Sobotka chce zvážit přesun evropských peněz do elektromobility
"Vláda se musí postarat o to, aby byla infrastruktura. Když se podíváte na hustotu nabíjecích stanic, tak to není dobrá situace," konstatoval. V hlavním městě, kde je situace lepší, vidí Sobotka používání elektromobilů vládními úřady jako perspektivní. Připomenul, že některé úřady už auta na elektropohon používají.
Opatření proti znečišťování ovzduší budou ministři probírat na dnešním jednání kabinetu. Sobotka před jednáním novinářům zopakoval, že města by měla víc používat možnosti, které jim dává zákon pro boj se smogem. Regulační řády ani nízkoemisní zóny zatím neplatí nikde, uvedl s tím, že Praha už zónu alespoň připravuje. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) je jeho úřad připraven poskytnout samosprávám odbornou pomoc, nástroje pro boj se smogem si ale musejí vypracovat samy.
V Česku nyní jezdí kolem tisíce elektromobilů a zhruba 15.000 vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Národní akční plán čisté mobility, který přijala vláda, počítá s tím, že do roku 2025 bude v ČR 95.000 elektromobilů a aut na hybridní pohon. Překážkou většího rozšíření elektromobilů je až trojnásobná cena proti vozům se spalovacím motorem. Nejlevnější elektromobil vyjde na zhruba 600.000 Kč. Loni ministerstvo životního prostředí vypsalo dotační program na nákup ekologických vozů za 100 milionů Kč.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) minulý týden uvedl, že jeho resort chce letos vypsat dotační tituly na stavbu dobíjecích stanic pro elektromobily za téměř miliardu Kč. Cena za vybudování dobíjecí stanice je u běžných "pomaludobíjecích" stanic (o výkonu do 22 kilowattů) kolem 200 tisíc až 300 tisíc korun, u rychlodobíjecích stanic (výkon do 50 kilowattů) se jedná o rozmezí kolem 1,5 milionu až dva miliony korun.
Počet stanic pro elektromobily plánuje významně rozšířit i energetická společnost ČEZ. Loni v listopadu firma oznámila, že díky podpoře Evropské komise do roku 2018 postaví 42 nových rychlodobíjecích stanic. Kromě ČEZ provozují dobíjecí stanice v ČR také Pražská energetika nebo E.ON.
Přesný počet dobíjecích stanic pro elektromobily v ČR není jednoduché určit, národní statistika neexistuje. Profesionálních stanic je podle odhadu odborníků přes 100. Situace by se měla zlepšit, ve Sněmovně míří k závěrečnému schvalování novela zákona upravující povinnosti provozovatelů dobíjecích stanic. Počítá mimo jiné s tím, že veřejné dobíjecí stanice budou v centrální evidenci, kterou povede ministerstvo průmyslu. Resort zatím nyní vede jen evidenci klasických čerpacích stanic na benzin a naftu a stanic na plyn.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
Katka Linke
26.1.2017 05:52Když se chce, tak to jde, když se nechce, tak se hledají důvody.
Lukas B.
27.1.2017 12:24 Reaguje na Katka Linke(ono obecně by zastáncům těch "chytrých řešení" prospěla aspoň bazální orientace ve středoškolské fyzice a praktické ekonomice)