http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-rakousku-se-zbavuji-starych-vagonu-a-ceske-drahy-je-koupi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

V Rakousku se zbavují starých vagónů. A České dráhy je koupí

10.4.2011 13:25 | PRAHA (Ecomonitor)
Podle deníku idnes.cz bude modernizace vozového parku Českých drah probíhat svérázně. Od rakouských státních železnic ÖBB totiž za necelé 2 miliardy eur nakoupí 32 vyřazených rychlíkových vagónů z let 1980 až 1982, které údajně zlepší komfort na rychlíkových tratích.
 

Podle deníku idnes.cz bude modernizace vozového parku Českých drah probíhat svérázně. Od rakouských státních železnic ÖBB totiž za necelé 2 miliardy eur nakoupí 32 vyřazených rychlíkových vagónů z let 1980 až 1982, které údajně zlepší komfort na rychlíkových tratích.

Třicet let staré vozy údajně nabídnou výrazné zvýšení komfortu a budou nasazeny na rychlících z Prahy do Českých Budějovic a do Chebu, kde dosud jezdily vagony podobného stáří řady B východoněmecké výroby. Tyto vozy jsou nejčastější na českých železnicích a jsou typické koženkovými sedačkami vínové barvy a letitou špínou v osmimístných kupé, píše Idnes.

Podle mluvčího drah Radka Joklíka je kvalita u nových vagónů o třídu výše, sedačky jsou látkové a oddělené, kupé jsou pouze šestimístná. Stejně jako u „béčka“ zde ale chybí klimatizace i elektrické zásuvky.

Dle informací MF Dnes budou vagóny stát necelé dva miliony Eur (48 milionů korun). Což je prý cena jednoho nového vagonu. Podle Českých drah tedy výhodná koupě. Rakušané vozy potřebovat nebudou, protože kupují moderní soupravy RailJet.

K zlepšení dopravy dojde i díky částečným rekonstrukcím vozů řady B, které provádí firma Janoza. Jedná se o výměny sedaček, oken či WC ve 110 vagónech, které vyjdou na 128 milionů korun. Vylepšení se údajně dočkají také motorové vozy řady 810 jezdící po lokálních tratích. Dosud probíhala přestavba na nízkopodlažní jednotky Regionova zhruba za 27 milionů korun za dvouvozovou soupravu, nyní chtějí dráhy další vozy jen mírně vylepšit výměnami oken či sedaček, schůdky do vagónů zůstanou zachovány. Taková proměna, kterou dráhy provedou ve své firmě DPOV ve Veselí nad Moravou během tří let, vyjde prý výrazně levněji, jeden vůz zhruba na milion korun. Uvedl to náměstek generálního ředitele Antonín Blažek.

Úpravám se nevyhnou ani zmiňované regionovy, za které dráhy zaplatili přes čtyři miliardy korun. Dráhy chtějí u 88 jednotek z prvních výrobních sérií odstranit jejich vysokou hlučnost. V rámci pravidelných oprav po ujetí určitého počtu kilometrů bude vyměněna podlaha nad motorem a převodovkou a doplněna izolace. "Náklady jsou minimální, řádově stokoruny až tisícikoruny," uvedl k akci Blažek.

Obří investice do nových vozidel se prý projeví hlavně letos, když na koleje dorazí první motorové vozy Stadler a další elektrické jednotky City Elefant. Všech 58 kompletně opravených vagonů pro vlaky Euro a Intercity by se mělo dráhám vrátit do konce roku. Zatím ve fázi úvah je zakoupení vysokorychlostních souprav RailJet od Siemensu.

Podle článku „Dráhy koupí 30 let staré vagony z Rakouska“ zveřejněném dne 22. března 2011 na serveru iDnes.cz

Martin Singr
tisknout poslat
 twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama



Blíž přírodě

 

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist