Zastánci nádraží v centru Brna kritizují kraj, nezná postoj lidí
Kraj, který má stejně jako město a Správa železniční dopravní cesty poradní hlas, než rozhodne vláda, se dotazoval pouze starostů, od nichž dostal minimum odpovědí a jen jeden se jasně vyslovil pro nádraží v centru. "Starostové mají svých starostí dost. Je pro nás nepřijatelné, aby kraj rozhodoval o tak významné investici, aniž uspořádal mezi občany informační kampaň a zjistil si jejich názor," uvedl Kubala.
Brno v nejbližších dnech zahájí průzkum veřejného mínění, přestože Kancelář architekta města Brna jednoznačně uvedla, že preferuje odsun nádraží. "Dikce architekta je velice podobná té, jakou měli v Brně dosud všichni zastánci odsunu nádraží včetně některých argumentů. Například, že současné je bariéra pro rozvoj Jižního centra, přitom to se bude rozvíjet v obou případech a nové nádraží v centru bude průchozí," řekl Miroslav Patrik, který je zároveň členem spolku Děti Země. Zdůraznil, že při rozhodování má hrát prim zájem cestujících, což se podle něj neděje.
Jako dlouhodobý zastánce nádraží v centru vnímá, že politické nálady se kloní ve městě i na krajské úrovni k odsunu. "Budeme apelovat na kraj, aby se zeptal lidí, a budeme lobbovat na národní i evropské úrovni pro nádraží v centru. Budeme upozorňovat, že existuje rozpor mezi snahami politiků a občanů," zmínil Patrik zhruba 60.000 obyvatel Brna, kteří v předloňském referendu hlasovali právě pro nádraží v centru. Výsledek nebyl závazný, přišla jen čtvrtina voličů.
Zastánci nádraží v centru argumentují tím, že studie proveditelnosti prokázala, že z dopravního hlediska je toto řešení lepší. Stejně tak se ve svých posudcích vyjádřili i čtyři městem oslovení odborníci a doporučili městu nádraží neodsunovat. Ze studie vyplývá, že dojezdové časy vlakem se zkrátí v obou případech, avšak při návazných cestách MHD je lepší nádraží v centru. Je od něj do většiny cílů kratší a rychlejší cesta, pojede k němu více linek a bude potřeba méně přestupů. Ve studii proveditelnosti vyšlo toto řešení také lépe v celkových přínosech a v ekonomické efektivitě.
Patrik zpochybnil procesní výhody, o které se opírají zastánci odsunu, tedy možnost stavět dříve a rychleji, tím pádem s pomocí evropských peněz. "Územní řízení pro odsunuté nádraží se táhne od roku 2005 a dosud není u konce. Zahájení v roce 2020 považuji za iluzorní. Na druhou stranu není důvod, proč by se mělo nádraží v centru stavět nejdříve v roce 2028. Územní plán města se změnil po rozhodnutí vlády o odsunu nádraží za dva roky a za tři roky už začalo územní řízení," uvedl Patrik.
reklama
Další informace |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
sumi 2000
11.1.2018 18:09Není to pravda.
Minimálně v mém okolí , rodinném , pracovním i v oblasti přátel , si všichni přejí zcela nové nádraží umístěné v odsunuté poloze , tedy u Zvonařky.
Blízké autobusové nádraží umožní ideální napojení a přestupy obyvatel města Brna i okolí.
Nové nádraží na zelené louce může rozvoj Brna posunout z 19.století do 21.století , což asi všichni chceme.
Hlavně pro občany Brna , bude příjemné k nádraží dorazit autem , zaparkovat a odjet vlakem!
Nebo kohokoliv bez problémů se zaparkováním vyzvednout.
Dále se domnívám , že odsunutí nádraží kousek od centra přinese nyní tragickému prostoru kolem malé ameriky i OD Tesco možnost rozvoje směrem k oblasti Ronda a Zvonařky.
Že si lidé tedy cestu najdou ukazuje úspěšná renovace Van'kovky.
Mnoho lidí se zde rádo projde obchodní pasáží a následně jde na autobus na Zvonařce.
Případný rozvoj železniční expresní dopravy typu TGV je také nevyhnutelný.
Plány EU byl již několikrát medializovány a i naším zájmem by mělo být aby vysokorychlostní tratě Berlín-Praha-Víden' jely a zastavovaly v BRNĚ !
A Brno by mělo a mohlo být v odsunuté poloze na tyto rychlovlaky připraveno.Jinak se tam bude budovat za nějaký ten rok expresní nádraží stejně..nebo rychlovlaky Brno minou.
Což by byla katastrofa.
Každopádně by bylo dobré to nádraží už konečně postavit ! Jedná se i o naše děti a další generace.