https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/protihlukove-steny-podel-zeleznice-jsou-nebezpecne
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Protihlukové stěny podél železnice jsou nebezpečné

9.5.2011 12:45 | PRAHA (Ecomonitor)
Místo výstavby protihlukových stěn podél tratí by se prý ušetřené miliardy mohly využít na podporu vozového parku
Místo výstavby protihlukových stěn podél tratí by se prý ušetřené miliardy mohly využít na podporu vozového parku
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Počátkem měsíce se v Plané nad Lužnicí konala zkouška proniknutí profesionálního hasičského sboru protihlukovou stěnou. Pokus dostat se skrz betonovou stěnu, kterých je kolem českých železnic naprostá většina, se stal fiaskem, píše server Dopravní web.
 

Na akci byly hasiči vybaveni veškerou dostupnou technikou. Pokus o rozřezání stěny motorovým rozbrusem byl však po dvou minutách ukončen, protože oba typy kotoučů se rychle opotřebily. Do zdi se hasičům podařilo udělat pouze dva patnácticentimetrové zářezy. Stejně dlouho trval neúspěšný pokus o řez za pomoci elektrody za hoření kyslíku. Stěnou se nepodařilo proniknout, na rozdíl od pokusu o proniknutí stěnou „Heraklitovou“, který byl úspěšný.

„Je tedy zřejmé, a dnes již potvrzené, že tyto stěny snižují zásadním způsobem bezpečnost železniční dopravy,“ píše Dopravní web a dodává, že navíc spolykaly miliardy z kapes daňových poplatníků. Jedinou možností, jak se dostat přes protihlukovou stěnu, je její rozebrání jeřábem. Tedy opačný postup než při budování. Než se však jeřáb na místo dostane, bude se jednat o zdržení záchrany v řádech hodin. A s přibývajícím časem úspěšnost záchrany zraněných klesá. Podle Dopravního webu není jasné, kdo v takovém případě bude zodpovědný za případné následky pozdního zásahu záchranářů.

Podle Dopravního webu je způsobů ochrany před hlukem více než jen betonové zdi. Po čtvrteční akci by se prý měla okamžitě zastavit výstavba zdí snižujících bezpečnost železniční dopravy. Nařízení vlády prý stanovuje pouze limity ochrany před hlukem a vibracemi a nikoliv způsob, jakým se mají provádět. Výběr opatření je na zadavateli stavby.

„Místo výstavby řady sporných protihlukových stěn podél tratí by se ušetřené miliardy mohly využít na podporu vozového parku železničních vozidel, a to jak v osobní, tak i v nákladní dopravě. Zejména nová vozidla s novými podvozky mají hlučnost menší až o 8 decibelů, což odpovídá útlumu hluku pomocí protihlukové stěny,“ komentuje cvičení Miroslav Vyka ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Podle článku „Dlouhodobé spekulace o protihlukových stěnách se potvrdily" zveřejněném na serveru Dopravní web dne 6. května 2011.


reklama

 
Martin Singr

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist