http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/tok-ministerstvo-provede-vlastni-emisni-test-vozidel-skoda
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Ťok: Ministerstvo provede vlastní emisní test vozidel Škoda Aktualizováno

30.9.2015 12:27 | PRAHA (ČTK)
Technici VW a Škody připravují řešení, které může spočívat nejen v úpravě softwaru řídící jednotky, ale také v mechanických zásazích do vozů
Technici VW a Škody připravují řešení, které může spočívat nejen v úpravě softwaru řídící jednotky, ale také v mechanických zásazích do vozů
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V Česku se prodalo kolem 148 000 aut koncernu VW vybavených dieselovými motory, které umožňují obcházení emisních měření. Z toho je 101 000 škodovek, 38 000 osobních i užitkových volkswagenů, asi 7000 vozů Audi a 1800 automobilů Seat. Na tiskové konferenci po jednání se zástupci Škody a VW to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s tím, že jde o vozy prodané dealerskou sítí v ČR, nikoliv o všechna vozidla v provozu v tuzemsku.
 

Dieselové motory koncernu VW schopné obcházet emisní měření jsou podle vyjádření Škody Auto tříválce a čtyřválce TDI o objemu 1,2 a 1,6 nebo 2,0 litru s emisní normou Euro 5. Škoda s nimi vybavila celkem 1,2 milionu vozů, které prodala po celém světě. Montovaly se do modelů Fabia II. generace, Roomster, Rapid s diesely Euro 5, Octavia II. generace, Yeti a Superb II. generace. Jsou jím vybavené i VW Golfy šesté generace, sedmá generace Passatu nebo první Tiguan. Aktuálně nabízených modelů Škody v Evropě se problém netýká.

"Vyžádali jsme si proto kódy VIN a další technické parametry vozidel a na jejich základě určíme porovnáním s centrálním registrem vozidel přesný počet všech dotčených vozidel, která jsou v ČR v provozu," uvedl Ťok. Podrobné údaje má ministerstvo od výrobců získat během několika dnů.

Ministerstvo dopravy chce zároveň provést vlastní emisní test vozidel Škoda s dieselovým motorem. Plánuje nezávislé změření jednoho nového typu plnícího současnou normu Euro 6, i vozidla s problematickým motorem (plnícím Euro 5) s podvodným softwarem a po jeho opravě. Měření provede v příštích dnech zkušebna Tüv Süd v Roztokách u Prahy na základě rámcové smlouvy s ministerstvem a celkem by mělo jít o tři až čtyři vozy. V budoucnu by mohlo namátkově otestovat i vozy jiných značek.

Ťok dodal, že technici VW a Škody připravují řešení, které může spočívat nejen v úpravě softwaru řídící jednotky, ale také v mechanických zásazích do vozů, ty však neupřesnil. Řešení by mělo být připravené do konce října. Škoda a VW s podporou ministerstva poté zorganizují svolávací akci. Tu je ministerstvo schopné zorganizovat do 14 dnů. Náklady bude hradit Škoda Auto a koncern Volkswagen. O jejich výši nechtěl Ťok spekulovat.

U vozidel po servisní úpravě by přitom podle Ťoka nemělo dojít k nárůstu spotřeby nebo snížení výkonu, kterého se někteří motoristé obávají. Uvedl ale, že svolávací akce bude dobrovolná a ti, kteří jí nepodstoupí, budou moci s autem dále bezpečně jezdit. "Pokud se řidiči ke kontrole nedostaví, tak podle naší analýzy budou mít vůz, který může mít vyšší emise v běžném provozu. Je to jenom na nich. Já bych to (kontrolu) však řidičům vřele doporučil," dodal Ťok.

Obcházení emisí bylo umožněno tím, že software řídící jednotky uvedených motorů je schopný rozpoznat, kdy se vozidlo nachází na homologačním měření emisí a přepne jej do ekologického režimu, při kterém produkuje nižší objem škodlivin. Na běžném pravidelném měření emisí v rámci STK podle odborníků k přepnutí nedochází.

Koncern VW v úterý oznámil, že jednotlivé značky představí příslušným úřadům technická řešení a opatření v říjnu. "Majitelé vozidel o tom budou informováni v nadcházejících týdnech a měsících. Všechny koncernové značky, kterých se to týká, zprovozní národní internetové stránky, na nichž budou moci zákazníci průběžně sledovat aktuální stav vývoje celé záležitosti," uvedl mluvčí VW v Česku Jan Klíma.

"Majitele dotčených vozů pozveme do autorizovaných servisů v rámci servisní akce, kde proběhnou příslušná technická nápravná opatření, na kterých aktuálně pracujeme. Náklady na případná nezbytná technická opatření převezme koncern Volkswagen," uvedl mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc.

Volkswagen již dříve uvedl, že celkem se problém motorů, které jsou schopné obcházet emisní měření, týká asi 11 milionů vozů. Z toho je pět milionů osobních vozů VW, 2,1 milionu Audi, 1,2 milionu vozů Škoda a 700.000 Seat. Jde o typ čtyřválcového motoru EA 189 plnící emisní normu Euro 5. Montoval se například do druhé generace Škody Octavia či Fabia, Rapidu, Roomsteru, Škody Yeti nebo Superbu druhé generace. Jsou jím vybavené i VW Golfy šesté generace, sedmá generace Passatu nebo první Tiguan. Motorů plnících emisní normu Euro 6 se problém netýká.


tisknout poslat
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk

Všechny komentáře (2)

Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JM

Jan Mach

30.9.2015 21:40
Nějak nerozumím tomu, proč není úprava auta pro snížení exhalací povinná. Přestože budou škodlivější pro zdraví lidí než správně seřízená stará auta (která z principu neprodukují nanočástice uhlíku), tak mohou jezdit dál?
Odpovědět
lu

1.10.2015 08:30 Reaguje na Jan Mach
promiňte, jak si technicky představujete tu povinnou "úpravu"? softwarová fičura kterou jsou zmíněné motory vybaveny spočívá v tom, že při rozpoznaném testovacím režimu na emise řídící jednotky hodí auto do režimu "málo (zejména) oxidů dusíku za cenu vyšší spotřeby a vyššího opotřebení a hlavně nespustit regeneraci filtru pevných částic".

obecně by stačilo sjednotit limity pro benzínovou a naftovou trakci, to by bylo jaksi smysluplnější několik řádů. klasický atmosférický benzínový motor nehnaný na hranici rozumné komprese, klidně dvacet let starý, provozovaný v rozumném režimu (ve stavu seřízeném) je ve srovnání s jakýmkoli naftovým motorem defakto pojízdnou pračkou vzduchu.
Odpovědět
reklama

Blíž přírodě

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist