https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/za-moderni-koncepci-dopravy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

PR článek

Za moderní koncepci dopravy

19.5.2013 09:27
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Dopravní federace
Dopravní federace vznikla v roce 2006 jako sdružení ekologických organizací s cílem prosazovat moderní koncepci dopravy. Členy federace jsou Ekologický právní servis, Hnutí DUHA, Oživení, Děti Země a Centrum pro dopravu a energetiku. Zaměřujeme se zejména na opatření s celostátním dopadem, jako je podoba mýtného systému pro silniční nákladní dopravu či způsob, jakým stát plánuje dopravní infrastrukturu a utrácí za její výstavbu. Jsme členem evropské organizace Transport&Environment.
 

Současný mýtný systém, který zpoplatňuje nákladní dopravu víceméně pouze na dálnicích a rychlostních komunikacích, vede k objíždění zpoplatněných úseků po silnicích nižších tříd. Výsledkem jsou obce zatížené kamionovou dopravou, zničené silnice a v neposlední řadě finanční úniky z nezaplaceného mýta. Mýtný systém tak neplní dobře svoji regulační ani ekonomickou funkci. Na námi zpracované mapě je vyznačeno 166 obcí postižených nadměrnou nákladní dopravou, přičemž toto číslo zcela jistě není definitivní - Mapa obcí postižených kamionovou dopravou.

V minulém roce jsme vydali příručku Jak chránit obce před kamiony, je však nutno říci, že možnosti obcí, jak se bránit, jsou omezené. Jednoduše řečeno, administrativně vykázat kamiony z obcí není jednoduché a v některých případech ani možné. Dopravní federace proto usiluje o reformu mýtného systému, aby mohly být zpoplatněny i silnice nižších tříd a zmizel tak důvod k objíždění dálnic a rychlostních silnic skrz města a vesnice. Ruku v ruce s reformou mýtného systému by měla jít také podpora rozvoje železniční dopravy. Dobrým příkladem může být Švýcarsko, které zpoplatňuje celou silniční síť, ze třetiny výnosů platí opravy silnic a ze dvou třetin rozvoj železniční infrastruktury a veřejné dopravy v jednotlivých kantonech.

Protože státní instituce, zejména Ministerstvo dopravy, pro rozšíření mýtného systému u nás nepodnikají žádné konkrétní kroky, je třeba vyvíjet tlak zezdola. Od 20. května 2013 jsme proto spustili e-kampaň zaměřenou na psaní politikům. Připojit se může každý: Výzva za rozšíření mýtného.

Druhým důležitým tématem, kterým se zabýváme, je prosazování kvalitního a koncepčního plánování rozvoje dopravní infrastruktury. V současnosti Ministerstvo dopravy zpracovává tzv. Sektorové dopravní strategie 2 SeStra 2 , jejichž výstupem má být harmonogram realizace nových dopravních staveb podle jejich skutečné potřebnosti. Tento dokument bude důležitým nástrojem i pro čerpání prostředků z fondů EU. Kvalitní a transparentní příprava SeStra 2 je tedy klíčová. Účastníme se proto připomínkování pracovních verzí jednotlivých kapitol a zejména zprostředkováváme kontakt mezi zpracovateli koncepce a lidmi v regionech, kterých se konkrétní nové dopravní stavby tím či oním způsobem přímo dotknou a kteří mají zároveň detailní znalost o situaci v místě jejich plánované realizace.


reklama

Další informace |
Více informací k našim aktivitám a projektům najdete na www.dopravnifederace.cz nebo na naší facebookové stránce: www.facebook.com/dopravnifederace. Setkat se s námi můžete také na Ekofestivalu v Praze 4. června 2013.
Dopravní federace

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist