj sice Praze stále dominuje veřejná doprava, která se podílí více než 60 % na všech cestách, nicméně málo se rozvíjí právě městská cyklistika.

Díky nabídce veřejných půjčoven by se v centru města měla zlepšit i průjezdnost pro cyklisty. Podle primátora Hudečka se již zlepšení děje, minimálně poslední rok. Jde o vytipovaná místa, kde se jednosměrné ulice stanou pro kola průjezdné z obou stran nebo k výměně povrchů, která jsou pro jízdu na kole vhodnější. Problém celého systému ale může být v případné neochotě městských částí, které spravují silnice a místa, kde by v budoucnu měly vzniknout stojany pro kola. „Postoj Prahy 1 bude klíčový, protože nemá cenu budovat systém automatických půjčoven mimo centrum. Praha 1 ale dosud byla k podobným návrhům skeptická,“ řekl Ekolistu.cz Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.

Na základě debaty o možnostech veřejných půjčoven se již ozvala firma JCDecaux, která se stará o pražský mobiliář zastávek, reklamních vitrín a sloupů. Firma nabízí, že by na sebe vzala všechny náklady spojené s vybudováním systému i jeho každoročním provozem. Výměnou za to chce prodloužit o deset let smlouvu s městem Praha na péči o městský mobiliář. Firma by prý mohla začít budovat pražský systém zhruba čtyři měsíce od doby, kdy by vznikla dohoda s městem.

Je ale potřeba ještě vyřešit řadu věcí, například zda Praha chce kola nabízet především jako doplněk hromadné dopravy a systém půjčování navázat na Opencard. „Nedokážu si představit, že by to mohlo fungovat mimo Opencard,“ říká Tomáš Tenzer z JCDecaux.

A samozřejmě je otázka, kolik by půjčování stálo samotné cyklisty. Ve většině systémů je první půl hodina užívání kola zdarma, což je doba, do které se vejde naprostá většina jízd. Cyklisté ale většinou platí paušál, aby mohly systém využívat. Podle odhadů magistrátu by v případě provozování systému městem platily dlouhodobý uživatelé částku kolem 500 korun za rok. Podle JCDecaux by se cena pro uživatele odvíjela podle zadání města. „Může to být i zcela zdarma,“ dodává Tomáš Tenzer.

Zda se město rozhodne přistoupit na nabídku JCDecaux není v tuto chvíli jasné. Další možností je vypsat výběrové řízení a oslovit firmy, které systémy půjčoven provozují v evropských městech. Podle primátora Hudečka je potřeba, aby celý systém provozovala jedna firma. A aby fungoval v co největším měřítku. „Kombinace různých systémů nefunguje, stejně jako malé lokální půjčovny, jako například systém v Karlíně, který neskončil úplně úspěšně,“ říká Hudeček.

Podle města by se o nabídce firmy JCDecaux mělo rozhodnout zhruba do měsíce. Pokud se rada města rozhodně vypsat výběrové řízení, mělo by být hotové v řádu měsíců.


reklama

 
Další informace |
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist