https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/starostove-regionu-dolni-berounka-chteji-snizit-hluk-vlaku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Starostové Regionu Dolní Berounka chtějí snížit hluk vlaků

6.1.2017 16:44 | PRAHA (ČTK)
Starostové svazku obcí Region Dolní Berounka žádají po ministru dopravy Danu Ťokovi (ANO), aby zajistil snížení hluku z nákladní železniční dopravy na trati Praha-Beroun-Plzeň. Pomoci má výměna brzdových systémů u nákladních vagonů. Vyplývá to z dopisu, který starostové dotčených obcí zaslali ministru dopravy v úterý a který má ČTK k dispozici. Ministerstvo chce nejprve dopis prostudovat, pak starosty seznámí s dalším postupem.
 

Svazek obcí Region Dolní Berounka spojuje obce Černošice, Řevnice, Všenory, Zadní Třebaň, Dobřichovice, Hlásná Třebaň, Lety, Karlštejn, Tetín, Srbsko a Karlík. Celkem v obcích žije několik desítek tisíc obyvatel.

"Na základě dlouhodobého sledování a opakovaného měření a díky analýze hlukových map a dalších odborných podkladů týkajících se provozu na naší železniční trati víme, že zcela zásadní podíl na hlukovém zatížení z provozu železniční tratě představuje nákladní doprava. Zatímco moderní elektrické osobní vlaky jsou poměrně tiché, průjezd nákladního vlaku způsobuje vždy ohlušující hluk a silné vibrace," píší starostové v dopise.

"Pan ministr dopis obdržel tento týden, seznámí se s ním a starosty bude informovat o dalším postupu," řekl ČTK tiskový mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Podle radnic je situace nejhorší v noci. Přes den jsou trati vytížené osobní dopravou, proto nákladní vlaky jezdí převážně v nočních hodinách. Vlaky podle starostů v noci překračují hygienické normy a mají závažný dopad na obyvatele.

Podle starostů je řešením hromadná obměna brzdové technologie u zastaralých vozů. Staré vagony podle dopisu využívají k brzdění hlučné litinové špalíkové brzdy, které zároveň opotřebovávají kolejový svršek, a nepřímo tím zvyšují hlukové zatížení. Ke zlepšení situace má stačit výměna za brzdy kotoučové nebo brzdy s kompozitními špalíky.

"Vítáme, že ministerstvo dopravy připravuje program pro využití evropských fondů na podporu výměny technologie brzd pro železniční dopravce, což je nezbytný krok pro rozhýbání celého systému," píší starostové.

Žádají, aby ministerstvo maximalizovalo peníze na dotace na výměnu brzdových technologií nákladních vozů, motivovalo nákladní dopravce k výměně brzd vhodným nastavením poplatků za užití železniční cesty, zvýšilo poplatky za průjezd silně obydlenými oblastmi s vysokým hlukovým zatížením a prosadilo od roku 2020 zákaz zastaralé technologie brzd s litinovými špalíky.

"Program podpory výměny brzdových špalíků je připravován k čerpání v rámci Operačního programu doprava. V současnosti probíhá proces notifikace veřejné podpory Evropské komisi, která program posuzuje již skoro rok. S čerpáním se počítá v návaznosti na schválení veřejné podpory Evropskou komisí, ideálně bychom chtěli zahájit čerpání v tomto roce," dodal Neřold.

Nové nákladní vozy se podle něj už povinně vyrábějí s brzdami nové technologie. Se zpoplatněním hlučných vozidel se podle mluvčího počítá v rámci další etapy nového systému zpoplatnění železniční dopravní cesty, a to zhruba v horizontu roku 2020.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist