Scientific American: První letoun na čistá biopaliva pochází z Československa
Letadlo L-29 Delfín československé výroby se stalo prvním strojem létajícím na čistá biopaliva | |
Foto: /wikipedia.org |
Pod vedením Douga Rodanta, prezidenta organizace Green Flight International, která se zabývá výrobou alternativních leteckých paliv, a hlavní testovací pilotky Carol Sugarsové, proběhly pozemní testy paliva. Ty začaly s 20 % bionafty doplněné normálním leteckým benzínem (kerosenem známým jako Jet A) a skončily u 100% bionafty. Výkon motoru na stoprocentní bionaftu dosahuje 98 %, ale podle Rodanta je takový tah dostatečný. „Mělo to jen velmi malý vliv na pomalejší stoupání a dosažení letové výšky,“ řekl Scientific American Rodante.
Letadlo Aero L-29 Delfín (zakoupené od ukrajinské armády) je v současnosti jedním z mála, které může spalovat bionaftu díky zabudovanému systému ohřevu paliva. Bionafta totiž při nízkých teplotách rosolovatí, což se projevuje jak ve vysokých výškách, tak v zimních měsících. „Nevěřím, že stoprocentní bionafta je řešením pro letectví,“ říká i přes úspěšný pokus Doug Rodante. Podle něj má budoucnost spíše směs biopaliva a kerosenu. „Můžeme vyrobit dvacetiprocentní mix a používat ho v letadlech bez jakékoli úpravy motorů,“ tvrdí Rodante. Použití směsi s bionaftou může velmi významně snížit produkci skleníkových plynů, které se podílejí na celosvětových změnách klimatu. „Dvacetiprocentní podíl biopaliva v běžné motorové naftě sníží emise oxidu uhličitého až o 50 %,“ řekl Rudi Wiedemann serveru Scientific American.
Letecká doprava se podílí zhruba 12 % na celkových emisích pocházejících z dopravy. Jenže objem letecké dopravy prudce stoupá, navíc emise mohou mít škodlivější dopad, protože se rovnou dostávají do vyšších vrstev zemské atmosféry. Americké vojenské letectvo dlouhodobě vyvíjí alternativní letecká paliva, včetně biopaliv na bázi zvířecího tuku. Vojenské letectvo se dostalo tak daleko, že má již certifikovaný těžký bombardér B-52 na takováto syntetická paliva.
Organizace Green Flight teď zkoumá přesný objem emisí, které se uvolní při spalování bionafty, a také vliv paliva na proudový motor L-29. Dokud nebudou provedeny všechny testy a potvrzena bezpečnost stroje, musí zůstat letadlo z rozhodnutí Federálního leteckého úřadu na zemi. Lidé z Green Flight však věří, že se jim podaří uspořádat první transkontinentální let na bionaftu a jednou možná i let kolem světa.
Podle článku Davida Biella zveřejněném na serveru Scientific American 30.11.2007
reklama