https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/tok-kvuli-problemum-s-eia-nebude-nutne-presouvat-evropske-penize
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ťok: Kvůli problémům s EIA nebude nutné přesouvat evropské peníze

26.4.2016 11:10 | PRAHA (ČTK)
Peníze z takzvaného Operačního programu doprava II. je naopak možné využít na opravy dálnic, například pro rekonstrukci dálnice D1, modernizaci železnic a i v silniční infrastruktuře na projekty, které problémy s uznáním EIA nemají
Peníze z takzvaného Operačního programu doprava II. je naopak možné využít na opravy dálnic, například pro rekonstrukci dálnice D1, modernizaci železnic a i v silniční infrastruktuře na projekty, které problémy s uznáním EIA nemají
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Kvůli problémům s uznáváním posudků na dopad staveb na životní prostředí (proces EIA) nebude nutné přesouvat evropské dotace z dopravního stavitelství do jiných oborů. Ministerstvo dopravy má pro tyto peníze jiné smysluplné využití. Na Žofínském fóru to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle něj ministerstva životního prostředí a dopravy stále vyjednávají s Evropskou komisí o uznání výjimek pro problémové stavby.
 

Problémy s posudky na životní prostředí, které EU nechce uznávat, má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU.

Peníze z takzvaného Operačního programu doprava II. je naopak možné využít na opravy dálnic, například pro rekonstrukci dálnice D1, modernizaci železnic a i v silniční infrastruktuře na projekty, které problémy s uznáním EIA nemají.

I přes problémy s uznáním vlivů staveb na životní prostředí plánuje letos ministerstvo dopravy zahájit stavbu 115 kilometrů silnic prvních tříd a dálnic za zhruba 20 miliard korun, uvedl Ťok. Kromě toho bude na opravy a údržbu silnic prvních tříd směřovat devět miliard korun a 3,2 miliardy na opravy a údržbu dálnic.

"Přestože vyjednávání s Evropskou komisí o uznání problematických posudků se nevyvíjí dobře a ministerstvo se připravuje na situaci, kdy bude muset proces opakovat, velká zpoždění kvůli tomu nemusí stavby nakonec nabrat," uvedl Ťok. Zjednodušené procesy EIA by mohly v ideální variantě trvat šest měsíců, uvedl ministr s tím, že jde o odhad ministerstva životního prostředí.

Původně ministerstvo dopravy odhadovalo, že zpoždění v případě opakování EIA by mohlo trvat jeden až dva roky. Jak dlouho to nakonec bude trvat, se podle Ťoka ukáže na prvním případě, kterým bude posudek na stavbu dálnice D49. Dokumentaci k opětovnému posouzení stavby chce úřad ministerstvu životního prostředí předložit v nejbližší době.

Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václava Matyáše ještě vláda nevyčerpala všechny možnosti pro nalezení kompromisu s EK. "Ve svých připomínkách navrhujeme, aby vláda uložila ministerstvu dopravy ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí zpracování analýzy možností, jak přijmout specifickou právní úpravu k řešení dané situace. Cílem je zjednodušení procesu pro dotčené projekty při zachování cílů směrnice EIA," uvedl Matyáš. Ve středu by měl návrh projednávat hospodářský výbor Sněmovny.

Z významných staveb, které mají být letos zahájeny, zmínil ministr mimo jiné stavbu dálnice D3 Ševětín - Borek, nebo D7 Postoloprty - Bítozeves. Na železnici půjde o modernizaci tratí Český Těšín - Dětmarovice, Bludov - Jeseník nebo Beroun - Králův Dvůr.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist