http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/projekt-sdileni-kol-se-v-ostrave-posouva-az-na-pristi-jaro
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Projekt sdílení kol se v Ostravě posouvá až na příští jaro

17.6.2017 01:00 | OSTRAVA (ČTK)
Město Ostrava pracuje na projektu veřejného sdílení kol zhruba od poloviny roku 2016. Projekt má za cíl zavést systém v Ostravě a poskytnout občanům a návštěvníkům rychlou a ekologickou formu přepravy po širším centru města. / ilustrační foto
Město Ostrava pracuje na projektu veřejného sdílení kol zhruba od poloviny roku 2016. Projekt má za cíl zavést systém v Ostravě a poskytnout občanům a návštěvníkům rychlou a ekologickou formu přepravy po širším centru města. / ilustrační foto
Foto | Mr.TinDC / Flickr
Projekt veřejného sdílení kol, takzvaný bikesharing, pravděpodobně začne v Ostravě fungovat až příští rok na jaře. Město sice původně počítalo s tím, že by vše mohlo být v provozu už na konci prázdnin či počátkem září, ale příprava projektu je náročná. Vzhledem k velikosti zakázky i nutným administrativním povolením pro všechny umísťované stanice s koly proto projekt nabral zpoždění. ČTK to minulý týden řekla náměstkyně primátora Kateřina Šebestová (ANO).
 

"Město Ostrava pracuje na projektu veřejného sdílení kol zhruba od poloviny roku 2016. Inspirací byla mnohá západoevropská města a především pak velikostně srovnatelná města v sousedním Polsku. Projekt má za cíl zavést systém v Ostravě a poskytnout občanům a návštěvníkům rychlou a ekologickou formu přepravy po širším centru města," uvedla Šebestová.

Systém počítá s vybudováním stanic s jízdními koly, které si lze vypůjčit na jednom stanovišti a na jiném je pak vrátit. Iniciativu města při dotazníkovém šetření podpořili i obyvatelé Ostravy.

V pilotní fázi projektu je v plánu, že stanoviště s koly budou v takzvaném širším centru města. Počítá se se zhruba 40 stanicemi, v nichž bude k dispozici asi 300 kol.

"Na základě výsledků fungování v pilotní fázi se bude projekt vyhodnocovat a v případě zájmu uživatelů se může rozšiřovat do dalších částí města. Systém půjčování bude snadný, kdy po prvotní registraci do systému, a to přes internet, aplikaci nebo na místě stanice přes registrační terminál, se každý uživatel identifikuje přihlašovacími údaji či osobní kartou, vybere si kolo ze stanice a odjíždí. V případě procesu vrácení kola se bude jednat o jednoduché zasazení kola do připraveného zámku, který následně potvrdí vrácení," uvedla Šebestová.

Město chce na celý systém sdílených kol vypsat soutěž jako na službu na dobu tří let s možností jednoroční opce. Instalované vybavení v podobě stanic, kol a softwaru zůstane v majetku vítězného uchazeče, který bude systém provozovat. Půjde především o servis a redistribuci kol, údržbu stanic, ale také například o provozování servisního centra a call centra pro podporu uživatelů. Odhadované roční náklady se pohybují kolem 7,5 milionu korun. "Registrační poplatek s roční platností se uvažuje okolo dvou set korun, přičemž při každé výpůjčce bude prvních 20 minut zdarma, tak jak je to běžné u jiných systémů sdílených kol ve světě. Ceny budou srovnatelné s MHD," doplnila Šebestová. Většina stanic bude pod dohledem kamer městské policie a všechna kola budou vybaveny GPS lokátorem.



Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Martina Helánová
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama

Blíž přírodě
reklama

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist