https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/z-opozdeni-hlukovych-map-se-ministerstvo-a-praha-vini-navzajem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Z opoždění hlukových map se ministerstvo a Praha viní navzájem

18.7.2017 03:00 | PRAHA (ČTK)
Evropská směrnice o hluku požaduje, aby členské státy přijaly hlukové mapy, které znázorňují zatížení hlukem ve větších aglomeracích, podél hlavních železničních tratí a hlavních silnic a na hlavních letištích. Mapy pak slouží jako základ pro regulaci hluku. / ilustrační foto
Evropská směrnice o hluku požaduje, aby členské státy přijaly hlukové mapy, které znázorňují zatížení hlukem ve větších aglomeracích, podél hlavních železničních tratí a hlavních silnic a na hlavních letištích. Mapy pak slouží jako základ pro regulaci hluku. / ilustrační foto
Z opožděného vypracování hlukových map, za něž v červnu Česko kritizovala Evropská komise (EK), se ministerstvo zdravotnictví a Praha viní navzájem. Vyplývá to z reakcí hlavního města a ministerstva na kritiku ze strany EK, které zaslaly ČTK.
 

Ministerstvo podle své mluvčí Štěpánky Čechové čeká s odesláním materiálu EK na vypracovaný akční plán snižování hluku v Praze. Podle mluvčího metropole Víta Hofmana už bylo CD s finální podobou akčního plánu za rok 2016 ministerstvu odevzdáno.

"Vzhledem k technickým potížím na straně ministerstva byla Strategická hluková mapa aglomerace Praha 2012 zadána až v roce 2014 a předána magistrátu v listopadu 2015," uvedl Hofman. Tato mapa nezachycovala zásadní změny, které přineslo otevření tunelu Blanka.

Proto hlavní město ministerstvu navrhovalo, že zpracuje její aktualizaci. "Ministerstvo tento postup odmítlo s tím, že aktualizace strategické hlukové mapy není věc města a nová problematická místa budou zahrnuta do strategického plánu pro rok 2017," dodal mluvčí magistrátu.

Mapové podklady se aktualizují každých pět let. Aktuálně se podle ministerstva zpracovávají data pro vybrané silnice v Česku. Hotová mají být letos v listopadu. Evropské komisi musí být předána do konce roku, na vypracování akčního plánu pak má město 12 měsíců.

Evropská směrnice o hluku požaduje, aby členské státy přijaly hlukové mapy, které znázorňují zatížení hlukem ve větších aglomeracích, podél hlavních železničních tratí a hlavních silnic a na hlavních letištích. Mapy pak slouží jako základ pro regulaci hluku.

První hlukové mapy zpracoval Státní zdravotní ústav (SZÚ) v letech 2006 a 2007, dále se tvoří v pětiletých cyklech. V období končícím v roce 2012 byly zpracované mapy aglomerací nad 100.000 obyvatel, tedy Prahy, Brna, Plzně, Ostravy, Olomouce, Ústí nad Labem společně s Teplicemi a Liberce společně s Jabloncem nad Nisou. Dále hlavní silnice s provozem více než tři miliony aut za rok, železniční trati s více než 30.000 vlaků ročně a Letiště Václava Havla v Praze.

SZÚ z nich zveřejnil mapové a tabulkové výstupy. Vyplývá z nich, že v Česku bylo v roce 2012 ve dne nadměrnému hluku z hlavních silnic vystaveno přes 91.000 lidí, z hlavních železničních tahů 9300 lidí a z letiště 9600 lidí. Nadměrným hlukem z aglomerací trpělo téměř 174.000 lidí. V noci byla čísla kromě železnice ještě vyšší.

Od konce roku 2018 budou muset státy EU přejít na nová pravidla mapování, připravuje se proto novela vyhlášky, která je upravuje.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist